Norrländsk mat
Min sambo är från Piteå och vi vill ha en meny som knyter an till Norrland. Ren till huvudrätt och hjortron i desserten är givna för oss, men vad kan man ha som förrätt?
Min sambo är från Piteå och vi vill ha en meny som knyter an till Norrland. Ren till huvudrätt och hjortron i desserten är givna för oss, men vad kan man ha som förrätt?
tjenare,
jag var på ett bröllop med piteåbor, där de hade wokad palt till vickning. En dundersucce! För veggisar kan man woka flatpaltar på en egen häll. I och för sig var det inte högsommar, utan tvärtom, i smällkalla vintern. Men efter dans etc på kvällen tror jag palt skulle uppskattas - ja i alla fall om man är från Piteå!
En tunnbrödskorg med någon god fyllning toppad med sik- eller löjrom kanske.
Tack för tipsen!
tupli - Bra ide! Nämligen ska vårt bröllop vara i januari, kallt och bistert. Palt gör nog norrlänningarna glada då bröllopet hålls 130 mil därifrån!
Helena V - Ja, det är ju både gott och har norrländsk anknytning utan att kännas krystat.
Mer norrländskt - fisk som sik, lax, röding. Gravas, röks, rimsaltas.
Snapsar med smak av pors, gran, tall,skvatram. Lapin kulta som öl elelr Norrlands Guld
Lammkött (är faktiskt mycket typiskt norrländskt, särskilt kusten), torkat renkött, rökt renkött, gravat viltkött, viltfågel som orre och tjäder, ripor
Mandelpotatis.
Ostar från Jämtland, getost, fårost, västerbottenost.
Ostkaka som dessert, med åkerbär el hjortron.
västerbottentarte med gräddfil och löj eller sikrom är underbart gott...
Vi ska ha renklämma som förrätt!!
Men det passar ju inte er som ska ha ren som huvudrätt...
Gillade Helena V´s förslag med tunnbrödskorg med något gott i!
Lycka till med både meny och bröllop!!
/agnelia (med rötter från Pajala)
En löjromstoast kanske? Med löjrom från Kalix MUMS!
Till dessert är Hjortronparfait helt underbart. Så fantastiskt gott!!!
*Juniphé* född och uppvuxen i "Gällivare trakter".
Halvseriöst förslag på tunnbrödkorgsfyllning: Gräddfilsröra med Kallax surströmming, rödlök och tomat, eventuellt också potatis.
Surströmming är inne! (Inte bara då för att det råkar vara augusti just nu...)
Nämen gud vad gott, jag blir ju vrålhungrig! Vi har tänkt knyta an vår buffé till Norrland (lite diffust öppet sådär). Jag snor lite tips från er.
Tips på varm välkomstdrink mottages tacksamt då vi kommer ha ett vinterbröllop till viss del utomhus.
Först vill jag tacka för alla förslag! Dessa förs vidare till kocken! :)
vinterstjärna: Vi ska också ha vår välkomstdrink utomhus, runt en eld, alternativt inne i foajen vid öppna spisen. Vi tänkte ha glögg. Det finns ju i både alkohol och alkoholfri variant.
Som alternativ till glögg finns ju den där cidern från Kivik (tror jag det är) Varm&Kall. Köps i tetrapak på systemet. Smakar äpple och kanel och kan som namnet antyder serveras såväl varm som kall. Jag tycker den är jättegod varm!
Ett alternativ runt elden: Glühwein, så blir det inte så sött. Eller ännu hellre: En gammal klassisk svensk rödvinstoddy!
Varm & Kall, får testa den. Jag har aldrig smakat.
Elolinon. När gifter ni er?
Vi funderar också på att ha ett bål eller en eld utomhus och ta drinken där. Kul med annorlunda idéer.
Vi har funderat på glögg men då vi gifter oss i februari tänker jag att de flesta har hubbit tröttna på glögg. Man kanske kan spetsa om den något?!
varm och Kall testade vi i vintras. helt klart ett allternativ till välkomstdrink. Glywein var det år och dar sen jag drack. Märker att vi får testa en hel del! Rödvinstoddy, recept någon på rak arm?
Vi hade norrlandsstuk på vårt bröllop och hade en löjromstårta till förrätt med öl och snaps (tillverkad i norr). Förrätten var på en botten av kavringbröd och toppen av tårtbiten var ett rikligt lager med löjrom (går ju lika bra med sikrom). Supergott! Till huvudrätt hade vi "tjälknöl" på älgkött. SUPERgott!
Petra
Hej Elolinon!
Jag är också från Pite´ och jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar. Vi bor i Göteborg nu så vi har tänkt att ha mat med smaker både från norr och västkusten.
Till förrätt blir det nog något som Johanna skrev om, västerbottentarte med sikrom, och till efterrätt något med hjortron (som jag hoppas att vi kan plocka när vi åker upp nästa helg). Varmrätten blir nog fisk av något slag men inget är bestämt ännu. Vi har tänkt göra så mycket så möjligt själva (till ca 100 pers) så vi får tänka oss noga för så att det är relativt lätt att göra.
Wokad palt till nattamat tycker jag lät som en strålande ide´!!!
Var ska ni gifta er?
Vi ska gifta oss i januari, i Östergötland, varifrån jag kommer. Just därför skulle det vara kul att få med även sambons rötter och få lite blandad kompott på bröllopet.
Jag undrar om glögg blir för sött. Jag tycker, personligen, inte att glögg med alkoholhalt är särskilt söt, men å andra sidan gillar jag mycket sött och sliskigt.
vinterstjärna: mörkret gör ju vinterbröllop så speciella. Vi ska ha vår fest precis vid en sjö. Jag hoppas kyla så det blir is på sjön. Mysigt med eld och månsken över isen, facklor och marschaller.
jag är själv inflyttade pite bo så palt skulle nog gå hem. om inte hela paltar så upstekta paltar bara en tanke kanske lite tråkigt