• Bubbla

gömma bh-band?

Gör ni nåt för att försäkra er om att bh-banden inte kasar fram? Min frisör tipsade om att sätta en tryckknapp på insidan av klänningen men jag fattar inte riktigt vad hon menade. Tanken var i alla fall att man skulle fästa bh-banden i klänningen på nåt vis.

• Svar på tråden gömma bh-band?
  • höst05

Man syr i ett litet band som man hakar fast runt bh-bandet. Det blir alltså som en ögla som man knäpper med en tryckknapp. Så man syr inte i själva bh:n. Praktisch!

• Julibrud i år

Japp, min skräddare sydde dit små band med tryckknappar under axelbandet på min klänning. Ett band på vardera sida. Sedan var det bara för mig att trä detta lilla band runt bh-bandet och knäppa. Inga bh-band syntes på hela dagen/kvällen.

• Cinnamon

Man kan sy fast en liten tygremsa där bh-bandet ska ligga som är fastsydd på ena sidan och har en tryckknapp på andra. Där knäpper man sen fast bh-bandet. Jag vet inte om du förstår vad jag menar, det är lite svårt att förklara bra... En sömmerska kan säkert hjälpa dig, eller nån på en syaffär.

• Bubbla

Tack för hjälpen! Det ska jag nog klara att sy i själv.

• Lilla Karin

Om man inte vill ha tryckknapp kan man ha kardborreband.

• Peppar

Det finns färdiga såna små band att köpa på sybehörsaffärerna

• Browneyed Girl

Har ni några tips till oss som ska hyra klänning?
    För den kan man ju inte sy fast remsor i... Kanske säkerhetsnål?
    Usch, nu fick jag ett bryderi som jag inte ens tänkt på innan!

• mli_b

Brownedeyed Girl, sy försiktigt ett par stygn genom bandet och ett inre tyglager i klänningen och försök komma ihåg det när du klär av dig.

• Cinnamon

Kan man inte be dom som hyr ut klänningen att sy i sånna? Det gagnar ju alla som hyr klänningen sen...

• Browneyed Girl

Tack för tipsen, det blir nog att jag syr ett par stygn...

• Browneyed Girl

Nej förresten, jag ska ju klä om hos frissan! Kan inte stå där och sy!
    Hjälp!

• Tant Pernilla

Browneyed Girl: En liten säkerhetsnål brukar kunna funka. Se till att du inte nålar i behåbandet utan att det löper i "mitten" annars kan det strama och se skumt ut när du rör dig.

Kolla också med uthyrningsfirman för det kanske redan finns sådana band i klänningen.

Svar på tråden gömma bh-band?