• Henax

OT:Julmarknad Liseberg vs. Tivoli

Min sambo fyller år i december ( tiden går fort!!! ) och jag tänkte i år bjuda honom på en julmarknaddsresa! Antingen till Liseberg eller i Tivoli. Men vet inte vilket jag ska välja!
    Hade vi haft lite mer tid på oss så hade det nog blivit Lübeck med tanke på marsipanen!!!

Men vi får nöja oss med Göteborg eller Köpenhamn. Så vilket är bäst? Mysigast? Mest juligt?

Tack på förhand!
    /Henax

• Svar på tråden OT:Julmarknad Liseberg vs. Tivoli
  • A-K78

Jag säger Köpenhamn. Försök att åka den helg när Carlsberg släpper årets julöl och få se hästekipaget som kör genom stadens centrum och levererar första omgången till vissa utvalda krogar. Dansk julstämning så det står härliga till!

• Jema

Jag hade valt Köpenhamn (Tivoli).
    Vi åker dit två gånger per år, en på sommaren och en under julen och jag måste säga att stämningen inne i Köpenhamn (Tivoli) under julen är helt underbar och skiljer sig en hel del från Sverige.

PS! Köpte julgranskulor inne på Tivoli då vi var där förra helgen igen

Jema (som längtar till julen)

• Tös

De har ett träd på tivoli med upplysta hjärtan hängande i. Där kan man fria.... De visar också Nötknäpparen på teatern på tivoli i december. man ska boka separata biljetter.

• Jema

Tös
    Är det tänkt att det ska vara ett "Frieri-träd" eller är det bara ett träd med hjärtan i?
    Jag vet i alla fall vilket träd du menar, men är bara nyfiken ifall det har ett speciellt ändamål.

Jema

• Henax

Ok, tjejer! Det verkar som om Tivoli är att föredra framför Liseberg!

Hösten har precis kommit och här sitter jag och längtar till julen redan!

/Henax

• Tös

Nej det är nog inte ett speciellt frieriträd utan ett "kärleksträd"

• Nymphéa

Nu fick jag också julkänslor. Det blir nog Tivoli i vinter.
    Vi pratade om det förra året, men det blev inte av. I år ska jag propsa på det då det nog inte blir någon skidresa pga att vi sparar så mycket till bröllopet.

Vinterkramar!

• Pa´sHeffaklumpan

"Hintade" M2b om att jag vill till Köpenhamn i dec. efter att ha blivit suktad i denna tråd. Han vet att jag är helt galen i julmarknader & julstämning över huvudtaget så vi får hoppas att han nappar

• Darling1

jag har bara varit på Liseberg... men där tyckte jag det var urmysigt!

• Blåbrud

Jag har bara varit på Liseberg men jag kan säga att det var svinkallt med snålblåst och jättemycket folk, få möjligheter att gå och värma sig. Visst var det vackert med alla lampor i träden men eftersom man frös så så gick det till slut inte att tänka på nåt annat än VÄRME... Och jag var INTE för dåligt klädd, det bara blåste så kallt hela tiden.

• Henax

Hej igen och tack för all respons!
    Det lutar nog åt att Köpenhamn! Verkar vara många som börjar längta till julen! Alltså inte bara jag som drömmer mig bort till glögg, pepparkakor, marsipantomtar och julskinka!

Pa´sHeffaklumpan & Nymphéa! Vi kanske ses vid kärleksträdet!!! Kramandes våra män i vinterkylan! *längtar*

/Henax

• Nymphéa

Henax

Guuuuva mysigt det låter! Jag vill bara krypa in i mina vinterkläder och mysa!
    Vi ses!

• Henax

Jag hade tänkt att vi för en gångs skull inte skulle ta bilen utan istället åka tåg! Vi älskar verkligen att åka tåg båda två! Och min blivande som reser väldigt mycket i tjänsten är trött på allt vad flyg heter...
    MEN det kostar ca 4500,- för oss tur och retur Sthlm-Köpenhamn med tåg...
    Det tyckte jag var väldigt dyrt!!! Så vi tar nog bilen iaf. Eller åker till Liserberg, till Gbg kostar det bara knappt 2000,-! Vill ju ha lite pengar kvar till julmarknadsshoppingen!

/Henax

• vallby

Jag måste nog hålla med resten om Tivoli, Jag har arbetat på Liseberg under julen och det kämpar fortfarande med att komma upp i Tivoli andan. De har inte lyckats skapa julstämmningen riktigt...... Tivoli blir ett bra val!!!

• Ayla29

jag har hittat biljetter på sl.se för 570kr per person till köpenhamn om man är ute i god tid (vilket är nu) och då åker man fredag vid lunch och åker hem söndag vid halv elva.

• Henax

Ayla29! Är det sant?!? När jag igår var inne på sj.se (antar att det var det du menade) så låg resorna på 4200 - 4400,- för två personer!!! Men dina priser var ju klart mycket bättre!!! Jag får pröva igen! Tack snälla!

/Henax

• Ayla29

ja självklart menar jag sj.se

i slutet av beställningen kan man välja biljett-typ och då ska du välja Just Nu, då får du bästa pris.

Lycka till!

• Cinderellan

Svaret är Köpenhamns Tivoli med härlig övernattning på hotell och god middag. glöm inte skridskorna så ni kan ta en tur inne på tivolit och dricka varm choklad med grädde efter!!

Svar på tråden OT:Julmarknad Liseberg vs. Tivoli