• vinterstjärna

Alternativ till bröllopstårta?

Funderar på om det finns något festligt alternativ till den traditionella bröllopstårtan? Vet inte riktigt varför jag inte känner för att ha den, kanske för att vi inte kommer att ha en "traditionell" vigsel och efterföljande fest. Fast jag har aldrig varit på ett bröllop utan bröllopstårta. Är det någon som har det?

• Svar på tråden Alternativ till bröllopstårta?
  • Liwa1

Gör en härlig tropisk fruksallad då och servera den i en vattenmelon.

Det ska alltså inte vara den vanliga svensson modellen med äpple, banan och apelsin, utan mer tropiska frukter.

• eja

Tårtbitsformade askar med praliner, staplade som en tårta, har jag sett. Såg kul ut.

• MariaK

vi hade en mastig efterätt (glass, sorbe tårta, tryffel mm) och serverade därför "endast" praliner till kaffet vilket var en perfekt avslutning.

• A-K78

Vi hade ingen "vanlig" bröllopstårta utan istället en hembakad marängtårta fylld med smultrongrädde och toppad med litervis av färska smultron. Så supergott! Och det verkade inte vara någon av gästerna som reagerade på att det inte var en 5 våningar hög bröllopstårta. Vi hade lite "hemsnickrat och lantligt" tema på vårt bröllop så det passade utmärkt!

• Johanna = en lat kock

vi hade glasstårta

men om du vill ha våningsformen på det så kan du ställa små bakelser, praliner, fyllda muffins, glas med dessert i etc på ställning så det blir ett torn

annars tycker jag att det räcker gott med dessert

• tessla

Var på ett bröllop i sommras där dom hade tårtbuffé. Det fanns bla morotskaka, chokladtårtor, nöttårtor, prinsesstårtor marängtårta mm på bordet. Det var frivilliga bland gästerna som ställt upp och bakat och jag som är en tårtfantast tyckte det var en jättekul idé.

• vinterstjärna

Vad många bra idéer! Tack! Tårtbuffé känns ju kul men även exotisk fruktsallad serverad på annorlunda sätt. Måste nog fundera på vad vi ska ha för mat för att komma fram till vad "tårtan" kan bytas ut mot. Fler förslag?

• Katt

Vi kommer inte ha någon traditionell tårta, rent utseende mässigt i alla fall! Vi kommer ha tre platta, rektangulära tårtor. Varje tårta kommer symbolisera: mig, min blivande och oss. Jag kan tyvärr inte avslöja mer eftersom vänner är inne på detta forum också!

• Miranda

Hejsan vinterstjärna!

Vi kommer att ha dessertbuffé med betoning på choklad (då vi båda är chokladfantaster). Kommer att bli jätteläckert, men vi väljer det framförallt däför att ingen av oss gillar traditionell tårta!

Vi kör förrätt, varmrätt, kaffe + after eight eller vaniljhjärta. Senare på kvällen kommer dessertbuffén. Längtar redan!

Kul att fler vågar vara otraditionella! En kompis fick mycket "skit" då de "bara" bjöd på morotskaka på sitt bröllop, istället för bröllopstårta! Urdålig stil att man bara kan med att klaga (givetvis i efterhand och inte direkt till brudparet *fegt*.

• Förlovad

Jag tror faktiskt att jag själv ska baka kladdkaka...flera stycken och ha dem på en tårtställning. De ska ju dekoreras på nåt sätt men vi får se hur det blir.
    Älskar kladdkaka...och många av våra vänner med så det känns som en bra grej för oss.

• Norrländskan

Vi gifte oss nyligen, och eftersom ingen av oss tycker speciellt mycket om tårta så valde vi helt enkelt bort den. Istället bjöd vi på marängswiss (givetvis med brudpar på toppen!;) - och det var OERHÖRT uppskattat av våra gäster! (I alla fall de som sa något... tihi!)

/Norrländskan

• myspysen

Hejsan!
    Jag ska gifta mig nästa år och börjar så smått planera hurvida vi ska har tårta eller inte.
    Själv äter jag inte socker och kommer alltså inte äta av tårtan även om vi skulle ha en traditionell bröllopstårta.
    Jag tror jag skulle vilja ha någon slags uppläggning av frukter som änså ser ut som en tårta och som man kan skära och äta likt en tårta, undra om det är möjligt? Någon som sett något sådant?
    Samtidigt kan jag känna att det känns lite fånigt då min blivande man och alla andra på festen säkert helt vill ha en maffig och gräddig tårta! Har ni tips så skriv! Tack, tack!

• Peppar

Vi bjöd på fin mörk choklad, praliner och frukt, vackert upplagt, till kaffet, och det var jättegott tyckte jag Bara skönt att slippa gräddchock efter en trerätters middag...

• anderssonskan

vi hade en passions mouss tårta.

• Miranda

myspysen,

Förmodligen tycker din blivande man att det viktigaste är att ni båda kan äta av allt som bjuds! Det är ju er dag! Koppla bort vad andra (kanske) har för åsikter! Modigt att gå emot traditionerna om man vill ha ngt annorlunda!
    Ni har ju ett tag på er att komma fram till ngn "tårtersättning" som säkert alla kan gilla! Lycka till!

• Jolin numera gift!!

vi hade planer på att ha glass med mycket tillbehör till...
    Alltså ställa ut glass, kolasås, chokladsås och jordgubbssås och olika strössel etc, maränger och banan...

men nu är ju min svägerska konditor och ville göra tårtan så det fick hon ;)
    Den var supergod, inte som andra tårtor med chokladmousse och hallonmousse...

• myspysen

Tack Miranda!
    Precis som du säger är det viktigt att vara egoistisk denna dag och bara tänka på hur vi vill ha det! Lätt att glömma det när man vill att alla andra också ska tycka att just vårat bröllop var bra på alla sätt...
    Ju mer jag tänker på det desto mer fel känns det att stå framför en stor smarrig och läcker tårta när jag själv inte kan äta av den...

Svar på tråden Alternativ till bröllopstårta?