• Jennifer E

"Internetspråk"/förkortningar?

Halloj alla internetveteraner (och andra)!

Jag är inte så haj på sånt språk som är typiskt för internet så om nån vänlig typ orkar författa en lite ordlista så vore det jättesnällt. Den går ju att fylla på för den som eventuellt kommer på flera också.

Jag menar typ "IRL-in real life" etc. Kom att tänka på det när jag läste en förkortning i en tråd nyss som jag ej förstog. Den var markerad med asterisker så jag antar att det var ngn internetgrej...

/ett internetpucko

• Svar på tråden "Internetspråk"/förkortningar?
  •  Miss Cee

Tja, jag kan några stycken...=)

IMT: Det står ofta i andra forum, där man bara ser rubriken. Det betyder då "Ingen Mer Text" och syftar på att all text står i rbriken och att man därför inte behöver leta efter mera text..
    IMT kan också betyda "I Mitt Tycke".

LOL: Betyder "Laugh Out Loud", och betyder alltså att man skrattar högt.

L: Betyder alltså helt enkelt "Laugh", att man skrattar.

MTB: Används ofta här, lånat från engelska forum och betyder "Man To Be" alltså "min blivande man".

OMG: "Oh My God"

Det finns en sida med massa såna här förkortningar:
    acronymfinder .com

(särskriven)

• Jenca

OT - Off Topic tog det ett tag innan jag fattade vad det var.....

• Jennifer E

Tackar, tackar! OT och MTB var de enda jag kunde. Letade och hittade den förkortning som fick mig att starta tråden; *LF*, vad betyder det?

• elis

vet inte vad *LF* betyder.

IMHO - In My Humble Opinion används väl inte så mycket här men i engelskspråkiga forum.

• CyberPet

FWIW = For what it's worth
    ROTFL = Rolling on the floor laughing
    FYI = For your information
    BRB = Be right back
    WB = Welcome back
    TY = Thank you
    YW = You're welcome

Kan inga internetförkortningar på svenska, tycker det är nog många på engelska att hålla reda på. :D

• Browneyed Girl

Hej jag heter Browneyed Girl och är internetpucko jag också !
    Men EN svensk förkortning kan jag som ni inte har fått med här: Iofs, betyder väl i och för sig?

• Mastermind

Och så finns det dom "vanliga" svenska förkortningarna som t.ex mao (med andra ord), isf (i sådana fall), iaf (i alla fall), div (diverse), etc (etcetera), osv (och så vidare), mm (med mera)...

Fast själv räknar jag inget av ovanstående som internetförkortningar, då jag använder dom utanför internet också, och dom inte har något med internet att göra.
    Men typiska internetförkortningar räknar jag som BRB, OT, LOL, J/K (Just kidding); förk. som ändå har en viss anknytning till chattning. Och så har vi alla tecken, som t.ex _

• Monn

Jag har jättelänge undrat vad LOL betyder. Vad smart, Jennifer, att starta en sån här tråd. Jag tror vi är många som behöver det.

ROTFL (som tydligen betyder rolling on the floor laughing) ser mer ut som en förkortning av rotfyllning, kanske för att jag är nervös för mitt kommande tandläkarbesök :D

• West

...kan ju fortsätta fylla på lite med förkortningar som iaf jag träffar på i mail med mera:

*s* = skrattar
    *asg* = asgarvar
    www = World Wide Web
    http = Hypertext Transfer Protocol
    html = HyperText Markup Language

...insåg dessutom att jag använde "iaf" som ju är "i alla fall"... Jag slänger mig friskt av dem själv... :D :D

Kan ju tipsa om en sida på nätet också:
    h t t p : / / s u s n i n g . n u / F % F 6 r k o r t n i n g
    (särskriven med ett mellanslag mellan varje!!)

• Jennifer E

Detta blev ju riktigt lärorikt! Svenska "vanliga" förkortningar är jag bra på, det är just det här "hypade" internetspråket jag ibland fattar noll av...

Monn, jag har tänkt samma sak om ROTFL! En kompis förklarade dock för mig vad det betyder men det var kul att vi tänkt samma sak. Och jag är inte ens skraj för ngt tandläkarbesök!

Ingen som vet vad *LF* betyder? Börjar bli riktigt nyfiken. Får väl snart leta upp tråden och kolla med hon som skrev det!

Svar på tråden "Internetspråk"/förkortningar?