• Guldfisken

Hur länge håller tinade kycklingfiléer?

Hjälp!

Jag hade frysta kycklingfiléer och lade in dem i kylen för att tina i förrgår. Det blev dock inte av att jag lagade dem då och nu undrar jag om jag kan laga till dem idag, två dagar senare i en kyl eller om det finns risk för bakterier och andra otrevligheter.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur länge håller tinade kycklingfiléer?
  • Monn

Hmm svår fråga, jag är sån som är superförsiktig medans min sambo tyker att jag är superfånig och äter allt.

Om du stoppade det direkt i kylen från frysen utan att det fick ligga framme något borde det fortfarande gå att äta. Beror kanske lite på också när du frös in kycklignen, om den var purfärsk eller "på gränsen" redan då.

Egentligen ett totalt meningslöst svar, för jag vet inte... :D Lukta på köttet, luktar det konstigt - ät inte, annars är det nog ingen fara.

• EmmaPemma

börja med att lukta och titta på den!
    Verkar den "skum" på ngt sätt skulle jag absolut inte äta den, men verkar den okej så skulle jag nog inte oroa mig för mkt. Var bara väldigt nogrann med att steka/grilla den tillräckligt länge.

• Guldfisken

Den hade aldrig varit tinad (färsk) innan, jag köpte den fryst i affären och lade den i frysen direkt när jag kom hem och jag lade direkt in dem direkt i kylen från frysen.

Jaja, jag får kika på den. Man vill ju inte riskera något. Samtidigt är man ju uppfostrad att inte slänga mat.

Tack för svaren!

• Galenpanna

Jag hade, med tanke på rötmånad och just kyckling - INTE vågat röra den. Tror mig ha läst någonstans att man ska använda kycklingen inom ett dygn om den stått i kylen.

Lycka till
    Kram
    G

• safety

Jag hade nog lagat till den. Om den verkar ok, och kylkedjan varit obruten som du skriver så borde den vara ok.

Jag har funderat lite över det här med rötmånad. Vad är det som händer egentligen, förutom värmen? All mat blir ju dåligt väldig fort om den kommer ut ur kylen så här års, men är det någon fara om det legat i kyl hela tiden? Någon som vet? (Om du ursäktar trådlånet, Guldfisken!)

• MissRut

safety: Förutom värmen är det nog fukten som förstör allt, alltså den höga luftfuktigheten.

I ärlighetens namn har jag aldrig "trott på" / märkt av rötmånaden förutom i år när vi har en diskmaskin. Vi är ju bara två så det tar oss ett tag att fylla den, men vi måste ändå köra den typ varannan dag eftersom det börjar lukta illa ur den på en gång, hur noga vi än sköljer av grejerna! Måste bero på rötmånaden.

För att svara på Guldfiskens fråga så skulle jag också gå på lukt/smak. Om du tillagar den ordentligt borde det inte vara några problem!

• Guldfisken

Okej, nu är jag hemma och har luktat på den. Tyckte inte att den luktade något särskilt, lite kylskåp kanske men jag tror ändå att jag slänger den för säkerhets skull. Har inte tid att bli sjuk just nu.

Tack för alla svar!

• Jennifer E

För sent nu visserligen men så länge det ser ok ut och luktar ok så brukar jag glatt äta det mesta... Peppar peppar!

• Johanna = en lat kock

de bakterier som förekommer i kyckling dör om man värmer upp till över 70 grader

så om du tycker att kycklingen verkar ok
    så är det bara att genomsteka den så är det ingen fara...

däremot så kan den blio lite slemmig och äcklig... - det är inget farligt men inte så skoj...

• EmmaPemma

åh, skönt att höra att det finns fler som äter "gammal" mat .

• Jennifer E

Emma, japp! Är man en hungrig typ så är man!

• Guldfisken

Hehe, det här med "kyckling på fredag" verkar ha engagerat många. Hade jag inte haft piroger i frysen hade det nog blivit kycklingen, var sååå sugen på riktig mat.

• Johanna = en lat kock

såg att det var försent - lite försent :D

men ang rötmånad så är det dels temperaturen och dels fuktigheten som gör det...

nu i augusti så blir dygnsmedeltemperaturen högre än tidigare på sommaren även om det inte är drekt varmare på dagarna...
    då klarar sej mikroberna bättre i luften och det finns alltså fler som kan invadera maten... ;)

Det är få saker som man inte kan gå på lukt utseende och smak när det gäller att bedömma hur de är att äta...

det som man inte ska chansa med är ris, gryta med rotfrukter och sånt som kan innehålla spor och/eller toxinbildande bakterier

• Budnånsin

Jag skulle inte våga äta dem!

• Budnånsin

Med tanke på att kyckling är "farligare" än annat kött!

• Johanna = en lat kock

hmm kyckling är farligare på så sätt att om man inte genomsteker den så finns det risk att det finns camphylobacter och eller salmonella i

båda dessa dör vid upphettning till över 65-70grader... dvs lite mindre än genomstekt...

det är i princip lika "farligt" att äta en kycklingfile direkt från affären som en som har legat i kylen i några dagar..

Svar på tråden Hur länge håller tinade kycklingfiléer?