• Novemberbruden

Klädsel vid mörk kavaj??

Hej! Ska på bröllop nu på fredag. Klädseln är mörk kavaj. Nu undrar jag om det är ok att ha en beige linnekostym, byxa med pressveck och kavaj, (för mig som tjej alltså), eller måste jag ha en klänning? Är det i så fall ok med en beige klänning (gillar färgen beige...) som slutar lite ovanför knäna, eller är det långklänning som gäller? Tycker detta är en djungel... Tacksam för er hjälp!

• Svar på tråden Klädsel vid mörk kavaj??
  • Hermione

Det här hittade jag på en sida om vett och etikett, hoppas det är till någon hjälp:
    "Klädsel: Kavaj" betyder enligt traditionen mörk (mörkgrå eller mörkblå) kostym enligt ovan. Idag är man inte alltid så noggrann med detta utan accepterar även kostym i andra färger eller udda kavaj/elegant blazer. Då bär man en snygg kavaj tillsammans med ett par finbyxor, så undvik helt jeans eller chinos. Slips eller fluga är obligatoriskt. Kvinnor bär kortare dräkt eller klänning med ev. tillhörande kavaj. Lång klänning kan också gå bra, men ingen hellång afton- eller festlig långklänning ("balklänning") som vid finare klädkoder."
    Med andra ord kan du ha både din kavaj eller klänning. Ha det så trevligt på bröllopet!

• Devoted

Till klädslen kavaj är det avslappnat fint som gäller, mörk kavaj finns eg inte som klädkod men de vill nog höja finhetsgraden lite.
    Båda dina förslag låter utmärkt. Det är bara vid högtidsdräkt som kvinnor inte bör ha byxor, då är det långklänning som gäller vilket inte är att förväxla med en lång klänning för den kan du ha till både kavaj och kostymkoden.

• Missen2004

Det här har jag läst precis i en bröllopstidning om klädsel:

"Mörk Kostym, För honom: mörkblå/mörkgrå kostym. För henne: elegant klänning, lång eller kort,men inte lika stor finhetsgrad som vid frackbröllop."

När det står i inbjudan "klädsel: Kavaj", så är det okej att sväva lite från dress-coden. Vi kommer att ha dress-code Klädsel: Mörk kostym på vårt bröllop och då vill vi att våra gäster dyker upp i:

Killar: Mörk kostym/smoking
    Tjejer: Elegant dräkt eller aftonklänning.

Fast detta har också med tidpunkten för bröllopet att göra..vi kommer att vigsel sent på eftermiddagen och därefter följer middag med dans som varar hela kvällen.

• feb05

Att skriva mörk kavaj verkar lite vilseledande då man i så fall blandar två klädkoder - kavaj och mörk kostym. Det första innebär att du skulle kunna ha byxdress i valfri färg, medan det sista innebär att du bör ha klänning eller kjol. Om du är osäker på klädval kan du alltid ringa till någon annan som ska på samma bröllop...

• Novemberbruden

Hej! Tack för svaren, tycker det verkar vara fler än jag som tycker det är luddigt med mörk kavaj som klädkod!! Tror nog att jag satsar på min "kostym", det får bli så helt enkelt! (Och då slipper jag dessutom frysa så mycket!!)

Svar på tråden Klädsel vid mörk kavaj??