• sandra76

hur många kalorier kan det tänkas..

vara i 2 dl kokt ris / pasta?
    jag har inte en aning om sånthär men tydligen så ska man räkna lite kalorier i runda drag om man-som jag-vill gå ner i vikt ;)
    jag äter nu 2 dl nämligen, vet inte om det är för mkt? :/

• Svar på tråden hur många kalorier kan det tänkas..
  • Meddelande borttaget
  • Jennie med ie

Det är totalt omöjligt för oss att svara på om 2 dl kokt pasta eller ris är för mycket eller ej, för det beror på vad du äter i övrigt, hur mycket energi du förbrukar osv osv osv... Antal kcal säger dessutom ganska lite om hur nyttigt ett livsmedel är.

100 g kokt vanligt ris eller kokt vanlig pasta = ca 125-130 kcal. Hur mycket det motsvarar i dl? Ingen aning...

• Meddelande borttaget
  • StinaS

Nu blir jag trött på det här!! Allting jag lägger in verkar fastna i filter idag!! La just in en länk till livsmedelsverket. Undrar hur mycket reklam det kan vara. Gå i vart fall in på deras sida. Där finns en livsmedelsdatabas med uppgifter om massor av matvaror.

• Jennie med ie

www. slv. se (fast utan mellanrum) är adressen. Där finns en livsmedelsdatabas. Fast den anger då näringsvärdet pr 100 g, inte per dl t ex.

• StinaS

Man kan ju väga två dl ris så får man veta!

• Jennie med ie

Stina, javisst kan man det ;0) Men då gäller det ju att man har det tillgängligt också ;) Och på paketen står t ex ofta hur mycket 1 dl OKOKT väger.

• StinaS

ja, det har jag heller aldrig fattat!! Hur mycket glädje har man av det.

• Jennie med ie

Tja, har man det hemma och tillagar det själv så har man förståss glädje av att veta näringsinnehållet i den okokta vikten, alltså innan man tillagar det.... Då väger/mäter man upp det innan tillagningen helt enkelt.

• StinaS

Fast då måste man vara duktig och veta hur mycket det blir när det blir kokt. Jag kokar alltid på måfå

• Jennie med ie

Nä det måste man ju inte *s* Om du tar 4 dl makaroner t ex och vet hur mycket det väger så vet du ju näringsinnehållet när det är tillagat också. Äter du sedan allt, ja då har du allt klart. Äter du ca hälften så får du alltså i dig hälften av allt, äter du 1/4 så får du i dig en fjärdedel osv.

• Guldfisken

Enligt viktväktarna väger 0,5 dl okokt pasta 35 gram och samma mängd i kokt form (blir 1,5 dl enligt VV men jag har vägt och mätt och får det till 2 dl) 90 g.

0,5 dl okokt ris sväller till 1,5 dl och 40 g blir 120 g.

Kan tas med en nypa salt men åtminstone ge en fingervisning.

Jag brukar äta dessa mängder när jag käkar ris resp pasta och det är absolut inga stora mängder så du kan nog lugnt äta 2 dl ris eller pasta och gå ner i vikt förutsatt att övrig mat är fettsnål/ej så sockerrik och att du rör på dig.

• shalimar

1 dl ris/pasta (kokt) innehåller ca 80-90 kcal enligt de snabbtabeller jag har.

• Mrs. Robinson

210 i 1 dl kokt, vit pasta

• sandra76

ööhh? skillnad där :/ Ngn som vet mer exakt hur många kalorier det är i en dl kokt ris/pasta, på ett ungefär?
    Tack! ;)
    /Sandra

• Anna-Maja

1dl kokt pasta kan omöjligt innehålla 210kcal, tycker jag. Möjligtvis 1dl okokt pasta.

Det här har jag hittat:

2dl kokt ris 175-180 Kcal

• Mrs. Robinson

Ursakta, det var min felskrivning

1 Cup (2,5) dl innehaller 210 Cal, sa det verkar stamma vad Anna-Maja skriver

• StinaS

Jennie- vad jag menade var att jag kokar ris på måfå. Jag vet alltså inte hur mycket okokt ris jag använder. Då kan jag inte heller veta hur mycket det motsvarar kokt.

Svar på tråden hur många kalorier kan det tänkas..