• Unni
    Äldre 26 Sep 14:46
    6265 visningar
    21 svar
    21
    6265

    vigsel i Georgien

    Hallå där!
    Jag är tillsammans med en man från Kaukasus.Närmare sagt Tbilisi.
    Han har utvisningsbeslut från Sverige och vi håller på att spara ihop pengar till resan.Finns det nån som vet hur en kristen-ortodox georgisk vigsel går till?
    Vad jag behöver för papper, pass osv.?
    Tacksam för minsta lilla info!!!!!!

  • Svar på tråden vigsel i Georgien
  • aco
    Äldre 26 Sep 14:50
    #0

    Hoppla! Livets vägar är krokiga ibland!
    Kan tyvärr inte hjälpa dig det allra minsta men skickar en kram och LYCKA TILL!!

    /aco

  • Unni
    Äldre 26 Sep 15:28
    #0

    Tack för omtanken.
    Har en dotter på 11 och en pojk på 5 oxå.
    Frågan är om hon kan få gå i engelsk skola under tiden vi är där.
    Någon måste ju veta sånt här!

    Kramar Unni

  • aco
    Äldre 26 Sep 15:35
    #0

    Har ni nagra planer för framtiden? Jag menar, det later inte som om ni vill stanna där efterssom du skriver "under tiden ni är där". Kommer din blivande att automatiskt fa uppehallstillstand i Sverige när ni gift er kanske...?

  • Unni
    Äldre 26 Sep 16:11
    #0

    Min dröm är ju att kunna tillbringa 6 mån här och 6 mån där.
    Just nu vet vi bara att vi måste få va tillsammans.
    Jag får ta ledigt från "jobbet" i ett halvår för långsemester.
    Min älskling har varit gift förut och har en son som bor där.
    Klart att han ej sku få medborgarskap bara för att vi gifter oss,men det skulle underlätta.Problemet är att nu är det jag som pushar för ett giftemål medan han är kluven pga. att så många gör det för att få svenska papper.Han vill ej att vår kärlek ska "smutsas" ner.
    Fridens liljor!

  • london­bruden
    Äldre 26 Sep 16:14
    #0

    Det kan nog bli krangligt for barnen att vara 6 manader dar och 6 manader i sverige. Engelska skolor ar nog privata om det finns.

    Hor med ambassaden, dom kan no hjalpa dig!

    Lycka till!

  • Unni
    Äldre 26 Sep 16:22
    #0

    Har försökt med ambassader i tre länder bara angående vad som krävs till visumet men får inget svar!
    Det ska väl gå att mejla dom eller ska man behöva ringa?

    Mitt i förvirringen / Unni

  • Devote­d
    Äldre 26 Sep 19:25
    #0

    Jag förstår inte riktigt varför ni vill gifta er så fort, är det för att han skall få upphållstillstånd? Det är helt oväsentligt för tillståndsfrågan huruvida man är gift eller inte. Du verkar inte ha förstått lagstiftningen på området alls, du skriver bl.a. om medborgarskap och det kommer ju inte på fråga överhuvudtaget. Varför gifter ni er inte i Sverige istället.

    Resan behöver han inte betala om han saknar pengar, det gör Migrationsverket om han skall avvisas.

    Jag tycker du skall fundera igen över det lämpliga i att rycka upp dina barn och förflytta dem till ett land som Georgien. Det är inte jättetrevligt där. Å andra sidan förstår jag om du vill leva en tid med honom innan ni gifter er, det är VÄLDIGT vanligt med män som försöker gifta sig till ett uppehållstillstånd.

