Vem betalar förlovningsringarna?
Delar man vanligtvis på kostnaden för båda ringarna, betalar båda sin egen ring eller är det vanligare att mannen står för kostnaden? Eller kanske kvinnan?
Hur gör ni?
Delar man vanligtvis på kostnaden för båda ringarna, betalar båda sin egen ring eller är det vanligare att mannen står för kostnaden? Eller kanske kvinnan?
Hur gör ni?
Vi delade på kostnaderna för våra ringar. Eller vi gjorde så att han betalade min och tvärt om.
Vet inte vad som är brukligt eller hur det ska vara men i vårt fall så var det min m2b som betalde båda ringarna. Dels för att han hade köpt dom utan att jag visst något i förväg (modig typ som inte förväntade sig ett nej)
Vet inte vad som är vanligast men jag skulle säga att antingen delar man kostnaden lika eller så betalar man varandras ringar (romantiskt tycker jag).
När vi förlovade oss så tror jag maken betalade för att han hade pengar just då... men jag minns faktiskt inte :)
Det är ju inte pengarna utan ringen jag har kvar.
beror väl på hur det ser ut när man kommer överens om förlovningen..
friar mannen har han oftast köpt de utan tjejens vetskap...
båda kan titta ut vad de vill ha och mannen betalar.. nog det vanligaste...
VI gjorde som så att jag valde ringarna och så betalade vi hälften var.
Vi betalade pengarna från vårat gemensamma sparkonto. Vi valde också ringarna gemensamt, hade jag aldrig kunnat överlåta till min sambo.
Tja.... när man har kommit så långt som till förlovning så har man nog oftast gemensam ekonomi (om man bor ihop...). Då kvittar det ju vem som betalar...
Vi bestämde gemensamt att vi skulle förlova oss, vi valde gemensamt vilka ringar vi ville ha, vi betalade dem gemensamt eftersom vi har gemensam ekonomi.
Ärligt talat tycker jag något annat känns lite för gammaldags och passé.
Vi valde och betalade ringarna gemensamt eftersom vi inte har våra pengar uppdelade.
Jag betalde ringarna, för att sambon var arbetslös. Vi har gemensam ekonomi så igentligen så betalade väl båda.
Det traditionella i Sverige är att mannen betalar kvinnans och kvinnan mannens, detta eftersom båda får en ring vid förlovningen. Av sed får endast kvinnan ring vid vigseln och den ska då mannen traditionellt betala.
Men det finns ju inga måsten, det löser man ju på det sätt som passar en bäst. Min man betalade båda förlovningsringarna för just då hade jag inte råd att ta kostnaden för hans ring men vigselringen betalade vi hälften var på eftersom vi betalade exakt hälften var av alla bröllopskostnader.
För oss så var det så att han betalade ringarna förutom 1000 kr som han inte hann spara klart till. Så jag hjälpte gärna till med en 1000-lapp eftersom han betalt 4/5 delar av ringen.. :D
Enkelt svar.
Betala så som ni känner passar er.
För oss betalande min blivand eftersom allt var hemligt för mig och han beställde ringar från em guldsmed och fria sedan i en båt i Paris som var en hemlig resa för mig. Visste bara att vi skulle resa bort
vi betalade hälften var... eller... han betalade ringarna, och jag betalade servicen på hans bil i samma veva... det blev nästan hälften, så fick han den hundralappen som saknades... :)
Jag tycker att det var självklart att vi skulle betala hälften var. Oavsett vem som friade...(vilket förresten var han... )
Vi delade på kostnaden och valde ut ringarna tillsammans. Ser ingen anledning till att mannen ska sponsra kvinnan bara för att han är man. I synnerhet inte om kvinnan har samma eller bättre ekonomiska förutsättningar.
vi är båda studenter och valde inte dirket de billigaste ringarna så det fick bli att vi delade på kostnaden.
Han, känner själv att det är han som "ska" betala, så då får han väl göra det
Vi har gemensam ekonomi så alla våra pengar har vi tillsammans så vi tog från dem och betalade ringarna med. Alltså kan man säga att båda betalade. Fast eftersom jag inte hade någon inkomst alls just då så var det ju bara min blivandes lön som gick till den gemensamma kassan. Men som sagt, båda betalade
Vi delade på kostnaden för våra förlovningsringar.
Jema
eftersom min fästman friade till mig, och jag inte hade någon inkomst just när han friade så betalade han.
tror att han tycker att det var viktigt att betala. När jag berättade att jag tävlar i diamantjakten (som jag förövringt undrar vad som hänt med) blev han ledsen och tyckte att det skulle kännas konstigt eftersom han vill stå för min framtida vigselring.