Var till DR för några år sedan. I Sosua..
Bodde på Casa marina beach, vilket vi upptäckte hörde ihop med Casa marina reaf. Det är fem stjärninga hotell med all-inclusive. Men vi (jag och min dåvarande) tänkte att vi inte ville låsa upp oss vid ett ställe så mycket, så vi tog bara boende+frukost. Det ångrade vi oss kan jag säga... Det blev väldigt krångligt att t ex handla drinkar o dyl då man var tvungen att gå längst bort på området för att komma till en betalbar, medans det fanns gratisbarer för all-inclusive gästerna på flera ställen. Kändes lite fånigt när man satt och umgicks med några nyfunna vänner att behöva springa iväg bara för att handla.. Man kände sig lite snål faktiskt..
Annars ingår det alltså frukost, fika, lunch, fika, middag, dryck mm i all-inclusive. Samt lite aktiviteter som "utlandsskånska" talar om.
Hotellrummen var helt underbara; stora, rena och med välfungerande air condition!
Vi blev aldrig magsjuka, men man får vara försiktig med vad man äter och var. Jag undvek i stort sett helt kött, utan åt fisk och skaldjur i stället. Sedan ska man förstås inte dricka av något kranvatten. Inte ens borsta tänderna i det. Man ska tydligen heller inte ens skölja t ex frukt i det vattnet!
Sen hade jag tagit med koltabletter i-fall-att...
Man är inte tvingad att stanna inom hotell området, men man ska nog låta bli att gå utanför sent om kvällen..
Även att tänka på att man kanske klär på sig lite mer när man lämnar området...
Man kan ta sig runtomkring Sosua med att t ex åka med deras mopeder "motoconchos". Det kanske inte är det säkraste ( ingen hjälm, och med helt galen trafik) men, men...
Det blev så ialla fall flera gånger. Vi gjorde även mer äventyr som de egentligen rekommenderar att man låter bli; vi hyrde en jeep samt en guide/tolk som följde med. Vi körde upp i nord-östra hörnet på DR, där det fanns ett helt fantastiskt vattenfall att bada i!
Men jag kan säga så här; hyr ingen bil UTAN guide/tolk, vägarna saknade skyltar och så fort man lämnade "staden" så kunde inte heller befolkningen engelska!
Men vill ni göra någonting säkrare så boka in er på de arrangerade utflykterna. De var också mycket trevliga!
Jag blev lite besviken på DR, eller rättare sagt Sosua och (det andra surfarstället som ligger nån mil ifrån Sosua) För att det var så mycket avgaser och skit i luften. Trodde allt skulle vara vackert grönt och fräsht...
Sedan kan jag säga att det blev lite som en kalldusch med priserna på DR! Trodde iaf att de skulle vara något billigare än i Sverige, men inte då! Det mesta (utom dryck bla) kostade lika mycket eller mer än här i Sverige! Blev lite oväntat tight i budgeten...
Men annars; varmt, soligt (inget regn på hela tiden (10 dagar)), intressant, bra dykvatten!
Undrar du nåt mer, så är det bara att skriva!