Varning för Cervera i Södertälje *låååångt*
Vi hade önskelista hos Cervera i Södertälje.
Det var inga problem att lämna in listan. När vi gjorde det sa de att de skulle ringa och lämna en kod så att vi och våra gäster skulle kunna logga in och se listan via nätet. De ringde aldrig. Jag gick dit och bad om koden. Jag fick veta att den bestod av de 3 första bokstäverna i våra respektive förnamn, alltså var koden antingen SIMELI eller ELISIM. Ingetdera fungera, dock. När man ska logga in krävs både användarnamn och lösen, så jag gick tillbaka och frågade igen hur jag ska kunna logga in. Av en något förvirrad affärsinnehavare fick jag veta vilket lösen de använder själva när de gr in och ändrar på listan... men jag kommer fortfarande inte åt listan. Jag ger upp.
Vi fick dubletter av 2 saker på listan. När jag ringde och kollade att vi skulle kunna byta dessa saker utan kvitto förklarade de att inte hade kunnat komma åt listan på internet och hade därför inte prickat av det som köpts. Vi fick byta utan kvitto. Bra.
Vi lämnar igen dubletterna och köper ett till bestickset istället. Det 24-delars set vi vill ha finns inte, men affärsinnehavaren lyckas skrapa ihop rätt mängd bestick ändå. När hon kommer tillbaka till kassan har hon ett 12-delars set, ett 6-pack teskedar och 2 lösa vardera av skedar, knivar och gafflar. När hon lägger ner dessa på disken anar jag en storleksskillnad på de båda knivarna och håller ögonen på dem när hon putsar bort dammet från dem. Det blir snart uppenbart för mig att hon medvetet undviker att placera de 2 knivarna brevid varandra. När hon slår in de lösa besticken lägger hon de båda och skedarna och de båda gafflarna tillsammans innan hon slår in dem. När hon virar in knivarna är dock den första kniven väl dold innan den andra hamnar på plats.
Jag står där i kassan och misstänker starkt att de båda knivarna inte är av samma storlek, men har svårt att föreställa mig att de medvetet skulle försöka pracka på mig en för stor kniv, så jag säger inget. Direkt när jag kommer hem packar jag upp besticken och visst hade jag rätt. Den ena lösa kniven är 2 cm större än alla de andra. Trodde de verkligen att jag inget skulle märka?
Dessutom har en av skedarna i setet en djup repa på handtaget. Efter att ha iakttagit smusslandet med knivarna vid kassan tvivlar jag inte på att den repiga skeden från början var en av de lösa besticken, men placerades i asken för att jag inte skulle se repan.
Kunde de inte istället ha sagt att jag får vänta tills de får in det set jag ville ha? Nu kommer jag lämna tillbaka alla dessa bestick och köpa ett komplett och "icke-fifflat-med" set någon annanstans.