Skulle vilja modifiera lite om det är ok=)
Best Man = På svenska marskalk. Ska stå bredvid brudgummen i kyrkan/gå in med tärnan efter brudparet. Ska hålla brudgummen sällskap på bröllopsdagen, ta hand om honom, fixa svensexa och gärna hålla ett tal på festen till brudgummen.
Till marskalak väljer brudgummen (!) sin närmaste vän/bror. Har man svårt att välja kan man naturligtvis ha flera. Man väljer den person man känner skulle kunna vara ett stöd.
Toast Master=
Man eller kvinna (toastmadam) som inte är rädd för att tala inför publik. Har som uppgift att presentera de som vill hålla tal under middagen, samt att planera så att talen kommer med jämna mellanrum och att inte farfar börjar hålla sitt 10 minuters tal när glassen står och smälter. Inkomna telegram kan också läsas av toastmastern.
Värdpar/värd7värdinna=
Är eg. de som betalar och bjuder in till festen (brudens föräldrar/brudparet själva/brudgmmens föräldrar). De ska göra det alla värdpar gör när de har fest. se till att gästerna har trevligt. I detta innefattar att försöka dansa och prata med alla, presentera folk för varandra, hålla kontakt med köket, fixa praktiska problem, ringa taxi till gäster, sätta igång lekar/aktiviteter/allsång, hälsa välkommen osv.
När brudparet själva är de som står för festen (eller deras föräldrar inte vill/orkar/kan ta på sig dessa uppgifter) utser man ibland "stand-in-värdar" som gör detta istället.
Sen varierar det mycket. Vissa lägger många av värdarnas uppgifter på toastmastern, vissa har bara värdpar, vissa har inget alls. Men det är oftast bättre att fördela alla uppgifter på så många personer som möjligt, så blir det mindre jobb för dem=)