tuijas bilder och LÅNGA berättelse
Oj, oj, oj, vilken underbar dag, eller vilka underbara dagar borde jag kanske skriva. Ett traditionellt bröllop på Gotland och på gotländskt vis, som vårt, pågår inte bara i en dag, utan i minst tre dagar!
BINDNING AV ÄREPORT
Dagen innan bröllopet samlades släkt, vänner och tärnor och marskalker från brudföljet för att binda äreport. En äreport är en lövad port som placeras vid festlokalen, kyrkan eller hemmet och i vårt fall blev det tre portar, en på varje ställe. Traditionsenligt bjöd vi dem som medverkat vid äreportsbindningen på risgrynsgröt och smörgås på kvällen.
INNAN VIGSELN
På bröllopsdagen var det lite mulet när jag vaknade, men det verkade ändå inte som om det skulle regna. Jag och en av tärnorna åkte till frisören och blev iordninggjorda. En kompis till mig hade dessutom erbjudit sig att sminka oss, det kändes superlyxigt, och fina blev vi också!
Frisören tog till vår förvåning inte kort, så det var bara till att springa ut på gatan, fullt sminkad, iförd krona och slöja, men klädd i gamla jeans, träskor och en ful kofta, för att ta ut pengar, gissa om folk tittade :) Därefter gick vi till floristen för att hämta buketten. Buketten visade sig vara jättefin och jag blev supernöjd. Vår skjuts kom och vi åt en snabb pastasallad i bilen på vägen hem. Brudföljet hade samlats någon timme tidigare för att göra sig i ordning tillsammans och för att binda buketter och corsage. Brudföljet i ett traditionsenligt gotländskt bröllop är ofta ganska stort och består av vänner och/eller släktingar till bruden och brudgummen. När man är tärna eller marskalk i ett följe går man antingen med sin respektive eller är singel och går med någon annan som är singel. Man brukar inte ha med par som är gifta. I vårt följe hade vi sex tärnor och sex marskalkar samt en näbb och en brudnäbb. För att inte gästerna skulle behöva vänta så länge efter vigseln och för att vi själva skulle kunna slappna av och ha lite kul så valde vi att fotografera oss innan vigseln. Fotograferingen tog drygt en och en halv timme, men jag hade gärna hållit på ännu längre, det var verkligen roligt.
VIGSEL MED KIMBNING
Klockan 15.00 var det dags för vigseln som började med att vi och vårt brudfölje tågade in till kyrkan efter två spelmän som spelade ?Gotländsk brudmarsch? på fiol samtidigt som det utfördes en så kallad kimbning. Detta är en gotländsk sed som innebär att tre man slår med stenar på kyrkklockan i olika rytmer och på så vis skapar en vacker ljudslinga. När vi kom fram till kyrktrappan upphörde spelmännen med att spela och kantorn tog vid och spelade Canon in D av Pachelbel på orgel. Här skulle också vår näbb och brudnäbb ansluta sig till följet, men brudnäbben blev plötsligt lite blyg och vågade inte gå med in. Under vigselakten spelade min kusin elbas och en kompis lillasyster sjöng Fred Åkerströms ?Jag ger dig min morgon?. Jag är lättrörd och hade både klump i halsen och tårar i ögonen under i stort sett hela akten, så det var lite svårt att få fram löftena, men jag tog den tid jag behövde på mig och det gick bra till slut. Under vigseln hade vi dessutom uppläsning av K. Gibrans ?Om äktenskapet? ur Profeten och F. Sinatras ?Fly me to the moon? på elbas. Trots alla inslag gick tiden i kyrkan jättefort. Som utgångsmusik valde vi ?Hablingars brudmarsch? på fiol. Direkt när vi kommit ut från kyrkan smet jag och min nyblivne man iväg för att lägga blommor på hans mammas grav, det var nog den mest känslosamma stunden på hela dagen. När vi kom tillbaka var det dags för riskastning och färd till festlokalen i häst och vagn.
MIDDAGEN
Med barn, vuxna och de två spelmännen som medverkade under middagen var vi totalt 117 personer. Middagen var supertrevlig med många roliga tal och spex och en omgång av skoleken som vi klarade galant! Middagen bestod av räkcocktail och vitt vin till förrätt, mozarellafylld kycklingfilé med potatisgratäng och rött vin till huvudrätt samt toscapäron till efterrätt. Självklart serverades också ?dricku? under middagen, en Gotländsk kulturdryck som bryggs på malt och enrislag.
?BRUDVISNING?
Klockan hann bli närmare 21.30 när vi hade ätit färdigt och det var dags för ?brudvisning?. En hel del av socknens invånare och sommargotlänningar hade samlats utanför festlokalen för att ?se brud? och dricka gotlandsdricka. Vi gick ut tillsammans med tärnor och marskalker, som hade facklor i händerna, och gick ett varv runt den så kallade ungmansstången, en björk som barkats, men där toppen lämnats kvar, medan spelmännen gick före och spelade. Mera riskastning och gratulationer följde och därefter blev det fyrverkerier.
FESTEN
Brudvalsen dansade vi till ?Trönderbrura? på dragspel och det gick helt ok med tanke på att vi inte hade hunnit öva speciellt mycket. Spelmännen stannade kvar ett tag och spelade ?gammeldans? innan det var dags för tårta och kaffe och sedan dans till modernare musik och senare nattamat i form av korv med bröd. Stämningen var hög hela kvällen; DJn spelade till 03.00 och då blev det ändå några glada själar kvar på verandan utanför festlokalen när svärfar låste.
BRÖLLOPSNATT OCH PRESENTÖPPNING
Vi åkte till Suderhälsans bröllopssvit vid 02.00 tiden och tillbringade en härlig natt där med nattbad i poolen och champagne samt en god stund med att ta ut hårnålar! Morgonen därpå vaknade vi av ett strålande solsken genom svitens enorma glasvägg och vi avnjöt en underbar frukost vid havet och ett dopp i poolen. Sen var det dags att åka hem och sätta igång med presentöppningen som vi hade i trädgården samtidigt som vi bjöd på saffranspannkaka och kaffe.
REFLEKTIONER
Bröllopsdagen var verkligen en av de roligaste dagarna i mitt liv. Vi hade så roligt och jag kunde inte sluta le på hela dagen. Det var så underbart att ha alla våra nära och kära omkring oss och vara i centrum under sådana roliga och glada omständigheter. Fast lite overkligt kändes det allt. Nu efteråt känns det lite som en dröm och vi väntar med spänning på fotona för att få se att allt verkligen har hänt på riktigt!
ÄREPORTSKALAS
En vecka efter bröllopet var det dags för äreportskalas för dem som bundit äreport, enligt tradition tas inte äreportarna ned om inget kalas ges och brudparet får skämmas. Runt 50 personer var vi som åt smörgåstårta, drack snaps och vin och dansade i trädgården.
Jag och maken hade förstås jättekul hela tiden, men vi har också fått många kommentarer från gästerna om hur trevligt det var och hur härlig stämningen var på bröllopet, och de verkar verkligen uppriktiga, så jag tror inte att vi kunnat få ett bättre bröllop :)
f2.pg.photos.yahoo.com/pokku28