• Lena K

2-rätters...

Hej

Vid vår bröllopsfest så kommer vi att bjuda på helstekt reninnanlår med västerbottenrulle (en typ av vårrulle med potatis i..), smörstekt svamp, glaserad gulbeta och kanelkryddad portvinsås som varmrätt.
    Finns det någon här som har ätit nåt av ovanstående?? Vi kunde inte provsmaka middagen eftersom det var svårt för restaurangen att göra iordning en middag som inte finns på den vanliga menyn. Restaurangchefen lovade att maten är mycket god och fin, så vi har fått lita på hans omdöme. (vilket vi också gör.. men vi är lite nyfikna ändå...)

Tacksam för svar...

• Svar på tråden 2-rätters...
  • Courage

Jag har inte ätit just den kombinationen men däremot rätternai sig i andra sammanhang, och det var mycket gott! Det är bra smakkombinatiner! Höstigt, rejält och lite rustikt!

Skulle dock vara lite uppmärksam på fettet och kolhydraterna som gör det här anrättningen till en tung maträtt: kolla västerbottenrullen, smörstekt svamp och glaserade betan. Är portvinssåsen en reduktion så är det vanligt att man vispar i smör strax innan serveringen för att få den fluffig, och då åker fethalten upp än mer. Eller är det en grädd-portvinssås? Reninnanlåret är dock mager och läcker mat. En rekommendation är inte ha för fet förrätt och dessert, för man blir så himla "däst" av allt det feta.

• Lena K

Hej Courage,

för att svara på ditt inlägg...

Förrätten är en marstrandsröra på toast (typ skagenröra..) och vi har bröllopstårta och kaffe direkt istället för dessert.

• Courage

Det är en liten "fettvarning" för den här måltiden. Röror brukar bestå av feta mejeriprodukter och majonnäs, och tårtan innehåller väl både fett och kolhydrater, hoppas jag ;) Jag hade övervägt att öka grönsaksinnehållet. Kanske kan man ugnsrosta gulbetan i stället för att glasera den? Kanske ta tre sorters rotfrukter som ni ugnsrostar? Eller ättiksinlaga gurkor, gröna romater eller liknande med inte alltför söt lag? Ja här ger jag en massa tips som du inte bett om, men jag hoppas du har överseende......;)

• Lena K

*flyttar upp*

Behöver fler åsikter...
    Är reninnanlår gott??

tack på förhand....

• shalimar

Vänta nu...

Det här är en bröllopsmiddag, så man kanske inte behöver tänka på näringsvärde och kalorier så där jättemycket för detta väldigt speciella tillfäller, eller???

Jag tycker att det låter JÄTTEGOTT!!!

• shalimar

Pst - reninnanlår är jättegott, här talar en "halv" norrlänning

• Lena K

shalimar...

Har du ätit västerbottenrulle nån gång??
    Gott??

*nyfiken*

• Johanna = en lat kock

västerbottenrulle låter som ngt hemkomponerat med västerbottenost i...

tycker att det låter gott och håller med båda föregående...

det kan bli lite tungt - men vem bryr sej om kalorierna när de är på bröllop :)

kan ni inte äta tillbehören med ngt annat kött än innanlår då?

• EmmaPemma

Kalorierna är det ju inget problem med en sådan här dag (tycker inte jag iaf). Däremot så kan ju tung/fet mat kännas lite obehagligt för magen (men det beror ju helt på hur känslig man är). Å andra sidan brukar ju inte portionerna vara så överdrivet stora när det är bröllop - så jag skulle nog ändå inte oroa mig så mkt.

Jag har inte ätit ngt (förutom reninnanlåret) men det låter jätte gott - jag skulle gärna smaka denna meny .

• Lena K

Nån mer???

tacksam för svar...

Svar på tråden 2-rätters...