Vad kostar /var köper man slipade cyklop???
Tjaa...rubriken säger allt...
Är så köpsugen nu så jag lägger frågan i båda forumen :D Jag vill kunna SE krabborna NU ;)
Tjaa...rubriken säger allt...
Är så köpsugen nu så jag lägger frågan i båda forumen :D Jag vill kunna SE krabborna NU ;)
*ruskigt otålig* ;)
Jag skulle tro att de har såna i välsorterade dykbutiker. Tycker mig i alla fall ha sett nåt om såna i ett skyltfönster här i Sthlm. De är nog tyvärr rätt dyra...
Jag köpte slipade simglasögon (hos optikern) och de kostade 450-500 spänn!
Hoppas att du får se krabborna snart!
Mm...får försöka hitta nån sån butik... :D Jag är beredd på att det kostar men förhoppningsvis kan man väl ha dem ett antal år. Simglasögon var en annan idé jag hade men de håller inte tätt alls under vatten va?
ska du bara simma med dom eller ska du dyka?
om du bara simmar så tycker jag att simglasögon håller tätt...
men har inte du linser? det och cyklop funkar ju bra :D
Jag har inte linser... Har funderat på att skaffa och använda emellanåt, bara för att kunna använda cyklop och solglasögon ;) men...tja jag vet inte :) Det kostar ju pengar det också...
Cyklop kostar från ca 600kr slipade glas från ca 350kr styck. De finns at köpa i dykbutiker.
Jag hade köpt linser och oslipat cyklop. Ögonen ändras hela tiden tänk om synen ändras så mycket att du bara kan ha det två år då blir det dyra krabbor!
*garv* Jo det är också sant... Dock har mina ögon inte ändrats SÅ nämnvärt de senaste...åtta åren eller nåt. Kan fortfarande ha mina gamla solglasögon även om de är lite fel styrka.
Cyklop och simglasögon är ju inte individtillverkade på så sätt att de exakt korrigerar ens synfel. Mina simglasögon korrigerar tillräckligt bra, men det är ju inte så att de kan ersätta mina vanliga glasögon (inte för att jag skulle se klok ut om jag knallade runt med simglasögon på mig!) och de är har inte exakt den sen styrkan som mina glasögon har, eftersom jag har olika mycket synfel på ögonen, men de är - som sagt - tillräckligt bra.
Om man har ett stabilt synfel så skulle jag satsa på ett par slipade simglasögon eller cyklop.
Simglasögonen är precis lika täta som vanliga simglasögon så om man bara vill ha nåt när man plaskar runt vid och strax under vattenytan funkar såna bra. Ska man ägna sig åt mer seriös dykning är ju förstås ett cyklop bättre.
Jag har linser också, men jag använder dem inte så mycket och just när jag badar/simmar är det rätt okej att ha mina specialsimglasögon. Håller man på med dykning skulle jag definitivt satsa på ett korrigerande cyklop, eftersom det ingår i utbildningen att man ska kunna vattenfylla masken och sedan blåsa ut vattnet och det är jobbigt att knipa ihop ögonen för att inte linserna ska trilla ut under den tiden. Tycker jag!
Välsorterade optiker kan fixa cyklop!
T.ex. Synsam.
Lycka till och hör av dig när det har löst sig!
:) Apselut... Har dock insett att jag inte tänker röra mig i stan ALLS innan det sablans kalaset är slut ;)
Namen, du kan inte dyka med simglasogon!! Ogonen skulle poppa ut pa dig av trycket, sa ska dy scubadyka maste du slipa cyklop eller ha linser i de vanlig. Mitt vanliga, oslipade cyklop kostade ca 650 sek. sa vad ett slipat kostar, ingen aning...
Läste just om detta i ett flygmagasin:
www.mares.com/product.asp&prod=107&menu=6
woo.. :D Denna tråden hade jag glömt :D Tackar... Ska genast finurla ut hur dåligt jag ser egentligen... Jag glömmer alltid att fråga vad jag har för nuffror på ögonen ;)
Ellte! Som dykare skulle jag rada dig att:
antingen skaffa engangslinser och sen dyka med dem i vanlig dykmask (ordet cyklop anvands sallan i dykkretsar.. ) Allternativt sa bestaller du en mask med dina styrkor. Finns de flesta standardstyrkor i valsorterade dykbutiker eller kan bestallas. En del dyker aven med glasogon under masken, men det ar trassligt om du far for mkt vatten i masken och maste tomma den under pagaende dyk...
Tank aven pa att prova masken ordentligt innan du koper den. Tricket ar att satta den mot ansiktet utan att ha nackbandet fast; andas in och sen andas med munnen. Sitter masken kvar bekvamt sa ar det bra passform.
Mares ar ett bra marke, sa aven Oceanic mfl- men dessa ar verkligen dykmarken sa beroende pa om du ska snorkla eller dyka sa kan du ju kanske kopa nagot billigare och stora marken som tex Tusa, Seaquest eller Aqualung som har masker i alla prisklasser.
Lycka till!