• augustibrud 21/8

Blomblad som ris

Är det någon som har ett bra tips på hur jag bäst kan torka rosblad utan att de torkar?
    Har torkat en del, men de blir bruna och behåller inte färgen.

• Svar på tråden Blomblad som ris
  • snuzan

Att ställa en bukett rosor i vatten (som man normalt gör:)) och sen låta dem stå funkar jättebra. Färgen blir aningen mörkare än vad de var innan....

• augustibrud 21/8

Tack snuzan.

Mitt problem är att jag har plockat blad från nyponbuskar och de har inga själkar som kan stå i vatten

Fler förslag någon?

• Blacklizzard

Lägga dom på en plåt med bakplåtspapper å ställ in i ugnen på 100-175 grader. Luckan något på glänt. Funkar bra om man har varmluftugn....

• augustibrud 21/8

Tack så mycket Blacklizzard.
    Ska testa detta genast ikväll

• Lohrinda

Brukar man inte ha färska rosenblad istället för ris? Torkade kan nog vara svåra att kasta eftersom de är så lätta.

• augustibrud 21/8

vi tänkte ha både ris och rosblad, eller så var i alla fall tanken, men det är svprt att på blanden fina efter att de har torkat. Ska kanske köpa lite rosor och blanda upp med...

• Blacklizzard

augustibrud 21/8

Så lite så :D...hoppas det blir bra.

• Jeppson

Lohrinda:
    Jo det stämmer. Det är svårt att kasta torkade blomblad då de lätt fångas av vinden. Kör med färska istället. Folk på BT har tipsat om att "repa blad" medan de får frisyren och make-upen fixad, tillsammans med tärnan. Eller att m2b gör det tillsammans med bestman. Eller hur man nu vill göra. :)

• Roberts

Ja, ta färska blomblad istället.
    Jag fick tipset av en florist, att kvällen innan bröllopet, (om man har tid) ut och plocka färska rosblad, eller köp hela rosor och dra av bladen. Sedan lägger du dem på ett fat i kylen. Då håller de sig fina och spänstiga till den stora dagen efter. Prova redan nu och kolla hur det fungerar för dig. Lycka till!

Svar på tråden Blomblad som ris