• önskar 2004

Present kort - Hur mycket?

Hej,

Vi ska på bröllop och brudparet önskar sig presentkort. Om vi nu är så lydiga att vi följer deras önskan - vilket belopp är "normalt" att man ger dem från oss, dvs från mig och min man?

Någon som har några synpunkter eller uppfattning i frågan?

Önskar 2004

• Svar på tråden Present kort - Hur mycket?
  • strandbrud

Hej

Tror inte att det finns ett "rätt" belopp. Allt beror på vad ni anser er och tycker er ekonomi tillåter. Hur väl ni känner brudparet kan säkert ochså ha en inverkan. Personligen skulle nog jag lägga mig någonstans mellan 250 -700 kronor, beroende på i vilket förhållande vi står varandra.

• önskar 2004

Det är en tjej som jag varit kompis med sedan jag var liten. Nu umgås vi inte direkt så ofta.

Vår ekonomi klarar av beloppen mellan 200 och 700. De har så vitt jag vet också bra ekonomi.

Det är som du skriver - det finns säkert inget rätt belopp, men ändå intressant att höra vad som ni här på bt ser som "vanligt/lämpligt".

Önskar 2004

• Caroline 14/8

Om ni inte umgås så mycket nu så kan jag väl tycka att 350:- är ganska lagom...eller??

• New York brud

kanske 600 sek? 350 kanns lite lite. Inte for att jag som mottagare skulle tycka det, men om jag var den som gav det... Tyvarr ar det sa att en present for 350 kan bli superbra, men i bara pengar kravs det lite mer. Men, ge vad ni tycker ar bra.

• kajsa kavat

Var på ett bröllop förra året där de önskade sig pengar. Vi gav 400 eftersom vi båda studerar är inte vår ekonomi den bästa.

• Tuffsa

NYbrud
    Ska man ge för ett större belopp när brudparet bara önskar sig pengar??!! Varför??!! Själv känner jag nästan tvärtom för jag tycker det är så tråkigt när folk önskar sig pengar eller presentkort. Som om de inte litar på att gästerna ska ge dem något de uppskattar.

Själv brukar jag ge för ca 250-300 kr och min kille för lika mycket, om det är någon som vi känner ganska bra. Men, jag tycker absolut inte att man kan förvänta sig någon särskild summa.

Som brudpar måste man tänka på allt annat som gästerna också ger för att komma och uppvakta. De kanske måste resa långt och bo på hotell. Dessutom måste man som gäst kanske köpa nya kläder. Och dessutom går en hel helg av gästernas tid. Det är väl en gåva om något?

• StinaS

Är man två så tycker jag att 500 är OK. Men har man ont om pengar så tar man mindre.

• önskar 2004

Jag hoppas att presentkortet från mig och min man ska vara ungefär lika mycket som från "alla andra" - därav att jag ställer frågan här.

Till saken hör också allting kring möhippa osv - där jag lagt ner inte bara pengar, men en massa jobb.

På något sätt känns det för mig numera att det är det som är viktigt, viktigare än pengar - men samtidigt vill jag inte att mitt presentkortsbidrag ska kännas snålt så att de får minst av oss.

Tack för all input så långt - det löser sig på något sätt.

Önskar 2004

• IdaE

Vi fick ett presentkort på ikea för 500 från en person, det tyckte jag var lite mkt. Sedan fick vi 400 på en restaurang från 2 personer, Det kändes mer lagom att få.

• Jema

Jag tycker att summan på presentkortet beror på hur väl man känner paret.
    Vi gav nyligen ett presentkort på 500:- + en annan present för ca 150:-.
    Det var vad vi kände att vi ville ge av flera anledningar.

Hade det t.ex varit min syster som gift sig hade vi gett för över 1000:- i bröllopspresent.

Jema

• Lilla Karin

Vi fick en del presentkort, de varierade mellan 300 och 800, det på 800 var från en större familj.

• shalimar

Ett par som tillsammans ger 500:- är väl ganska lagom. 500:- är hälften av 1000, så det är ett jämnt och bra belopp.

• Sus76

Vi önskade oss presentkort på Ticket när vi gifte oss, och de allra flesta hade lagt ca 500:- per par. Några hade lagt mindre och några mer, men 500 var nog "medel".

• Devoted

Jag brukar ge 800-1000 tillsammans med min sambo. Det är nog något mer än de flesta ger.

• brudpar2005

Vi brukar ge 500 från oss två, såvida det inte handlar handlar om bästa väninnan, nära släkt eller någon annan man anser väldigt nära.

• Nina75

Vi fick två presentkort då vi gifte oss, ett på 300 kr från ett par och ett på 400 kr från en person, båda är vänner till mig. Personligen tyckte jag att det skulle ha varit tvärtom! Att paret gav 400 kr, men nu vet jag att det paret är mycket snåla av sig - tyvärr och det speglar säkert min uppfattning... Tycker att de kunde gett mer. Tjejen som gav 400 själv var min äldsta vän men vi har haft en brytning i säkert 6 år och det är först det senaste året vi fått kontakt igen - så nu fattar ni kanske??

Ja ja iaf så tycker jag 300-500 kr om man är själv och 400-700 kr om man är par. Är det släkten det handlar om så krävs det mer tycker jag, alla i vår släkt gav minst 1000 kr var och det va i kontanter.

Hoppas du blir hjälpt av detta röriga inlägg...

Svar på tråden Present kort - Hur mycket?