• Forsfors

Bröllopskonto

Nu har vi äntligen kommit så långt i vår budget att det är dags att öppna ett gemensamt sparkonto för bröllopspengar, men vilken bank ska man välja? finns det någon bank med bra ränta på sparpengarna som det är lätt att sätta in och ta ut ifrån? Går det att knyta ett bankomatkort till sparkonto? (skulle ju underlätta sen när det är dags att börja spendera). Vi planerar att gifta oss 2007, så pengarna kommer väl att spenderas under ungefär ett år fram till brölloppet.

Skulle vara snällt om någon vill komma med något tips, och kanske berätta hur ni gjort med erat sparande. Tackar på förhand!

• Svar på tråden Bröllopskonto
  • MnM

ICA-banken har väl lite ränta (mer än på vanliga konton iaf) och bankomatkort

• nicenettis

eller så startar du ett vanligt löne konto till den ingen bra ränta men lätt att komma åt

• vanessa

det finns ju e-konton också som ska ha bra ränta

• Keri

ICA-banken har en gräns på 15 000 kr
    Sparkonton brukar inte gå att koppla visa-kort till (iaf på FSB)
    E-sparkonto har inte lika bra ränta som tidigare år och går ej heller att ha kort till.

Mitt råd, boka möte på banken och rådfråga dem.

• Keri

Fel av mig, man kan tydligen spara hur mycket man vill på ICA-banken, men räntan är inte särskilt hög, 1.5% Var väl tidigare uppe i nästan 4 %

• Magnus flikka

Jag har skandiabanken som bank för mina sparpengar, de har 3,25% ränta tror jag. Sedan har även FSB sk e-sparkonto där man sköter allt själv och därför får lite högre avkastning.

• Keri

E-sparkontot hade från början en mycket bra ränta, men har liksom allt annat bara dalat ner. Idag är räntan 1.35%

• Forsfors

tack för alla fakta och tips, jag ska ta och disskutera detta med fästmannen!

• M - augusti 2006

Skandiabanken har idag 1,50% ränta och du kan koppla ett VISA-kort till detta konto för 175:- per år har jag för mig att det är.

Men det är ju bara onödigt att betala en årsavgift för det innan ni behöver börja ta upp pengarna. Mitt råd är att öppna ett sparkonto i Ikanobanken och sedan flytta över pengarna till era vanliga lönekonton idag eller öppna ett separat konto i Skandiabanken det året ni ska gifta er och kommer behöva köpa mycket på kort etc.

Sparräntorna är nere på väldigt låga nivåer för tillfället som alla andra räntor också sjunkit.

• Tinisen

Även om det är låg ränta på E-kontot så finns det inga avgifter kopplat till det. Vi har ett sådant som vi sparat till olika saker på och nu är det alltså bröllopet som står på tur. Det har alltid fungerat mycket bra. Förutsättningen är ju att ni har banken via internet. Man kan när som helst och hur stora summor som helst föra över mellan sina bank-konton. Det tar inte många minuter att föra över det aktuella beloppet till ett konto där man har kontokort till exempel. Lycka till!

• milla1

Observera att institut som Custodia ofta har begränsad insättningsgaranti, d.v.s. om man kan förlora sina pengar om institutet t.ex. går i konkurs. Så här står det till exempel på Custodias hemsida:

fr.o.m 1/7 2004 så gäller statlig insättningsgaranti upp till 250.000 kr, även Custodia Credit AB. Dock är lagen utformad så att den enbart gäller för fritt sparande utan bindningstid, alltså placering till 4,25% ränta.

• Cinnamon

Ta en titt på konsumentbankbyrån. Där kan du lätt jämföra banker.
    www.konsumentbankbyran.se/

Förslaget attt börja med ett sparkonto för att senare flytta över pengarna till ett vanligt bankkonto när det börjar närma sig bröllopet låter som en bra idé

• MSI

milla1:

Institut så som Custodia och Sveadirekt har exakt samma statliga insättningsgaranti som ett vanligt bankkonto dvs man är skyddad upp till 250 000 kr om banken/institutet går i konkurs.

Detta är en nyhet from 1/7, innan dess gällde insättningsgarantin endast banker.

På Insättningsgarantinämndens hemsida kan du läsa mer och även se vilka som omfattas av garantin
    www.ign.se/

• Apple Dumplin

Har skandiabanken så hög ränta som 3,25, är inte det några år sedan. Trodde den var nere på 1,5 nu eller nåt.

• Loka

Hörde igår att Coops bank (tror den heter sparkassan, eller liknande) har en ränta på 2,25%.

Svar på tråden Bröllopskonto