• HelleBelle

Dominikanska Republiken

Finns det någon som nyligen har varit i Sosua? Har läst tidigare inlägg och bilderna går väldigt isär.

Är där fint?

Är man inhängnad på ett område som man är rekomenderad att stanna inom?

DR = Magsjuk?

Vad ingår i all-inkl, all mat o dryck, mer?

Vi tänkte åka nästa år i okt/nov. Men man måste beställa i början på nästa år.

• Svar på tråden Dominikanska Republiken
  • utlandsskånska

Jag var i DR forra sommaren ( Punta Cana)och hade det jatteroligt... men det ar nog mycket vad man gor det till. vi var i punta cana pa ett typiskt all inclusive hotell ( ingar allt: frukost, lunch och middag, och sen glass varm korv, nachos crepes drinkar etc etc 24 H). ingen av oss blev magsuk, det ar ju ofta 5 stjarniga hotell och maten var bra, aven om det forstass inte ar " luxmat" utan mer bufféstil pa det hela.

Pa vart hotell ingick aven kanoter, sana dar trampbatar, tennisrack, danslektioner och andra aktiviteter i den stilen.

Man behovde bara betala for massage, hudvard och frissan som fans pa hotellet, liksom for alla utflykter ( vilka ofta ar ganska dyra, det ar var dar dom tjanar pengar...)

Det blir valdigt mycket "charterstamning", men vi "flydde" fran vart hotell och gjorde lite utflykter pa egen hand ( och i grupp), vilket helt klart var det allra basta. landet ar vackert, manniskorna trevliga, men det finns inte jattemycket att se: mest naturupplevelser och santo domingo, men man ska nog vara installd pa och vara sugen pa sol och bad och drinkar i poolen.

vi hade ett disco pa vart hotell, men det ar nog ingen semester som jag skulle rekomendera ett kompisgang, nastan alla var par, manga nygifta.

vi bestamde oss for att resa till DR efter en ganska lang och kampig jobbvinter och var, och vi ville verkligen bara sooova och mysa och sola... tillslut blev det sa att vi var en dag pa hotellet ( sol och bad och drinkar)och en dag pa utflykt.sammanlagt var vi ivag i 10 dar och det var ganska lagom.

hoppas att du fatt svar pa dina fragor, fraga annars garna mer...

• MalinMaskros

Var till DR för några år sedan. I Sosua..
    Bodde på Casa marina beach, vilket vi upptäckte hörde ihop med Casa marina reaf. Det är fem stjärninga hotell med all-inclusive. Men vi (jag och min dåvarande) tänkte att vi inte ville låsa upp oss vid ett ställe så mycket, så vi tog bara boende+frukost. Det ångrade vi oss kan jag säga... Det blev väldigt krångligt att t ex handla drinkar o dyl då man var tvungen att gå längst bort på området för att komma till en betalbar, medans det fanns gratisbarer för all-inclusive gästerna på flera ställen. Kändes lite fånigt när man satt och umgicks med några nyfunna vänner att behöva springa iväg bara för att handla.. Man kände sig lite snål faktiskt..
    Annars ingår det alltså frukost, fika, lunch, fika, middag, dryck mm i all-inclusive. Samt lite aktiviteter som "utlandsskånska" talar om.
    Hotellrummen var helt underbara; stora, rena och med välfungerande air condition!

Vi blev aldrig magsjuka, men man får vara försiktig med vad man äter och var. Jag undvek i stort sett helt kött, utan åt fisk och skaldjur i stället. Sedan ska man förstås inte dricka av något kranvatten. Inte ens borsta tänderna i det. Man ska tydligen heller inte ens skölja t ex frukt i det vattnet!
    Sen hade jag tagit med koltabletter i-fall-att...

Man är inte tvingad att stanna inom hotell området, men man ska nog låta bli att gå utanför sent om kvällen..
    Även att tänka på att man kanske klär på sig lite mer när man lämnar området...

Man kan ta sig runtomkring Sosua med att t ex åka med deras mopeder "motoconchos". Det kanske inte är det säkraste ( ingen hjälm, och med helt galen trafik) men, men... Det blev så ialla fall flera gånger. Vi gjorde även mer äventyr som de egentligen rekommenderar att man låter bli; vi hyrde en jeep samt en guide/tolk som följde med. Vi körde upp i nord-östra hörnet på DR, där det fanns ett helt fantastiskt vattenfall att bada i!
    Men jag kan säga så här; hyr ingen bil UTAN guide/tolk, vägarna saknade skyltar och så fort man lämnade "staden" så kunde inte heller befolkningen engelska!
    Men vill ni göra någonting säkrare så boka in er på de arrangerade utflykterna. De var också mycket trevliga!

