• Littletiger

Restaurang & Cafe tråd - Göteborg

Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd för tips etc. om restauranger & cafeer i Göteborg m.omnejd. Restaurangguiden finns ju i och för sig men här kanske man kan få lite mera personliga tips och ge både ris & ros.

Jag kan börja med:

Condecco i Kompassen (1 tr.upp). Åt där idag men var inte direkt imponerad. Kändes lite som löpande band principen - åt en grillad ciabatta med ost & skinka men den bestod mest av bröd och smör...har ätit bättre. Dyrt är det med. Väldigt stökig och rörig miljö med hög musik spelandes från alla håll och kanter! Tummen ner!

El Toro Bravo - Drottning gatan:

Spansk Tapasbar. Ingen höjdare. Vi var ett större sällskap och fick då en meny med 8 rätter att dela på (9 personer), men fick inte gå fram och titta på rätterna eller läsa i menyn om dem först...Av de 8 var det drygt 3 jag inte gillade men man fick ändå betala fullt pris, 135:-/person, dyrt tyckte vi och inte värt priset. Servicen var sådär, fick vänta ett bra tag på notan.
    Rekommenderas inte.

Två favorit kafeer: Tintin och Cafe Vanilj! God mat, humana priser och mysiga!

• Svar på tråden Restaurang & Cafe tråd - Göteborg
  • Littletiger

Nån som är intresserad av att vara med? Några tips borde väl finnas här?

• StinaS

Jag gillar El Toro Bravo jättemycket! Vi fick gå fram till baren och kolla! Men både sambon och jag äter det mesta så det får vara väldigt konstiga saker om vi inte skall äta det.

• sweetdreams

Gillar oxå el toro bravo, gillar deras spanska kypare för att inte rata om han som styr och ställer och ser till att man får ett balanserat tapas bord. Blir allt mätt och dricker ett och annat glas av deras rödvin.

• Gift Anna

Då skulle jag vilja tips om en jättemysig restaurang på Nordenskiöldsg.
    Restaurang da Vinci. de var med GP:s "100"-lappen för inte så länge sedan och fick 4 fyrar.
    Vi gick dit på rekommendation och blev supernöjda, duktig,trevlig och tillmötesgående personal samt jättesmarrig mat!
    På menyn står mest pasta och pizza,men ändå några få kööt och fiskrätter, dessa går dock på mer än 100 kr.
    Vi åt pizza resp. pasta när vi var där.

• Genki

Jag tycker Condecco är helt okej faktiskt, brukar sitta på den på Avenyn. Goda lattar o blåmögelostpastan e kanon!
    Gillar Supersushi och Kalayha.

• Cassiopeija

Mina favoritcaféer är nog Vanilj och Fröken Olsson.

Condecco har jag bara varit på en gång (det vid Kompassen). Helt ok men kanske lite "sterilt".

• sarass

Coffee house på linnégatan är trevligt! Allra bäst är coffee and friends på avenyn! Man kan köpa frukost HELA dan för 38:- (macka, kaffe, yoggi och juice) Supertrevlig personal!!!

Restauranger... Caleo på engelbrektsgatan är nice! Lite dyrare, men jätte-bra mat!

• Guldfisken

Eftersom jag pluggar på Handels blir det en hel del fika i Vasastan och även Haga. Smula brukar jag kila över till för att få en snabb take away-latte. Espresso House är bra för att de gör latte på lättmjölk men de är ganska dyra även om man bara skall ta med.
    Kafé Husaren har ju jättestora kanelbullar om man känner för att vara extremt onyttig (och sedan skippa middagen). Café Vanilj brukar jag och sambon fika på när vi ska på bio och jag gillar även Fröken Olsson, precis som Cassiopeija, där fikade vi på vår andra dejt. Gillar också mackorna på Bönor och Bagels på Linnégatan.

När det gäller restauranger får man ju oftast nöja sig med de något billigare varianterna. Gillar också Caleo men även Etc Grande och dess ännu billigare syster Pasta Etc. Gallini på Kungsgatan och Den lilla tavernan i Linné gör god grekmat, La Sombrita i Linné har goda tapas men även en underbar (och het!) paella, Rumpanbar passar jättebra att äta ute med kompisarna och ta ett glas på, och jag gillar att köpa indisk lunch på New Delhi på Vasagatan. Mycket och god mat för en femtiolapp!

