• Bröllopstokiig

Skargarden

Vi forsoker hitta en lokal runt vaxholm eller nagon annanstans runt i skargarden. Det ar viktigt att vi hittar nagot dar det finns nagonstans att overnatta pga att manga kommer anda fran Australien. Vi blir runt 50-60 pers. Vi vill garna gifta oss i en liten mindre kyrka ocksa sa vi forsoker hitta en prast som kan ha vigseln pa engelska. Har ni nagonstan att rekomendera.

• Svar på tråden Skargarden
  • Elliegp

Skall det vara catering eller möjlighet till egen mat? Blidö har både gullig kyrka och vackert världshus. Är ganska säker på att man kan övernatta där. Dom har hemsida! Vi skall vara på Vätö. Vigsel i Vätö kyrka och sedan båt till Engelbrekstunet som är en konferans- o kursgård. Dom har enkla rum och vacker utsikt. Man ordnar maten själv eller beställer catering utifrån. Men båda dessa ställena är ju lite längre norrut än Vaxholm!

e

• Bröllopstokiig

Engelbrekstunet vart ligger det, finns det nagon web link dit, med bilder. Vi vill forsoka anordna sa mycket som mojligt sjalva sa catering later bra.

• Tant Pernilla

Det finns ju vandrarhem lite här och var i skärgården. Finnhamn (www.finnhamn.se) är mysigt och sen finns det ett nytt ställe på Rögrund (www.grundet. se) som ligger vid Nämndöfjärden typ. Och sen finns det ju ännu fler ställen...! Ornö är inte så dumt! Där ligger kyrkan nära en sjyst restaurang vi käkade på i somras. Logi tror jag finns... Utö, Ingarö, Värmdö...(Djurö), Nämdö... Det går säkert att hitta nåt!

Det beror ju också mycket på vad ni har tänkt er för "nivå" på lokal, mat och logi.

Lycka till!

• HannaK

Vi ska gifta oss på Dalarö Skans den 6/8-05 och antagligen bo över på Grand Dalarö. Dalarö Skans är otroligt vackert! Rekommenderas verkligen.

• Elliegp

Engelbrektunet ligger på Vätö som i sin tur ligger nordöst om Norrtälje, ca 8 mil från Stockholm.

www. engelbrektstunet. se

Det finns ett "galleri" med bilder men inte så mycket innifrån tyvärr! Det är alltså ett gammalt hus från början av seklet, typ, och sen nyare byggnader runtomkring. Ni skulle vara rätt så få så då kan ni ha middagen i gamla huset (upp till ca 85 pers.). Att hyra hela gamla huset kostar 12000 kr eller nåt sånt, om jag minns rätt. Då ingår alla rummen på övervåningen också. Har för mig att det är ca 20 bäddar. I de nyare byggnaderna runt om finns fler rum men de ingår inte i priset. I stora huset finns stort restaurangutrustat kök, stora matsalen, litet konferansrum och inglasad veranda (syns på bilden). Trädgården är stor men mycket av den sluttar ner mot Vätö sundet. Stället har egen brygga som man får utnyttja. Vi skall köra våra gäster i båt fram och tillbaka till Vätö kyrka = ca. 20 minuter.

Visst kan ni anlita catering men allra billigast är ju att laga maten själv eller ta hjälp av familj o vänner. En sak man skall veta, dock, är att det inte finns porslin och bestick att tillgå. Det måste hyras in från nån annan. Men då slipper man ju disken *flin*.

Hoppas du fått svar på alla dina frågor!

E

• salomon

Jag ringde till Engelbrektstunet och fragade om man fick hyra hela huset, men de namde endast att man kunde hyra en local for 4000 och om man ville ha det andra sa kostar det 1000kr till. Rummen fick man separat betala for. Maste ringa igen och hora med dem, men vet du exakt vad ni betalar for det? Hur ser det ut i matsalen dar, vad ar det for stil?

• Elliegp

Jo, alltså, man får räkna ihop priset själv. Eftersom vi vill ha gamla huset för oss själva så räknade vi ihop vad det skulle bli och då tror jag vi fick det till 12000 kr. (Har inte papperna framför mig nu. Vi flyttar idag.) Huset är byggt nån gång i början på 1900-talet. Inredningsmässigt får dom väl inga priser utan man får "känsla hembygdsgård" när man kommer in där. Med det menar jag att det känns "hopplockat" och slitet. Vi kommer ta bort tavlor och sånt som vi inte gillar och soffgruppen måste ut. Bara man återställer det till hur det var så går det bra att ändra om, har dom sagt!

e

• JNY

Hej,
    Om ni inte ska gifta er under högsommaren så kan ni ev göra som oss och hyra en kollogård.
    Lokalerna är ju betydligt enklare och så men då finns de ju iaf sängplatser till dom flesta.
    kolla bla på www.sportcamp.se/
    Lycka till

• mia-fia

Grunewaldsvillan ligger i Saltsjöbaden. www. grunewaldvillan. nu Trevligt ställe där du ordnar mat och dryck själv. Rymmer max 80 pers. Gästerna kan övernatta på Grand hotell i Saltis. Trevliga kyrkor i närheten är Boo kapell och Ingarö kyrka.

Svar på tråden Skargarden