• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Apr 23:01
    10524 visningar
    6 svar
    6
    10524

    Hur stryka klänning av "SILK"?

    Jag ska vara tärna och har skaffat en klänning av materialet "SILK" (det står SILK på en lapp inuti). Den är lite skrynklig och har en del pärlor på överdelen. Hur får man den slät? Nån som vet? Sen kommer jag i o f s att sitta i en bil till själva vigseln och då kanske den blir skrynklig igen.

  • Svar på tråden Hur stryka klänning av "SILK"?
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 2 Apr 00:36
    #0

    Silk är siden, så behandla tyget varsamt som du skulle gjort med andra sidentyger. Låg värme, kanske till och med bara spraya tyget med en blomspruta med vatten och låta den hänga ut sig ordentligt om du inte vågar stryka på pärlorna.

    Petra

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 2 Apr 08:44
    #0

    Det är ganska svårt at få sidenet slätt utan hög värme, problemet är att siden inte alltid klarar hög värme, när jag gick på textil skolan så ångade vi tygerna eller som Petra föreslog lät tyget hänga ut med hjälp av vatten. Man kan även prova att hänga in klänningen i badrummet och sätta på duschen så att det blir mycket ånga där inne och på så sätt slätar den ut sig men om inte dessa två ovanstående fungerar så hade jag gått till en kemtvätt som ångat med en riktig ångmaskin

    //Anna

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 2 Apr 10:56
    #0

    Okey, tack för tipsen, ska försöka göra så.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 2 Apr 19:13
    #0

    Jag jobbade på underklädesaffären 'Victoria's Secret' i flera år i USA, och vi fick in mycket och dyra sidengrejer... vi hade en ångmaskin att få bort det skrynkliga. jag skulle IAF unvika använde strykjärn. Även om klänningen är ren kan man ta den till kemtvätt och fåga att de ånga den mot en mindre summa.

    Lycka till!

  • Äldre 25 Oct 22:01
    #5

    Se till att inte tvätta den med vanligt tvättmedel heller. Precis som med ylle bryter vanligt tvättmedel ned materialet snabbt. Använd hellre Y3 eller silke/sidentvål.

  • Äldre 25 Oct 22:08
    #6
    Karin3 skrev 2015-10-25 22:01:00 följande:

    Se till att inte tvätta den med vanligt tvättmedel heller. Precis som med ylle bryter vanligt tvättmedel ned materialet snabbt. Använd hellre Y3 eller silke/sidentvål.


    Det finns ingen "bäst före"-stämpel på trådarna här. 
    Tråden du svarade på är 12 år gammal så jag hoppas att hon fick ordning på klänningen i tid Flört


    Vi har påpekat det här i flera år för Bröllopstorget, men vi har inte fått någon respons. Utan man får helt enkelt hålla koll på datumet själv... 
    (Bara så du vet - inte som kritik Glad)

Svar på tråden Hur stryka klänning av "SILK"?