• MsKingston

Doppresent! Behöver tips...

Ska på dop och jag (tror) att jag ska vara Gudmor. Om det blir så har jag en jättebra ide på doppresent, men jag behöver lite "smakråd".

Min ide:
    En lagom stor låda/box/ask med lock i ek. Inuti en massa små olika (19st) fack, klädda med ett fint sammetstyg.
    Vid varje fack sätts en liten mässingsskylt. På dessa står då dopdagen, 1 år, 2 år, 3 år osv.
    Och på locket ännu en mässingsskylt med texten "till namnet på dopdagen från gudmor"

Och så ger jag tillsammans med asken ett smycke och så får hon varje år tills hon fyller 18 ett smycke tex armband, ring örhängen osv osv...

Vad tror ni om detta? Kan det vara uppskattat??

*usel beskrivning jag vet *

• Svar på tråden Doppresent! Behöver tips...
  • Jema

Jag tycker att det låter jättefint.
    Men den enda haken som jag kan se är att sakerna helst ska vara av bra "kvalité" eftersom det ändå är en doppresent.
    Kanske kan du lägga ner lite extra dyra saker då hon fyller 1 år, 10 år, 13 år och kanske 18 år, alltså vid lite speciella födelsedagar.

Jema

• MsKingston

Ja, självklart.

Ska jag vara Gudmor så tänker jag anstränga mig och ta "rollen" på fullaste allvar.

Pengar ser inte jag som ett hinder, inte för att jag är rik på något sätt, men man kan spara en liten summa, tex 100:- varje månad under året. Det svider ju inte i plånboken.

Så då kan man ju köpa ett fint lite dyrare smycke. Eller så köper man när man har råd och sparar det till födelsedagen. Jag ser den här presenten som en framtida "försäkring" för henne oxå. Något som hon kan sälja eller pantsätta om det mot all förmodan skulle krisa sig rejält.

På julen behöver man ju inte ge så dyra presenter eller ???

• Jema

MsKingston
    Det är tanken som räknas.
    Barn blir glada för pennor, suddigummi och ett block om det är det som står på önskelistan.

Jema

• StinaS

Jag tycker det är en fin present, men jag tycker samtidigt att du tar på dig ett stort ansvar. Jag är gudmor till två av mina syskonbarn och jag har bara gett dem presenter vi själva dopet. Jag är inte alls så seriös som du är med den rollen. Sambon och jag var också just faddrar till ett av hans syskonbarn så nu har jag då egentligen TRE sådana barn.

Vilket babbel (av mig alltså)! Vad jag ville få fram var att se bara till att det inte är som så att du är väldigt entusiastisk just nu och så är du inte det i 18 år till. För genom presenten "lovar" du ytterligare saker och då gäller det verkligen att hålla det man lovar.

• Helen_S

18år kan ju tyckas vara lång tid men ack så fort åren går Är själv gudmor till min systerson som nu i sept. fyller 19år och jag har aldrig missat en födelse eller dop dag under dessa år, ibland har presenten varit lite mer påkostad men ibland har det bara blivit ett telefonsamtal - att vara gudmor/fadder är inte = att ge presenter i mitt tycke utan mera att finnas där som en vuxen att kunna vända sig till och det känns rätt skönt att denna numera "unge herre" anförtrott mig både det ena och det andra under uppväxten som hans egen mor skulle ha storknat om hon vetat om

• EmmaPemma

Jag skulle istället satsa på en stor/ordentlig doppresent som passar i nuläget. Man vet aldrig vad som händer sedan. Eftersom du inte ens är säker på att hon kommer att "välja" dig. Vet ju inte heller om barnet kommer att uppskatta smycken i framtiden (bara för att det är en flicka så är det ju inte säkert att hon överhuvudtaget kommer att gilla/använda smycken).

Att vara gudmor eller gudfar tycker jag inte behöver innebära att man ger en massa presenter/pengar, utan snarare att man finns där för barnet.
    Tycker framförallt att du skall vänta och se om du överhuvudtaget skall vara gudmor.

Hoppas att det inte lät alltför negativt, men det är bara så jag skulle tänka kring det hela om en vän frågade mig att vara gudmor. Om det däremot är en syster/bror som frågar så skulle jag vara mer "seriös". Men det beror ju även på vad man har för relation till sina vänner - hur mkt man vill involvera sig osv.

Hursomhelst så önskar jag dig lycka till hur du än gör!

Svar på tråden Doppresent! Behöver tips...