• trolla

"nyttiga" kanelbullar och annat "nyttigt" fikabröd

Är det någon som har recept på några vettiga allternativ till fikabröd (säg nu inte ät ett äpple som man kan äta utan fullt så dåligt samvete?
    Trolla

• Svar på tråden "nyttiga" kanelbullar och annat "nyttigt" fikabröd
  • Kay

Jag gillar den här från Arlas hemsida, inte lika fet som vanliga bakverk:

Ingredienser8-10 bitar

3 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    1 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    3/4 dl kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2 krm salt
    250 g Kesella
    rivet skal av 1 lime

Garnering:
    florsocker och lime

Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke. Vänd ner det i äggsmeten tillsammans med Kesella och limeskal. Häll smeten i en smord, bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm ¥. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min. Låt kakan kallna. Pudra över lite florsocker och garnera med skivad lime. Servera ev med en klick vispad Kelda mellangrädde.

Kay

• FoxyGirl

Nja, nu är det ju inte så att man i första hand blir tjock av fettet i bakverk, utan av allt socker och vitt vetemjöl. Men visst det är en början i alla fall...

• f.d. Svart brud

Varma svampmackor så här på höstkanten. Stek sampen i lite smör, inget smör på brödet och lättare ost ovanpå. Matigt och uppskattat "fikabröd". Det hade vi på jobbet i går.

Mager variant av morotskaka (minska på smöret och använd mager kesella och ha på philadelphia light istället för vanlig philadelphia) är ett annat alternativ.

• Jennifer E

Mums mums är ej så farligt, bara 80 kalorier i en. Men det är ju inget bröd direkt... Men gott, MUMS MUMS!

• Jennifer E

Mums mums är ej så farligt, bara 80 kalorier i en. Men det är ju inget bröd direkt... Men gott, MUMS MUMS!

• Jennifer E

Hoppas ni fattade ordentligt där, tyckte att det var såpass viktigt att det sammanlagt nu krävt tre inlägg!

• rarasara

Kolla på Viktväktarnas hemsida eller köp en kokbok av med viktväktar-recept. Jag hittade många bra exemper.
    Rispinos med chokladsmak brukar jag ta när jag blir sugen och vill ha något snabbt. :)

• trolla

Wooooooooooow trodde det bara var mat på viktskolans sida....men där finns ju gotte gott oxå bland annat ovanstående MUMSIGA (jo jag fattade att den är mumsig ska göra den till helgen) kaka.
    TACK
    Trolla

• Nutte

trolla

Om du äter enligt GI-metoden så är socker och vitt mjöl inte bra!

Här är recept från Fredrik Pauluns bok, "Blodsockerblues-en bok om glykemiskt index.
    (En bra bok som jag rekomenderar, samt "Viktminskning utan träning, av Fredrik också. Väldigt bra böcker.)

Havreklimuffins

5 dl havrekli
    2 tsk bakpulver
    3 dl minimjölk
    0,5 dl sirap
    1 msk olja
    3 äggvitor
    russin efter smak

*Vispa samman mjölk, sirap och olja.

*Blanda havrekli och bakpulver, rör ner i vätskan.

*Vispa vitorna till hårt skum, vänd ner i smeten.

*Lägg russin efter behag i 15 bakformar för muffins.

*Häll smeten i formarna.

*Grädda mitt i ugnen på 225 gr ca 10 min.

Nyttig Sockerkaka

2 ägg
    1,8 dl fruktsocker (fruktos, finns i affären)
    1,3 dl minimjölk
    1,5 tsk bakpulver
    1,5 tsk vaniljsoker
    3 dl mjöl (gärna graham)

*Vispa ihop äggen och fruksockret.

*Tillsätt mjölken och rör ner bakpulver och vaniljsoker i mjölet.

*Blanda allting noga.

*Häll smeten i en smord form (gärna avtagbar kant) Och grädda i ugn ca 50 min i 175 gr.

Finns många goda recept i "blodsockerblues boken! Köp den!!!

• Kay

f.d. Svart brud, jag älskar morotskaka!!! Men i mitt recept är det olja. Kan man alltså byta ut den mot kesella? Smeten ovanpå är ju med philadelphia och margarin, ska man helt utesluta smöret eller bara dra ner på det?

• shalimar

Gå till www. tasteline. se (fast utan mellanslag förstås) och leta efter "omgjorda" kakrecept - det finns ngt som heter "lightomaten" eller nåt sånt, där en dietist har gjort om populära rätter och bakverk så att de är smalare och nyttigare.

• shalimar

... pst, det finns en rubrik en bit ner: "Alltid på Tasteline" och under den hittar ni länken till "lightomaten". Finns kanelbullar, chokladbollar, pannacotta, smulpaj, rulltårta mm mm...)

• trolla

yeeees, tack, precis vad jag sökte.

Trolla

• trolla

Nutte, jag har Blodsockerblues i lyssnar verision på cd men den har inga recept ;-(
    Trolla

• shalimar

Iofs så tycker jag att kaffebröd o dyl lika gärna kan vara hur fett och sockrigt som helst, eftersom det är något man bör begränsa till enstaka tillfällen, och om man endast äter sånt 1-2 ggr/v så har det ju ingen betydelse ifall det är 10 eller 30 gram fett i kakbiten... snarare så får man ju verkligen gotta sig den gången man nu äter kakan! Och blir sannolikt mer tillfredsställd... Tänk "lördagsgodis", ni vet, som när man var liten. Godis och sött är faktiskt OK - då och då!

• Stines

Kay,

Chokladkakan från Arlas hemsida är så god
    Vi hade den somt "tårta" på vårt bröllop.
    Mums!

Svar på tråden "nyttiga" kanelbullar och annat "nyttigt" fikabröd