Det var nog de vanliga "vardagsrestaurangerna" som man har råd att gå lite oftare på som jag ville tipsa om.

Vill också utfärda en varning. Det är inte självupplevt (turligt nog) men jag har hört från två helt oberoende källor (varav den ena inte är speciellt kräsen)att de har haft sina absolut värsta matupplevelser på SoHo vid Kompassen. Allt var tydligen bara så fel det kunde bli, från förrätt till dessert. Testa gärna men på egen risk.

• Littletiger

Fick också höra lite negativt om Soho från en arbetskamrat. De hade kommit dit (2pers)fått vänta länge på meny, dricka etc....sedan kommer ett annat par som sätter sig bredvid dem och de får all sin mat innan dem, medans kompisarna får vänta länge länge på maten.....
    Hade gärna gått till Soho men börjar bli lite tveksam om det är värt det.

• sidari

La Gondola är trevligt,god mat och service.Men ibland får man vänta ett tag på maten , men så tycker jag att det är vilken restaurang man än går till.

• Cassiopeija

Jag har också varit på La Gondola och det var helt ok. Vi satt på uteserveringen och där var väl kanske lite väl trångt men maten var det inget fel på och serveringspersonalen var trevlig!

• KUS

Favoritrestaurang: Hos Pelle på Djupedalsgatan. Barmenyn är prisvärd och supergod! Och det är ett mysigt ställe att starta kvällen på, även om man inte ska äta.

Indiskt: Maharani på 1a Långgatan

Café: Bönor och Beagels eller Kaffe&Te i Saluhallen Briggen.

• Pling

Måste rekomendera cafeva i Haga, fantastiska lunchsoppor (48kr inkl hembakt bröd och te/kaffe), goda hembakade kakor och mysig stämning. Men nu till ett litet annat prisläge;

Min man fyller 30 och vi ska unna oss en riktig lyx middag. Har varit på basement och älskade det; 6rätter med vin... Nu funderade vi på Törnströms kök, är det värt pengarna eller finns det nån rising star man ska satsa på. Helst nått ställe med välkomponerad vinmeny till rätterna.

Litar på goda råd!!
    /Ingar

• jennyli

Jag var och åt lunch på SoHo och tyckte det var kanon. Så himla fräscht och mysigt. Maten var super även om den var lite dyr. Vet ej hur det är på kvällstid dock.

Jag skulle varmt rekommendera Källarkrogen (brevid gamle port) för en kväll på tumanhand med GOD mat och goda viner! När vi var där åt jag Sjötungan sååå god. *längtar"...
    Svarta Oliver (på Engelbrektsgatan tror jag) är också supermysigt.

Supersushi på Drottninggatan är oslagbart om man gillar sushi. Mycket sesamfrön på fisken .

Hos Pelle är en annan storfavorit!

• Fd. Julibrud

Mina tips!!

Resturang så skulle jag välja La Vacca
    vid odins platsen sååå god mat!!
    Cafe så blir det Svenheimers konditori o cafe på brahegatan i Gamlestan med utsökta bullar o goda mackor o pasta sallader!!

Kram Anna

• Längtansfull

Min absoluta favvorestaurang är Bitter på Linnégatan! Alltid god mat och bra service, men sitt inte för nära baren, då är musiken lite hög! Är man ett större sällskap, runt 6-8 personer, kan man sitta längst in i ett "eget rum". Prova att gå dit, maten är kanon!

• Gift Anna

Jag måste bara rekommendera Heaven 23 på Gothia towers. Firade vår 1-åriga bröllopsdag där med king size räkmacka och ett glas vitt, sedan satt vi kvar och njöt av goda drinkar och utsikten.
    Mysigt att gå även om man inte skall äta, ibland går vi dit bara för att ta en drink och kika på utsikten.

Annars kan jag varmt rekommendera Incontro på hotel Gothia towers ,med.
    Vi firade svärmors födelsedag där, kanonbra service och maten & vinet kanongott

Svar på tråden Restaurang & Cafe tråd - Göteborg