• swahili

Övningskörningskylt...??

Är det någon som vet om det är böter
    som gäller om man inte har övningkörnings-skylten på...???

• Svar på tråden Övningskörningskylt...??
  • Icapika

Ja, man får böter om man inte använder övningskörningsskylten när man övningskör. Likadant får man böter om man har övningskörningsskylten om man inte övningskör.
    Hittade inte priserna på just det, men på lite annat:
    www.polisen.se/inter/nodeid=20466&pageversion=1.html

• Blacklizzard

...man kan ju alltid skylla på att den har trillat bort
    Det är ju inget man ser inne i från bilen:-O

• swahili

Blacklizzard,frågan är om det hjälper.....

Jag har faktiskt övningskört sen i höstas och har aldrig haft nån skylt....
    Men tanken slog mej att det kanske är böter på det,o det är ju ganska onödigt när man inte har nåt körkort än....

Men hur stor är risken att man blir tagen när det nästan bara är vi som övningskör som kör lagligt...!!???

• <:3 )~~~~

Öh, en övningskörningsskylt kostar kanske 20-25kr max...
    Hur kan man ens komma på tanken att övningsköra utan skylt? Varför? Det är väl en av de första sakerna man lär sig, att man ska ha 'bevis om körkortstillstånd', 'bevis om godkännande som handledare' (för den man kör med) OCH övningskörningsskylt på! Klart som sjutton att man åker dit på det.

"Men hur stor är risken att man blir tagen när det nästan bara är vi som övningskör som kör lagligt...!!???"

Skylten är en signal till andra att: du saknar körkort, 'den här personen framför mig måste jag hålla mer uppsyn på då den är okunnig/inte van'.

Ja, jag måste säga det, det låter så otroligt dumt i mina öron.

• EmmaPemma

Håller med ovanstående person (som har så mkt tecken som jag inte orkar skriva ut ). Förstår inte ens varför man bemödar sig att göra en tråd här på BT om det. Lägg den energin på att köpa skylten istället!!!

• Monn

Håller med ovanstående två talara. Övningskörningsskylten har man ju inte för egen skull utan för att visa för övriga trafikanter att man faktiskt inte kan köra än. Urkorkat att köra utan skylt! Jag höll på att hamna i en olycka för bara en vecka sedan på grund av en som inte hade skylt. En olycka som hade varit betydligt lättare att undvika om personen i fråga hade haft en grön skylt på baken.

• I do

F´låt men... Det är oootroooligt korkat och inte minst vansinnigt egoistiskt att övningsköra i ett års tid utan en skylt!
    Jag kör rätt så mycket bil, ca 3000 mil per år, och så fort jag ser en övningskörare så ökar mitt hänsynstagande! Längre avstånd, inte stressa på i korsningar/rödlysen, skippar kanske en och annan " onödig " omkörning osv. Allt för att jag faktiskt själv minns hur lätt man kunde bli nervös och stressad när man var nybörjare!

När jag övningskörde med min pappa så hände det vid ett tillfälle att bakomvarande bil tutade hejdlöst på mig, jag tvekade lite vid en utfart med stopplikt. Min pappa muttrade typ "hur
    f-n- kan man tuta på en som övningskör"...
    Själv blev jag nervös, tappade kopplingen, fick "kärringstopp" och tyckte situationen var allmänt jobbig!
    Och när vi kom hem igen så såg vi att skylten lossnat! Alltså visste inte bakomvarande förare vid detta tillfälle att jag "bara" övingskörde!

F.ö. är det inte DU som drabbas av ev böter, det gör din handledare!
    Vid vanliga rutinkontroller där polisen vinkar in fordon till vägkanten löper du precis lika stor risk som vem som helst att kollas...

/I do

• Fenomena

Jag håller med råttan och de andra om att det är hänsynslöst och dumt att med flit övningsköra utan skylt. Hoppas du förstår allvaret i detta...

• EmmaPemma

Jaha, är alla de där tecknen en råtta *aha*.

• <:3 )~~~~

(Hmpf! "Råtta", nej tack.
    Men Musen går bra. )

• EmmaPemma

Hej Musen!

Äntligen fattar jag. Det var ngn annan som skrev i en tråd att hon äntligen fattade vad ditt tecken såg ut som - men jag fattade inte då heller. Men nu börjar det klarna.... .

• Icapika

Ja, köra utan skylt är dumt! Jag tycker det känns skönt att köra med skylt för folk tar lite mera hänsyn. Enda klagomålet kan vara att folk kör om på löpande band trots man kör i laglig hastighet och det är onödigt att köra om.
    Men en kompis fick körkort för någon månad sen och hon tyckte det var stor skillnad att köra med och utan skylt.
    Dessutom är ju alla som kör utan tillstånd också lite dumma, nuförtiden kostar det c:a 300 kr för det där tillståndet och det är ju inte särskilt mycket pengar.

Svar på tråden Övningskörningskylt...??