• Bröllopstokiig

Bibelord till vigseln

Hej,
    Våra tärnor ska läsa varsina bibelord i kyrkan. Jag undrar nu om ngn kan tipsa om några bra stycken som handlar om kärlek. Dock ej ur Höga Visan för där har jag tittat redan.

• Svar på tråden Bibelord till vigseln
  • Bröllopstokiig

Titta i Paulus brev till Korintierna:
    1 Kor 13:4-7,13. Min morbror kommer läsa den texten för oss!

• Bröllopstokiig

Vid vår vigsel ska min brudtärna läsa följande textstycken hämtade ur bibeln:

"Er kärlek ska vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet. Överträffa varandra i ömsesidig aktning.Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter. ( vet inte riktigt var det är hämtat)

Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag. (Galaterbrevet 6:2)

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner ingen glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
    Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken". (1a Korinterbrevet 13:4-7, 13)

Ett annat fint stycke att läsa vid vigseln är "Profeten" av Kahlil Gibran.

"Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja. Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder.....osv

• Bröllopstokiig

Rut 1:16 "Dit du går..."

• Bröllopstokiig

Kan tipsa om de två läsningar som vi valde. Den första var 1 Joh 4:7-12. Jag citerar lite här men hoppar över en del i mitten:
    "Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud /.../ om vi älskar varandra är Gud alltid i oss, och hans kärlek har nått sin fullhet i oss."

Vår andra läsning var Psaltaren 128. Det finns en strof i den som är så gullig:
    "Som en vinstock som bär frukt är hustrun i ditt hus, som plantor av olivträd är barnen kring ditt bord".

Några av de andra läsningarna som vi valde på kan jag också tipsa om.
    "Er kärlek ska vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning" ... Det är hämtat ur Romarbrevets kap 12, vers 9 och framåt. Kapitlet fortsätter väldigt vackert.

Kolosserbrevet 3:12-17 tycker jag är mycket finstämt.
    ".../ Men över allt detta ska ni ha kärleken, den band som ger fullkomlighet. Låt Kristi frid råda i era hjärtan, den som ni kallades till som lemmar i en och samma kropp...//... Lär och vägled varandra."

Svar på tråden Bibelord till vigseln