• Karin.

Göra slingor eller helbleka, vad är bäst?

Jag har tänkt och bleka mitt hår, men jag undrar om det är bättre att göra slingor än att helbleka? Jag frågade en frisör som sa att de aldrig helblekte för det var sså dåligt för håret... Men om man vill ljusa upp hela, och inte bara vill ha slingat...Är det det ända sättet? Eller går det att göra slingorna så tätt att det ser helblekt ut?? Är ingen expert på sånt här så jag är jättetacksam för hjälp. Frisörerna verkar ju göra på olika sätt och ha olika åsikter...

Jag hörde att man också kunde göra slingor på olika sätt, hjässa (?) och folie... Finns det nåt ytterligare sätt och är det nån som vet vad som är "bäst" (eller vad skillnaden är)?

Om man gör med såna här folieremsor kanske själva medlet inte hamnar precis i hårbotten? Isf borde det vara bättre eftersom kemikalierna tas upp av porerna och hamnar i kroppen annars... Men det kanske kommer där ändå? Hoppas det är nån som vill svara! :)

• Svar på tråden Göra slingor eller helbleka, vad är bäst?
  • HelleBelle

Det snyggaste i längden tycker jag är att slinga. Och det bästa sättet att slinga (skonsammast) är folie.

Med slingor blir det inte en sån giganstisk utväxt som det blir med helblekning. Och så ser det naturligare ut.

Färgen hamnar ej i hårbotten på samma sätt vid slingning.

• busiga_mamman

Slinga är klart snyggast..
    Helblekt blir ofta inte så snyggt som slingor.. För vid slingor blir de som sagt lite kontraster i skiftande nyanser

• anderssonskan

min frisör rekomenderade inte heller att helbleka utan vi gjorde en hel massa slingor det blev jätte bra.

• Tolin

Helblekt ser förskräckligt ut tycker jag. Dels ser det otroligt konstgjort ut och dels blir utväxten förskräcklig. Slingor är nog abolut att rekommmendera.

• K.C

Slinga, absolut! men gör en massa och tunna, då får du ett ljust intryck, men du slipper en för markant utväxt och det ser äkta ut.

Men du, gör det hos frisören - då kan ni hålla på tills du blir nöjd. Hemmaslingat är svårare att få till bra. Om man inte har en duktig kompis som hjälper. Det är nog bra att ta med en bild på vilken slags blond färg du skulle vilja ha. Det kanske inte kan bli exakt, men nära nog.

Lycka till!

• *Veronica*

Hmm.. jag tycker nog att båda är snyggt, beror ju helt på vad du vill ha för effekt och vilken blond färg du bestämmer dig för. Honungsblont blir lagom och ser rätt naturligt ut. Men helblonderat måste ju hållas efter, annars blir det - som sagt innan- gärna lite konstgjort.

Hjässa innebär att du får en hätta över huvudet med hål i som de drar ut slingor av hår ur. På så sätt kan du välja hur pass mycket/lite du vill ha och hur tätt slingorna ska vara. Med folie får du bredare slingor, kan enligt min mening se lite onaturligare ut, men det är ju skonsammare för håret. Hoppas det hjälpte lite

• HelleBelle

Jag gör i folie hos min frisör och de blir laka tunna som med gummi hätta, men man slipper att håret slits när man virkar upp håret genom hättan.

• DontJustDoSomethingSitThere

Åh, tack för alla svar!! Ni är bäst!
    /K

• Pricketrollet

Ett extra tips! Är du blond i dig själv så kan du även prova ljusfärgning(som görs som slingor). Har själv askgrått hår och det blir super! Skillnaden mellan färgblekning o vanliga slingor är att färgblekning gör håret 5 nyanser ljusare men sliter inte alls lika hårt på håret som vanlig slingning. Det brukar kosta 50 kr extra men jag lovar, dina hårtoppar kommer tacka dig!!!!

Annars så skulle jag oxå säga att slingor är att föredra före helblekning!

Lycka till!!!!!!

• Loka

Röstar också för slingor . Det ser förskräckligt ut när folk helbleker håret och är mörka i hårbotten.

• July

Jag röstar också för folieslingor eftersom det ser mycket mer naturligt ut. Själv har jag varit dum nog att prova på att bleka mitt hår (färger håret ljusare nu vilket är något snällare för håret)och det ser hemskt ut med utväxten trots att jag har blont hår!

Jag har provat på att göra slingor med gummihätta och det var fruktansvärt, kommer jag aldrig göra om. Dels har jag alldeles för tjockt hår så inte nog med att det var plågsamt, fult blev det också. Lägger du i ljusa slingor så kan du i framtiden ändra hårfärgen genom att lägga i några nyanser av lite mörkare slingor och vips har du ny snygg hårfärg som ser naturlig ut. Men gör det hos en frisör så att du får bästa resultat.

• Ayla29

Det är definitivt bättre att göra slingor! Precis som alla andra har skrivit så ger det en bättre utväxt! Och folie-slingor är det bästa för håret, det sliter inte lika mycket som blekning. Du vill väl inte riskera att bli av med håret?

• zerafia

Håller också med om att slingor är snyggast!!! Det blir mer liv i håret än när man gör en helblekning. Tunna folieslingor i två olika guldiga nyanser brukar jag göra när jag är hos frisören. Det ser lite "piffat" men ändå naturligt ut!

Lycka till!!

Svar på tråden Göra slingor eller helbleka, vad är bäst?