• fillewegler

    Varning för Cervera i Södertälje *låååångt*

    Vi hade önskelista hos Cervera i Södertälje.

    Det var inga problem att lämna in listan. När vi gjorde det sa de att de skulle ringa och lämna en kod så att vi och våra gäster skulle kunna logga in och se listan via nätet. De ringde aldrig. Jag gick dit och bad om koden. Jag fick veta att den bestod av de 3 första bokstäverna i våra respektive förnamn, alltså var koden antingen SIMELI eller ELISIM. Ingetdera fungera, dock. När man ska logga in krävs både användarnamn och lösen, så jag gick tillbaka och frågade igen hur jag ska kunna logga in. Av en något förvirrad affärsinnehavare fick jag veta vilket lösen de använder själva när de gr in och ändrar på listan... men jag kommer fortfarande inte åt listan. Jag ger upp.

    Vi fick dubletter av 2 saker på listan. När jag ringde och kollade att vi skulle kunna byta dessa saker utan kvitto förklarade de att inte hade kunnat komma åt listan på internet och hade därför inte prickat av det som köpts. Vi fick byta utan kvitto. Bra.

    Vi lämnar igen dubletterna och köper ett till bestickset istället. Det 24-delars set vi vill ha finns inte, men affärsinnehavaren lyckas skrapa ihop rätt mängd bestick ändå. När hon kommer tillbaka till kassan har hon ett 12-delars set, ett 6-pack teskedar och 2 lösa vardera av skedar, knivar och gafflar. När hon lägger ner dessa på disken anar jag en storleksskillnad på de båda knivarna och håller ögonen på dem när hon putsar bort dammet från dem. Det blir snart uppenbart för mig att hon medvetet undviker att placera de 2 knivarna brevid varandra. När hon slår in de lösa besticken lägger hon de båda och skedarna och de båda gafflarna tillsammans innan hon slår in dem. När hon virar in knivarna är dock den första kniven väl dold innan den andra hamnar på plats.
    Jag står där i kassan och misstänker starkt att de båda knivarna inte är av samma storlek, men har svårt att föreställa mig att de medvetet skulle försöka pracka på mig en för stor kniv, så jag säger inget. Direkt när jag kommer hem packar jag upp besticken och visst hade jag rätt. Den ena lösa kniven är 2 cm större än alla de andra. Trodde de verkligen att jag inget skulle märka?

    Dessutom har en av skedarna i setet en djup repa på handtaget. Efter att ha iakttagit smusslandet med knivarna vid kassan tvivlar jag inte på att den repiga skeden från början var en av de lösa besticken, men placerades i asken för att jag inte skulle se repan.

    Kunde de inte istället ha sagt att jag får vänta tills de får in det set jag ville ha? Nu kommer jag lämna tillbaka alla dessa bestick och köpa ett komplett och "icke-fifflat-med" set någon annanstans.

  • Svar på tråden Varning för Cervera i Södertälje *låååångt*
  • *augustibrud*

    Fy tusan!
    Du gör helt rätt i att lämna tillbaka besticken!
    Ge dom en ordentlig avhyvling också!
    Vi hade en likadan lista,men på Duka...men dom har skött sig bra,som tur är!
    Lycka till nu!

  • maddisen

    Fryuktansvärt irriterande!
    Lycka till med bytandet!

  • MsKingston

    Men jisses, det låter ju helt otroligt! Man skulle nästan kunna tro att du skämtade, men jag tror faktiskt på dig.

    Jag tycker att du ska göra en överdrivet stor affär av detta. Ringa till KO, Plus eller nåt liknande.
    I alla fall ringa till huvudkontoret och göra dom uppmärksamma på vad som försigår i deras butiker.

    Oj, vad arg jag hade varit...

  • fillewegler

    Nu har jag lämnat tillbaka besticken. Den smusslande kvinnan som sålde dem till mig var inte i butkien när jag gjorde det. Jag gjorde väldigt klart för den som var där att jag var säker på att den för stora kniven inte hade kommit med av misstag, att kvinnan som sålde den var väl medveten om att den var udda och att hon antagligen också visste om repan i skeden.

    Den jag talade med nu sista gången var en av butiksinnehavarna. Den smusslande kvinnan var en anställd, men när hon rotade på lagret hade hon med sig den andra av de 2 butiksinnehavarna. Om han visste om smusslandet eller inte vet jag inte.

    Jag blev erbjuden att få tillbaka alla pengar i kontanter, men jag valde att ta den del som kom från de inbytta bröllopspresenterna i tillgodokvitto efter att noga ha försäkrat mig om att det gäller i andra Cervera-butiker

    Affärsinnehavaren bad så mycket om ursäkt och jag tyckte nästan lite synd om henne. Hon var inte på plats när det hände, men hon fick ändå ta sk**en för det.

    Jag kommer inte sätta min fot i Cervera i Södertälje igen, men jag vill inte heller driva saken längre nu. Att jag har lämnat tillbaka besticken, fått en ursäkt och dessutom svartmålat dem här på BT känns lagom

    Jag rekommenderar dock alla Södertäljebor att vända sig till Duka eller någon annan butik som _inte_ är Cervera när det blir dags att lämna in önskelista. Jag vet inte av personlig erfarenhet att de är väldigt mycket bättre, men jag har svårt att tro att de kan vara sämre

    Ha det bra alla!

  • Anaurora

    Trist upplevelse!

    Vi har önskelista på Cervera i en annan stad och där sa de att policyn de har för listorna är att användarnamet består av de tre första bokstäverna i brudparets förnamn (som ovan) och att lösenordet är bröllopsdatumet (mmåå). Det har funkat bra för oss att logga in med de uppgifterna och kolla listan. Det måste ha blivit någon missuppfattning för er del - otroligt tråkigt!

    Hoppas att ni trots strulet kan känna er nöjda med bröllopet och presenterna i stort. Det är nog inte meningen att allt ska gå som smort - vad skulle man då ha att prata och beklaga sig över sedan...

Svar på tråden Varning för Cervera i Södertälje *låååångt*