• hallonet

problem med porr

Jag har ett för mig stort problem. Min m2b surfar på porrsidor. Det vore en sak om han var helt öppen med det eller att vi gjorde det tillsammans men så är det naturligtvis inte. Han sitter och surfar när jag inte är hemma eller när jag ligger och sover. Det är det som är problemet, han gör det i smyg. Jag har tagit upp detta med honom ett antal gånger och fått till svar att han inte vet varför han "måste" titta. Han ser det själv som ett problem, men fortsätter i alla fall. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden problem med porr
  • Texas

Jag tror att han tycker att det är pinsamt och därför försöker smussla undan det hela inför dig. Jag har upplevt precis samma problem med min man som du har nu. Jag har tillslut insett att det inte handlar ett dugg om mig. Hade tankar i början att han kollade på sånt för att jag inte räckte till på nåt sätt men har förstått att det inte alls är så. Det är nog inte tjejerna sig sig han kollar in då han kollar på porr. För honom är det nog bara spännande erotik.

• Mastermind

Jag hänvisar till samma länk som AALF och tänkte sedan tillägga undefär samma sak som Texas:
    Jag kollar på porr med min sambo ibland, men oftast ensam. Fast å andra sidan vet han om det, och jag vet om att han kollar när jag inte är hemma. För oss är det helt enkelt en fortsättning på singellivet, på nåt sätt; att kunna få ha ensam onani och sexualitet ibland. Visst är det skönt med gemensam onani/sex, men ibland är det lite spännande och kul att få vara själv. :)

Du har ju uppenbarligen snackat med honom, men har du föreslagit att ni ska kolla tillsammans nån gång? Om du har det eller om han inte vill (eller om DU inte vill..), så är det nog bara att försöka acceptera att han kollar på porr då och då. Jag tittar inte på porr och jämför med min pojnkvän, och det är inget som "konkurrerar" med honom öht. Det är bara en del av mitt sexuella liv, helt enkelt. Och jag vet ärligt talat inte om jag skulle kunna sluta med porr helt rakt av ifall man sambo skulle velat det. Vi är alla olika.. Så försök att inte se det som ett "hot", det är nog inte alls så det är menat.

Hoppas att det löser sig för er!!

En sak till, förresten.. Om han själv ser det som en problem så finns ju risken att han är sexmissbrukare. Då skulle jag nog rekommendera att han går till en psykolog och får hjälp.

• hallonet

Tack för era uppmuntrande svar. Det värmer att veta att vi är fler som upplever samma sak.

• Xite

Det är väl inte så konstigt. han vill väl ägna sig åt sig själv en stund. Hur ofta vill man ha sin partner med sig då? Eller prata om det?
    Inte jag iallfall.

• Rydén

Män brukar ju oftast vara mer visuella så att säga, så därför kan de känna behovet av att titta på bilder för att bli upphetsade.
    Vi kvinnor är mer för fantasier. (detta gäller ju naturligtvis inte alla, men generellt sett)

Mitt ex var väldigt mkt för porr och det störde mig faktiskt. Kanske eftersom att jag själv inte är något vidare förtjust i det. Vi lyckades inte lösa det problemet.. så jag kan direkt inte ge dig några råd om hur du kan göra.
    Men du ska veta att du är inte ensam om detta problem. det är nog rätt vanligt

• Miiiaaa

Spelar det någon roll att han gör det?? Alla har vi våra vanor som vi gör när den andre inte är hemma.. Jag skulle inte ha några som helst problem med att grabben surfade när jag sov! Det kanske han gör, han är alltid uppe ett par timmar till.
    Om han nu gör det så är det kanske bra! Nya ideer till sexlivet..

• K.C

Jag måste skriva eftersom jag har en annan åsikt än många andra. Om jag varit du hade det där dtört mig också. Av två anledningar: dels att han gör något i smyg. Sånt är inte bra. Jag kan fatta att han inte gör det när du sitter bredvik i soffan, men om det blir en hemlighet så kan det ju till slut bli så att man känenr oro när man går och lägger sig etc.
    Men det värsta med porrsurfande pojkvänner tycker jag är att de är en del av den jävligt vidriga porrindustrin. Man måste faktiskt tänka utanför vardagsrummet. Hade porr handlat om sex framför kameran på lika villkor hade det handlat om en smaksak att se eller inte. Men porren är kvinnoförnedrande och tar inte alls upp kvinnors sexualitet och sånt följer med in i verkligheten, det ser vi ju tusen exempel på. Det är oroväckande att killar vill ta del av det och det är framför allt läskigt att köpa/ladda ner porr innebär mer pengar åt industrin vilket innebär att många tjejer utnyttjas.
    Nä, det handlar inte om en frihet att välja, det ahndlar om skyldigheten att ta ansvar.

• Pa´sHeffaklumpan

Ja, min partner (och även jag) tittar på porr ibland, det händer att han "porrsurfar" vilket är helt ok för mig, dvs. så länge han gör det öppet. Skulle han börja smyga med det skulle jag helt klart reagera och ta upp saken till diskussion

Görs det i smyg känns det som om man har någonting att dölja vilket helt går bort för min del.

Svar på tråden problem med porr