• Fröken januari - resan bokad!

Någon som har haft sitt bröllop på Nyckelviken

Hej!

Min sambo och jag har varit och tittat på Nyckelvikens herrgård. Det är verkligen fantastiskt fint och passar oss på många sätt. Vi vill gifta oss borgerligt och till det finns t. ex. en underbar lokal.

Nyckelviken är känt för att vara ganska dyrt. Dock vill vi bjuda våra gäster på all dryck under kvällen och eftersom man får ta med eget/köpa till inköpspris på Nyckelviken så blir det sammantaget inte så farligt mycket dyrare än andra ställen vi har tittat på. Just nu är Nyckelviken vår favorit.

Vi resonerar som så att vi inte kommer minnas de extra tiotusen kronorna om några år. Däremot kommer vi, och våra gäster, alltid minnas vårt bröllop. Det viktiga är att det blir riktigt trevlig, fint och lyckat!

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har haft sin fest på Nyckelviken. I gamla trådar har jag hittat många som har åsikter om deras upplägg och priser, men jag vill gärna få tips av dem som verkligen har valt Nyckelviken.

Vad var bra respektive dåligt? Fotade ni er där? Var Mattraktören lätta att ha och göra med? När jag väl hittar någon att fråga har jag massor av frågor!

Tack på förhand!
    - Fröken Januari

• Svar på tråden Någon som har haft sitt bröllop på Nyckelviken
  • Tant Pernilla

Jag har varit gäst på ett septemberbröllop på Nyckelviken. Det var mycket trevligt.

Hur de var att ha att göra med, vet jag - av förklarliga skäl - inte, men jag hörde aldrig bruden oja sig om att det skulle ha varit besvärligt eller jobbigt. Maten var god och servicen utmärkt. Lite trångt vid middagen, men det beror ju på hur många gäster man har.

De vigdes i det där lilla "kapellet"/lusthuset. Bilderna tog de på plats där.

Du menar alltså det lilla runda lusthuset? Vi fick flygeln visad för oss och kikade bara på lusthuset genom fönstret. Jag gissar att det inte används i januari, men vi funderade framförallt på hur många gäster man kan ha därinne. Hur många var ni?

Fotograferades brudparet både utomhus och inomhus?

Hur fungerade det med att ta sig dit och hem. Vi funderar på att hyra in en buss. För hemvägen kanske vi eventuellt hänvisar till taxi (de behöver ju bara at den till Nacka om de vill åka budget) eftersom folk säkert vill lämna festen vid olika tider.

• Tant Pernilla

Ujuj, det var tre år sedan och jag kommer inte ihåg så bra... Nä, det måste nog ha varit i flygeln vi var för vigseln, för alla gästerna fick plats...

Det här var ju i september och det var en mild men något regning dag. De fotades både ute och inne i vigsellokalen, men januari kräver kanske lite extra funderingar.

Jag tycker inte att ni ska hyra en buss. Det är rätt dyrt och vägen ner till Nyckelviken är smal och skumpig och lämpar sig bättre för bilar. Det är ju rätt nära stan också och en taxi blir inte så dyrt. Rekommendera era gäster att samåka i taxi från t.ex Nacka i stället.

Jag blev skjutsad dit när jag var där och sedan åkte jag tillsammans med några av de andra gästerna i taxi på natten. Det gick jättebra.

Jag minns inte riktigt hur många gäster det var, ca 50 skulle jag tro. Jag kan kolla med bruden.

Tack så mycket för svaren! Vi funderar på att helt enkelt stämma av med gästerna när de tackar ja huruvida de behöver hjälp med transport till bröllopet. Man kan ju betala en taxi/taxibuss om det är några få eller be snälla vänner/släktingar agera chaufförer.

Puttar upp lite....

Är det någon som har haft sitt bröllop på Nyckelviken?

• GBG

Jag har varit gäst på Nyckelviken. Det var toppen men jag skulle personligen aldrig välja en lokal där man måste placera en del av gästerna i ett annat rum så att de inte ens ser brudparet eller hör talen ordentligt. Lycka till!

Tack för ditt svar!

Vi kommer givetvis inte placera gästerna så att de inte ser brudparet eller hör talen. Blir vi 60 personer kan alla sitta i samma rum. Blir vi några fler har vi sett att vi kan placera några så att de i och för sig sitter i ett annat rum, men med full uppsikt över brudparet. Vi resonerar som så att man under middagen bara pratar med de 6-8 närmast placerade och aldrig ser alla gäster från sin plats. Det är i allafall vår egen erfarenhet. Att sitta vid den yttersta tungan med ryggen in mot lokalen på ett stort bröllop är knappast bättre än att sitta på andra sidan en dörrpost med utsikt rakt över honörsbordet.... Tycker jag i allafall, men tar självklart gärna emot fler åsikter.

• junibrud2004

Allt jag kan säga är: se upp med priserna på Nyckelviken. De har delat upp alla priser, vissa per kuvert, andra fasta summor, så att det ska bli svårt att räkna ut den totala summan i förväg. De anger alla priser utan moms och när jag bokade berättade de ingenting om att kostnad för personal inte ingår i kuvertpriset utan det fick jag en separat räkning på två månader efter att jag bokat. Personalen kostade 15000 kr + moms (dvs 18750 kr) för 50 gäster. Jag blev tvungen att avboka efter denna ovälkomna överraskning!

• Fröken januari

Tack tack, vi har gått vidare med bokningen och också fått offert. Vi var noggranna med att ta reda på alla kostnader från början och har inte råkat ut för några obehagliga överraskningar. Visst försöker de sälja på oss en del dyra dekorationer i form av eldkorgar och liknande, men det är bara att tacka nej om man inte är intresserad. Kuvertkostnaden fick vi uppskattad inklusive personal redan från början. De kanske har ändrat sitt upplägg.

Svar på tråden Någon som har haft sitt bröllop på Nyckelviken