  • Jeez
    Äldre 26 Sep 21:50
    #0

    Vet inget om det praktiska, men har ett hum om den rysk-ortodoxa vigselliturgin:

    prästen sjunger mestadels, ofta med en liten kr som svarar i olika bönepartier. På den vigsel jag var på så började allt i vapenhuset där frågorna ställdes (det jurudiska liksom) osv. Sedan gick präst och följe in i kyrkorummet. I mitten stod ett bord med två kronor, en ambo med bibeln samt ett bord med nattvard. GÄsterna stod upp hela tiden (liksom brudpar). Brudparet stod där, prästen sjöng vigselböner och bibeltexter. Efter ett tag var det kröning, brudparets tärna och bestman fick hålla kronorna över brudparets huvuden. Prästen sjöng/ bad. De gick runt kyrkorummet med tärna och bestman hållandes kronor ovan huvud bakom (första promenaden som gifta!). De tog emot vin från en sked (första nattvarden som gifta!). De gick fram till ikonostasen (väggen med ikoner längst fram i kyrkan) och kysste div. ikoner. Prästen mässade. Tog väl en timma och sedan stod brudparet längst fram i kyrkan och fick blommor/ blombuketter och kramar av alla gäster.

    Hittar ingen bra site med ordning och kan inte ryska så jag förstod ju inte vad som sjöngs (bads) men det var lite schematiskt iaf med de viktigaste symbolhandlingara

  • Unni
    Äldre 13 Oct 10:57
    #0

    Kära devoted.
    Tycker du att det är att SKYNDA när jag vill gifta mej med en man jag känt i 3 år och varit sambo med i 1 år?
    Dessutom VET jag att det skulle vara större chans att vi får fortsätta att vara tillsammans ifall vi var gifta.
    Har nämligen tillbringat de senaste 7 mån med att tala med Migrationsverket,advokater,tingsrätter och domstolar+ läst lagböcker.
    Gifta oss i Sverige kan vi ej pga att han inte har id-handlingar.
    Antar också att du har varit i Kaukasus eftersom du vet "hur det är" där?
    Du kan väl upplysa mej om vad du tyckte?
    JennyP,tack för informationen. det var snällt!
    Unni

  • Devote­d
    Äldre 15 Oct 11:30
    #0

    Vad jag menade var att du kan överväga att vänta med vigsel och bosättning i Georgien tills han är åter i Sverige. Det tar ofta inte mer än ett år från ansökan till beslut. Det kan vara ett alternativ till att rycka barnen från sin invanda miljö.

    Ja, jag har rest och arbetat en del i området men ej just i Georgien. Det är besvärliga länder att vistas i som västerländsk kvinna. Kriminaliteten är dessutom skyhög i Georgien. Kanske utryckte jag mig oklart tidigare.

    Du har tyvärr fått felaktig information om vad som gäller vid snabba anknytningar. Utlänningslagen skiljer inte samboskap från äktenskap("är gift med eller sambo till någon som är bosatt i Sverige". Du har nog förväxlad med EES-lagstiftningen som sannolikt inte är tillämplig i ditt ärende (om du är svensk). Det är 2 kap. 4 § utlänningslagen du skall läsa.

    Du kanske upplever att du VET hur det fungerar efter att läst på i 7 månader som du skriver men det huserar så mycket felaktig information. Jag är beslutsfattare på Migrationsverket och har arbetat med dessa frågor i mer än 6 år. Så det är faktiskt så att det är jag som VET.

    De flesta asylsökande undanhåller sina passhandlingar för att försöka förhindra en verkställighet. Då får man inte heller gifta sig. Din sambo kan välja mellan att ta fram sitt hemlandspass om han döljer det för svenska myndigheter, eller att vända sig till sin ambassad (i Tyskland) så utfärdar de ett nytt. Då går det bra att gifta sig i Sverige. Har han uppgivit en falsk identitet när han sökte asyl är det bättre för er två om han berättar detta nu för Migrationsverket så han kan byta identitet. Annars blir det inte något uppehållstillstånd. Hur ni än gör måste han åka hem och söka uppehållstillstånd grundat på anknytning därifrån, han kan inte göra det i Sverige.

    Hoppas du kan ha någon hjälp av detta.

Svar på tråden vigsel i Georgien