Jag blev lite besviken på DR, eller rättare sagt Sosua och (det andra surfarstället som ligger nån mil ifrån Sosua) För att det var så mycket avgaser och skit i luften. Trodde allt skulle vara vackert grönt och fräsht...

Sedan kan jag säga att det blev lite som en kalldusch med priserna på DR! Trodde iaf att de skulle vara något billigare än i Sverige, men inte då! Det mesta (utom dryck bla) kostade lika mycket eller mer än här i Sverige! Blev lite oväntat tight i budgeten...

Men annars; varmt, soligt (inget regn på hela tiden (10 dagar)), intressant, bra dykvatten!

Undrar du nåt mer, så är det bara att skriva!

• HelleBelle

Tack för informationen. Rekomenderar ni att åka dit? Vi är ute efter sol bad mat och naturupplevelser. Även snorkling.

Är vattnet så blått som i katalogen och finns det vit sand och palmer på stranden.

Töntiga frågor men det är det vi är ute efter denna gången.

HH

• Chrisse

Vi var i Cabarete på ett "vanligt" hotell och inte på ett all inclusive. Våra tankar var att man nog hade fått ut betydligt mer av resan om man hade kunnat lite spanska. Så om det är långt kvar tills ni ska åka så kan det vara en bra idé. Om man dessutom letar sig en bit bort från hotell till de inhemska restaurangerna kan man äta mycket billigt, fin middag med vin för under 100 kronor. Och vi blev aldrig magsjuka efter att ha ätit på de restaurangerna. Om ni bestämmer er för att åka dit kan jag varmt rekommendera en ridtur.
    www.hispaniola.com/alcantara/

• MalinMaskros

Tror nog att ni kan få ut det av att resa till DR, naturupplevelserna får ni nog genom att boka in arrangerade turer.

Då ni vill ha snorkling och sand, rekommenderar jag nog Casa marina beach, då det ligger närmare stranden.
    Sanden är väldigt fin, men väldigt HET! man kan inte gå barfota i den torra sanden!

Det växer låga palmer på stranden, som fungerar lite som skugga.

Vattnet är verkligen jätteklart där (tror sikten låg på ca 30 m eller mer då jag var där!) Men om ni ska snorkla vill jag faktiskt rekommendera att ni går och hyr/lånar korta neoprendräkter. Finns i dykarboden intill stranden...
    Detta för att jag nog blev lite skrämd när jag var där; På direkten när vi anlände till hotellet, bytte vi om och gick ner för att snorkla, hoppade i vattnet, såg en massa fina fiskar, men så plötsligt kände vi båda hur det brände till på kroppen! Man kunde inte se något, men man kände som trådar som brände efter kroppen... Fick lite panik, och försökte förstås vifta bort det från kroppen! Gick upp ovanför ytan, och vi konstaterade att det måste ha varit trådar från någon brännmanet, som man inte ens kunde se! Blåsorna blev som efter brännässlor, och sved lika mycket ungefär. Tur jag hade tagit med Zylecainsalva (eller hur det stavas) som är en bedövningssalva.
    Undvek tyvärr sen att bada i havet, när jag inte hade dykardräkten på mig...

Men detta kanske inte är unikt just för DR, och jag vet inte om vi hade extrem otur. Ja menar, vore det så illa, skulle inte de andra badat...

Det som är lite negativt för den stranden, är alla försälare som går och försöker pracka på en saker. Många är dom som vill fläta hår, t ex...
    Jag gjorde det (blev jättefint!) men jag väntade nästan en vecka, för då hade jag prutat ned priset från ca 1500 till 400 kr! Var inte rädd för att pruta!

• HelleBelle

Vilket resebolag åkte ni med? Vi har tittat på apollo och deras sosua Bay hotel 4+

• MalinMaskros

Tror det var Always... Dom var bra att ha att göra med tyckte jag!

• citronisen

www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g147294-d286308-Reviews-Playa_Colibri_Hotel_Residence-Samana_Peninsula_Dominican_Republic.html

Hoppas länken funkar... Vill tipsa om Samanahalvön = verkliga paradiset! Vi var först i Sosua och Cabarete och blev besvikna på Karribien. Sedan tog vi en taxi (går också att flyga små inrikesflyg billigt. Hotellet kan hjälpa till att boka) till Samanahalvön och bodde på ett hotell som hette Playa Colibri (sök på www . tripadvisor . com . Det var så sanslöst vackert och underbart där!!! Den där baccardi island var INGENTING i jämförelse! Vi var där i november förra året och då var vi dessutom ensamma på stranden större delen av tiden. Mitt hea tips är att strunta i all-inclusive och de stora researrangörerna. Boka bara en flygstol och ordna hotell själva = billigare men ändå bättre. Playa Colibri spenderar jag gärna min smekmånad på!

Svar på tråden Dominikanska Republiken