• *Blomman*

Tona håret själv?

Hej!

Det är så att jag fick en flaska med toning från min frisör när jag var hos honom senast och färgade håret. Jag har aldrig tonat håret förut och tänkte göra det nu i helgen helt själv.
    Är det någon här som brukar tona håret själv? Jag undrar om det är lätt att göra själv och hur mycket färg man ska ta.

Finns det någon expert här? :)

• Svar på tråden Tona håret själv?
  • Cassiopeija

Jag vet inte om jag är nån expert precis men jag har tonat håret ganska många gånger och allra oftast har det blivit bra.

Nu är det ett tag sen sist dock eftersom håret har vuxit och jag förmodligen behöver två omgångar toning...

Om du bara följer bruksanvisningen är det inte så svårt.

Det brukar stå att man kan göra det i antingen vått eller torrt hår. Har du långt/tjockt hår skulle jag nog göra det i vått eftersom det suger upp lite mindre än torrt hår (på mig iaf). Risken är att det inte räcker till hela håret annars...

Är det nåt annat du undrar över? Ska försöka svara...

• *Blomman*

Tack för att du tar dig tid. :)

Har du använt Wellas Color Fresh någon gång?
    Jag tänker bara låta toningen verka i 3-5 minuter så kan det bli total katastrof om man råkar att inte fördela det jämnt? Är lite nojig eftersom det är första gången.

• Bego

Har du i det för kort tid kan det verkligen bli katastrof. Flammigt och fult.

• *Blomman*

Hm...min frisör sa att jag skulle ha i toningen i 3 minuter. Det står upp till 20 minuter på förpackningen och jag vill verkligen inte bli jättemörk eftersom färgen är choklad.

• nano

Har tonat håret ganska många gånger, fast tror inte att jag har använt Wella color fresh någon gång.
    3 minuter är väldigt kort tid, så det kommer inte att bli någon enorm färgskillnad, om den ens kommer att märkas, men om det är vad din frisör sade till dig så ska du göra som hon/han sa.
    Själv tycker jag att det är lättare att få det jämnt om man applicerar på fuktigt hår och masserar omkring färgen i håret några gånger för att allt inte ska samlas på samma plats(och använder all färg i flaskan så att allt pigment kommer med)

• Hannita

jag tonade mitt har sjlav i 5 ar! kopte schwartzkopf farger hos min frisor. vet iten vad du har for harfarg, men borja inte med nagot for drastiskt! Anvand alltid hela flaskan sa allt har ar ordentligt tackt. Torka i pannan runt harfastet for flackar , glom inte oronen!

det ar mycket latt och jag misslyckades aldrig. jag ar egentligen morkblond men hede rott har i fem ar.

• ISLA

Apropå Wella som någon skrev, fick höra om en gammal vän nyligen som hade tonat håret och fick en allergisk reaktion(hon har färgat och tonat håret hur många gånger som helst innan) som gjorde att hon tappade allt hår på hela kroppen! Detta var för över 1år sedan, och nu hade hon tydligen i.a.f fått tillbaka lite hår på ryggen. Inte meningen att skrämma er, brukar själv färga och tona håret lite då och då, fast vet inte om man vågar göra det i fortsättningen.

• *Blomman*

Jag har tonat håret nu och det blev jättebra. Tack för alla tips! Jag har bara en sista fråga, hur ofta kan man tona håret?

• Missen2004

Det är jättelätt att tona håret själv. Med dagens produkter, så är det inte så noga med hur man fördelar det i håret. Är man osäker så kan man ta en plastkam och kamma igenom hela håret. Då kan man vara säker på att det är jämnt fördelat.

Jag har mörkblont/ljusbrunt hår och skulle vilja piffa upp det lite. Är det någon som kan tipsa om någon bra hårtoning som gör håret lite mer roligare? Gillar röda toner - tror ni att jag skulle kunna få liknande färg som Nicole Kidman med bara en toning? Har tidigare tonat håret med en "Curry" färgad hårfärg..och det blev verkligen jämnt och fint.

• *Blomman*

ISLA

Usch, låter verkligen läskigt! Det är därför jag aldrig köper hårfärg i affären och färgar själv.

• ISLA

*Blomman*:
    Hon hade inte gjort det själv den gången, hon hade gjort det hos en frisör.

• *Blomman*

Va?! Det låter skrämmande!
    Hade hon bytt frisör etc. just den gången eller var det sammma som hon alltid färgade håret?

• Bröllopstokiig

hej nån som kan tipsa mej hur man får en stor hårsnodd i tyg att stanna kvar i håret....för mej glider dem ner väldigt mycket! tar alltid snodden 4 varv: mer går inte...vad använder ni för snoddar?

• New York brud

Sandra...prova lata haret bli lite "fett" kanske med vax eller nagonting. Lattare att arbeta med det da...

• Smulu

OBS OBS!
    Se till att vara noga med att torka bort all färg som skvätt så fort du spillt. Har märkt att det skvätter rätt bra när man drar kammen genom håret och var t o m tvungen att måla om lite i mitt senaste badrum eftersom färgen inte gick bort på dörrlisten.

Svar på tråden Tona håret själv?