• milla1
    Äldre 19 Aug 18:21
    8396 visningar
    23 svar
    23
    8396

    När börja använda rynkkräm?

    Har precis börjat bekymra mig för de små linjerna runt ögonen (under ögat samt kråksparkar). Undrar därför vilken ögonkräm som kan tänkas passa? Just nu använder jag Lancomes hydra zen yeux. Är 25 år gammal så jag vill helst inte smörja in med "tunga" grejer.
    Har någon av Er provat Estee Lauders daywear plus för ögonen? Vad tror Ni om andra ögonkrämer som Shiseidos revitalizer och Lancomes primordiale optimum?
    Mycket tacksam för tips!

  • Svar på tråden När börja använda rynkkräm?
  • Caroli­ne 14/8
    Äldre 19 Aug 18:25
    #0

    När jag frågade ang anti rynk kräm fick jag till svar att det ska man inte börja med förrän runt 30 års åldern. Men kanske är det som du säger. Man behöver ju nte köra med dom "tunga" grejerna.

  • Xite
    Äldre 19 Aug 19:44
    #0

    Aldrig!

    Såvida det inte är för ett enstaka tillfälle, så ska du inte använda den typen av produkter.
    De fungerar på så sätt att de skapar en liten infektion under huden, vilken gör att rynkorna sträcks ut (svullnad). Du kan ju tänka dig vad resultatet av det blir i längden!

  • Gobi
    Äldre 19 Aug 19:49
    #0

    Estee Lauder har riktigt bra produkter, Shiseido likaså. Jag tänker absolut börja med antirynkprodukter vid första antydan till rynkor.

    Estee Lauder har flera milda men effektiva ögonkrämer. Gå till disken på Åhlens och berätta om hur du upplever huden runt ögonen. Tror du kommer få två alternativ

  • Missen­2004
    Äldre 19 Aug 20:19
    #0

    Om man börjar med rynkkrämerna innan man fyllt 25, så blir elasticiteten mindre i huden. Det betyder alltså att den tappar helt sin spänst och du kommer att se rynkig ut långt innan den som inte använt något medel mot rynkor.

    Hellst ska man låta bli alla sådana här krämer..huden kan visst bli mer spänstig för en dag eller månad eller så, men i långa loppet så blir din hud rynkig.

  • Kaffem­oster
    Äldre 19 Aug 20:27
    #0

    Den värst boven vad gäller rynkor .. är solen .. Satsa på bra solskyddskrämer ..

  • Karin.
    Äldre 22 Aug 10:43
    #0

    Missen2004 har rätt! Jag använde det när jag var 11 nånting (inte för att jag hade rynkor utan bara helt okunnigt, ovetandes) och det får jag ångra resten av livet... :(

  • proudt­obetog­ether (aka silenc­e)
    Äldre 22 Aug 13:45
    #0

    Karin: Vad hände?

    Har alltid misstänkt att såna där krämer gör mer ont än gott! Dessutom är de ju bevisat ineffektiva. Det enda som funkar förebyggande är att skydda sig mot solen! Å då menar jag inte med solfaktor stup i ett utan jag menar typ keps och skugga...
    Det var nåt annat som skulle vara bra också (A-vitamin?), men annars var det mesta bara larv. I alla fall enligt de hudläkare som skrivit detta.

    För en kväll kan man kanske använda produkter som retar huden så att den sväller å linjer rätas ut men det är ju inget man ska använda i längden. I så fall är det säkert bättre med att injecera nåt på en klinik (inte Botox då men nåt mildare och mer naturligt ämne kanske).

    Eller bli vän med sig själv...

  • milla1
    Äldre 31 Aug 12:09
    #0

    Tack så hjärtligt för alla tips!

    Proudtobetogether - för mig handlar inte rynkkräm om att vara ovän med sig själv utan tvärtom om att ta hand om sig själv!

    Precis som när man rakar benen, sminkar sig, plockar ögonbrynen och färgar håret - ett urval av saker vi gör för att lyfta fram och förändra vårt "naturliga" utseende.

  • ask
    Äldre 31 Aug 13:44
    #0

    Oj, ingen antirynkräm alltså. Men vilka produkter räknas egentligen till gruppen antirynkrämer? På många hudkrämer står det t.ex. naturliga oljor som slätar ut huden kring ögonen etc.
    Jabu´she som finns i hälsokosten är ju känd för att vara en stark antirynkräm och skall ej användas på känslig hy, den skulle i så fall vara en sådan som kan i framtiden "skapa" dålig hud och rynkor. Men hur är det med tex. Dr. Hausckas, Decleor, Dermalogicas, Weledas produkter? Dem produkterna anses ju också förebygga rynkor, men det står inte rakt ut att det är antirykrämer åtminstone inte på de flesta förpackningar. Är det krämer med aha-syra som man bör undvika eller alla krämer?
    Jag har börjat använda Dr Hauscka produkter och blir ju lite smått orolig över vad en del av er skriver. Jag har dock inte köpt någon kräm som uttryckligen heter antirynkräm, men de är ju till för att förebygga rynkor.
    Man vill ju helst inte vid 45 år upptäcka att man har använt fel produkter i onödan och därmed fått fler rynkor!

  • NSL
    Äldre 31 Aug 13:57
    #0

    Har fått massor av råd ifrån kosmetologer som påstår att jag förstör min hy eftersom jag varken använder foundation eller andra ansiktskrämer. Det lustiga är att de alltid tror att jag är 5-10 år yngre än vad jag egentligen är - så att använda antirynkprodukter är nog bara att kasta pengarna i sjön...

Svar på tråden När börja använda rynkkräm?