• Forsfors

midsommarafton

Finns det någon som har erfarenhet av att gifta sig på midsommarafton? Finns det något man ska tänka på då förutom att en del gäster kanske inte vill komma den dagen? ska man boka en tidig vigsel eftersom prästen kanske vill komma hem tidigare? har de något annat i kyrkan på midsommarafton (vet att det är en hednisk högtid men har dålig koll på vad kyrkan gör annras), är det svårt att frissa, smink, hotel, lokal och sånt? hur långt i förväg bör man boka inför en storhelg?

är ute i väldigt god tid nu och frågar (bröloppet blir nog midsommar 2007), men man vill ju veta svårigheter och sånt så man kanske kan bestämma ett alternativt datum ifall att det inte skulle gå vägen...

Och ni behöver inte debbatera midsommarbröllopets vara eller icke vara här, ajg vet att alla inte tycker om att gå på bröllop den dagen.

• Svar på tråden midsommarafton
  • Forsfors

Gärna någon med erfarenheter från Avesta/fagersta/Norberg kan väl svara, det är det området jag kan röra mig inom den dagen.

• Forsfors

Är det någon som har andra idéer på vad man kan göra för att göra ett midsommarbröllop både festligt och midsommaraktigt (så att inte vi och gästerna missar midsommar helt)så tages även dessa tacksamt emot.

• Blivande officersfru

Vi ska gifta oss midsommarafton 2005 och har haft målet att boka allt så tidigt som möjligt, inte minst höra oss för när de rekommenderar bokning. Kyrka och lokal bokade vi ett år innan, det är bara ett par som vigs på midsommarafton i vår kyrka t.ex.. Fotografen tar helgtillägg men det är den enda prishöjningen vi hittills stött på. Blommor och frisör och sånt är nog svårare om man väljer midsommardagen, de flesta har åtminstone öppet halvdag på midsommarafton!

Vi hade bara en tid att boka i kyrkan, 14.00 så det fick det bli. Man får kanske vara lite extra flexibel! Hotell och sådant brukar skrika efter folk, om de är i stan vill säga. Är det en populär midsommarfirande-ort bör man nog vara ute i mycket god tid och förboka rum!

Vi ska ha en tipspromenad mellan vigseln och middag (då vi fotas) och ska ha lite midsommartema då, inte bestämt exakt vad men det finns ju massa saker att ge gästerna i uppgift! Vi ska nog bjuda på sill, snaps och jordgubbar under vägen så att de får in midsommarkänslan!

Hör av dig om du undrar ngt mer! (även om jag inte har erfarenheterna i efterhand förstås...)

• heffaklumpen

Jag skulle tycka att det var toppenmysigt att gå på midsommarbröllop.

Vi har valt nyårsafton, så jag antar att jag är lite jävig i frågan, men jag tycker det är lite extra mysigt.

Kolla med kyrkan bara, dom kan ha "fuffens" för sig (det har dom på nyår), men enligt uppgift så lär midsommar bara vara en mellanstressig helg. Det går nog bra!

Svar på tråden midsommarafton