• Pyre

Knytkalas - igen!!

Hej på er alla!
    Har surfat runt lite och läst om folks idéer om knytkalas och hur det fungerar. Som blivande brud (datum ej bestämt, men förlovningsringen sitter i alla fall där den ska...) och intresserad av ett billigare bröllop tilltalar både mig och min fästman. Men jag klurar lite... Ni som har genomfört denna idé, eller varit gäster på ett sådant här bröllop - hur blir stämningen egentligen?? Kanske börjar snacket gå "åh, vad snåligt, vi måste själva ta med oss mat...", "då kan vi lika gärna köpa en hamburgare och söla i oss på vägen..." Tja, lite överdrivet, men ni förstår kanske vad jag menar...

Och en sak till - ni som har erfarenhet av det, har ni bestämt menyn innan, eller har det varit fritt fram att ta med sig det man vill?? (kan bli mkt intressant, men också fara för att alla tar med sig potatisgratäng...)

Tackar för alla synpunkter!!

/Pyre

• Svar på tråden Knytkalas - igen!!
  • Johanna = en lat kock

Knytis på bröllop kan nog verka lite snålt om det inte är så att ni är utomhus på picknik eller nåt...

Däremot så kan ni ju bjuda på enklare mat som går bra att förbereda och ha i frysen - som tex olika pajer, pateer etc
    Och sen be några nära och kära ta med desserter som tårta, kladdkaka, pajer etc...

eller göra som ett antal här... bjuda på afternoon tea...

andra billiga men väldigt goda saker är
    *grytbuffe - 2-4 grytor och nykokt ris och gott bröd som tillbehör
    * soppbuffe 3-4 varma och kalla soppor och servera i små glas, koppar och skålar ha bröd till...

• Pyre

Tack för dina synpunkter! Vi får klura på detta. Om någon har annat att tillägga, så mottages det varmt!

P

• jazzkatten

Skulle man inte kunna göra en lista på nätet med lite förslag på rätter/mat som gästerna kan ta med och sedan kan de pricka av vad de valt att göra...som man kan göra med bröllopspresenterna.
    Folk kan oxå skriva in om de har egna idéer om vad de vill ta med.
    Det som man vill att flera gäster tar med skriver man som flera punkter att pricka av... Om ni förstår vad jag menar.

Tex.

*Paj
    *Paj
    *Potatisgratäng
    *Potatissallad
    *Pastasallad
    *Bröd
    *Bröd
    * Sill
    * Ost
    *Ost
    mm

Bara en liten idé, vet dock ej om det funkar

• Pyre

Hej jazzkatten,
    Ja, det är ju också en bra idé, jag skriver upp i lilla idéboken...

/P

• krammia

Jag vet inte man min vännina var på et knytkalas-bröllop som blev helt kaos så därför kanske jag är lite anti just det. Hon fick lotten att ta med sig bröllopstårtan till 50 gäster... VAD KOSTAR INTE DET? Någon annan gäst fick ta med sig brödet, hon åkte och köpte frallor för 1 kr st = 100kr. Vilken tårta kan man få för det? Och det var så snacket gick sen. Han betalade det, hon betalade si osv. Brudparet hade stått för bordsdekorationen men lånat bord och stolar från alla...
    kort och gott, många gäster var trötta och sa rakt ut att om dem så gärna ville gifta sig kunde de väl göra det i smyg....

MENAR INTE ATT ALLA KNYTKALAS-BRÖLLOP ÄR LIKANDANA, men innan man anordnar det ska man nog tänka på vilka människor som man sk a bjuda och hur tända dem är att ta med sig mat.

• Blivande fru ??

Jag har tidigare svarat att jag kunde tycka det var kul med knytisbröllop, vilket jag står fast vid (men då får ju maten vara istället för present). Det jag då passade på att skriva är just att det är viktigt att det inte blir alltför snedfördelat. T ex att någon får ta med något jättedyrt, som dessutom kräver en del arbete, medan någon annan får ta med något som bara är att köpa färdigt och är superbilligt. det gäller liksom att tänka till. Om det är dyra, tidskrävande grejor kan det väl vara lämpligt att fördela uppgiften på flera osv. Tyckte idén om att lägga en lista på nätet där var och en får pricka av lät som en smart lösning, då får ju alla välja själva.

• jazzkatten

Jag tror nog att bröllopstårtan är bra att fixa själv, dels för att det är meckigt att göra och kanske det dyraste, men sen är det väl bra att veta vad det blir för tårta.

För övrigt tror jag att det skulle gå att lösa smidigt.

Men jag tror det är bra att ha någon som är ansvarig för buffé bordet...så det inte blir kaos.

• gop-vigsel

Förra lördagen gifte vi oss och valde knytkalas vilket gästerna uppskattade. För det första var vi endast 16 vuxna och 7 barn så antalet passade detta upplägg bra. Vad vi bjöd på var salami- och briebaguette och kaffe mellan vigseln och middagen, till middagen stod vi för kycklingspett och sås samt all dryck till maten därefter kaffe och bröllopstårta med tillhörande likörer samt baren som bestod av flera olika sorters dricka så för oss kändes det inte snålt på något sätt utan vi önskade oss maten från gästerna ist för presenter. Vi valde att skicka med ett brev i inbjudan där vi gjorde en koppling mellan det land de kommer ifrån eller har en speciell anknytning till exvis Danmark, Finland, Grekland, Italien, USA, Serbien och Sverige. Denna blandning av rätter var mer lyckat än vi från början trodde och gästerna tyckte det blev en gemytlig stämning genom detta. Det var genomtänkt och personligt anser vi. Om gästerna börjar att resonera om vad olika gäster får för matuppdrag och kostnader runt detta tycker jag att de är små som människor!!

Svar på tråden Knytkalas - igen!!