• Cassiopeja

Hur fria med fejkade ringar?

Halloj...

Fantiserar (än så länge bara fantiserar..) om att fria till min älskade!
    Tänker i så fall fria med "låtsas ringar", sånna man kan köpa i leksaks affär, då jag vill att han ska få vara med och välja den riktiga och för att jag vill att det ska bli rätt storlek. Men nu funderar jag på hur man går till väga då? Friar men på det "tänkta datumet" med fejkringen och sedan beställer de riktiga ringarna och graverar in det datumet man friade på? Eller ska man fria INNAN det tänkta datumet och sedan ta på de riktiga ringarna den rätta dagen dagen?

• Svar på tråden Hur fria med fejkade ringar?
  • Mrs. Simon

Du kan kopa en "armband" med alla olika ringstorlekarna sa kan han prova ut sin storlek. Eller ocksa chansar du pa hans storlek och byter ringen om den ej passar (och da gor graveringen senare..)

• Sussi74

Hej!
    Kul idé! Jag var inne på samma grej förrut men det blev aldrig så. Visst kan ni köpa ringar i efterhand och gravera ett tidigare datum om ni vill. Vi ska köpa nya ringar då min har försvunnit i flytt. Då kommer vi ju vilja ha vårt gamla datum i ringarna och det är ju SJU år tillbaks i tiden...
    Så gör du på "ditt" sätt och välj ringar i efterhand. Lycka till!!!

• strövelstorp

Jag har köpt ringar till mig och min sambo, hjälp sååååå nervös JAG ska fria imorgon! Men tjejen i affären sa att jag får förminska el förstora utan kosnad. Men jag hoppas den passar. KRAM

• Cassiopeja

Sussi74..

..om man köper de riktiga ringarna i efterhand, blir det inte väldigt "oromantiskt" när man ska ta på sig dom? Känns som att det blir 2 förlovningar..

Strövelstorp..

Lycka till, berätta gärna hur det gick sen!! Då min grabb inte brukar använda smycken så har jag ingen aning om vad han gillar vad gäller ringar, vill därför inte bestämma utan honom!

• Hime

Cassiopeja: Jag friade (mycket impulsivt) på skottdagen och då hade jag inga ringar. De tittade vi ut tillsammans och hade senare en kväll där vi växlade ringar och gick sedan ut och åt en god middag. Det var helmysigt! Så nog kan man allt ha en "växlingsceremoni" med de riktiga ringarna...

Vet dock inte hur andra gör (dvs de som överraskar med två fuskringar) och själv måste jag undra varför man skall behöva ringar vid frieriet?

• Caroline 14/8

Stövelstorp.
    Om din kille inte är så mycket för ringar så kanske du ska välja en enkel ring. Kanske en slät guldring kanske.

• hevvy_

Jag läste att man på någon sida på nätet kunde beställa en "storleksprovnings-knippe" med alla olika ringstorlekar som man kunde använda vid frieriet. De graverade in en liten text i en av ringarna om man så önskade...
    Men jag tycker att det verkar kanon kul att fria med fejk-ringar.

• Loj

Jag friade också på skottdagen, utan ringar. Dem valde vi några dagar senare tillsammans och graverade in skottdagens datum i. Vi var så ivriga att få på oss våra fina ringar att själva ringväxlandet inte var särskillt romantiskt, det var däremot frieriet. Alltså: jag tycker tycker helt klart du kan fria, med eller utan fejkringar, och när ni sen skaffar riktiga ringar gravera in det datum du friade. Lycka till!

• Pa´sHeffaklumpan

Min m2b friade på julafton, utan ringar vilka vi beställde tillsammans efter helgerna. När ringarna var färdiga hade vi planerat att gå ut och äta för "ringpåsättning" men vi hade så bråttom att ringarna åkte på så fort vi kom tillbaka till bilen. Kanske inte så romanstiskt men vi är lika lyckliga för det
    Vi har julaftons datum i ringarna och räknar det som vår förlovningsdag....

• Sussi74

Jag tycker INTE att det behöver bli mindre romantiskt att ta på sig ringarna i efterhand. Tvärtom! Ni kan ju göra om det, liksom.. Kanske en mysig middag på tu man hand, en flaska vin och ljus. Det blir som att förlova sig en andra gång men ändå inte.

• shalimar

Det är perfekt att fria med fejkring - det gjorde min M2B, i Paris, på världens mysigaste restaurang dit han "kidnappat" mig (fick inte veta vart vi skulle förrän vi var på Arlanda, och han överraskade mig totalt med frieriet...) Han visste att jag skulle vilja vara med och välja ring, så jag fick en ring som han köpt på Glitter eller nåt sånt, i väntan på den "riktiga". Fejkringen har jag naturligtvis kvar, som minne...

När vi sen beställt och fått de riktiga, bytte vi ringar på vår favoritrestaurang här i Sverige. Beställde in mousserande och så. Det var absolut inte som en "andra förlovning", mer som ett extra tillfälle att fira och vara romantiska. Inte så dumt alls, faktiskt!

• Tolin

Min äskling friade med en "vanlig" ring. Vi valde sedan ringar tillsammans. Det datum som vi räknar som förlovningsdatum, och som är graverat i ringarna, är datumet då han friade och inte när vi fick ringarna. Det var inte ett dugg oromantiskt att ta på ringarna när vi väl fick dem. Vi hade ju längtat i flera veckor. Gick ut och åt en god middag och fick på så sätt fira två gånger.

• Dea

Vi förlovade oss med stand-in-ringar, och graverade det tidiga datumet i riktiga ringarna som vi köpte senare. Det är ju beslutet att gifta sig som är det viktiga, inte att man börjar bära ett smycke. Tycker vi.

• Dea

...fast om den som blir friad till ber om betänketid, så skulle jag välja datumet som den säger ja... första tidpunkten som båda är överens.

Svar på tråden Hur fria med fejkade ringar?