• Tilde-76

Tips om Gålsjö Bruk

Hej!

Har bokat Gålsjö Bruk nästa sommar och tar gärna emot tips från er som varit där på bröllop eller kanske haft sitt bröllop där.

Vi kommer inte gifta oss i kapellet utan troligtvis i Multrå eller Överlännes kyrka.
    Övernattning kommer troligtvis de flesta att välja på Gålsjö.

Frågan är när bör gästerna checka in? Onödigt att åka flera mil fram och tillbaka mellan kyrka och festlokal. Några tips?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tips om Gålsjö Bruk
  • gm74

Bara en parantes från mig: SJÄLVKLART val är Överlännäs kyrka. SÅ mkt vackrare!!!
    /nygift i Boteå kyrka

• Tilde-76

Grattis gm74!! Har du inga bilder? Var hade ni festen?

Vi var uppe i norr på semestern och kollade Sånga, Överlännes och Multrå. Det lutar åt Överlännes men enligt pastorsexp. så var det en vigsel i Sånga samma dag 15 och då kunde inte vi få vår vigsel i Överlännes förrän 16.30.. för sent tycker vi. Tycker det borde finnas någon mer kantor i det området.... (var tydligen det som var problemet..)

• lilla grodan boll

Jag håller med gm74 om att Överlännäs är det val jag skulle göra med de alternativen. Kan de inte ta en kantor från exempelvis Styrnäs, det borde ju inte hänga på det tycker man.

Jag har svarat på ditt incheckningsproblem i er träff-tråd. Annars är det inte långt mellan kyrkan och bruket så det är ganska smidigt att åka dit och checka in innan vigseln.

gm74

när gifte du dig i Boteå? Var det du som skulle ha festen i Sockenstugan? Hir var den?

• gm74

Tilde och grodan:
    Gifte mig den 24/7 och ja, festen var i sockenstugan. Super!
    Tyvärr har vi inga bilder ännu, kom hem igår kväll efter att ha semstrat i en sjöbod i Höga Kusten.
    Förresten for vi efter vigseln ner bakom Överlännäs kyrka för några bröllopsbilder vid älven.
    Kantor ja... kan nog stämma att det är tunnsått med dem... vi hade privat pianist så vi behövde aldrig fundera på det. Vi gifte oss 15.00 och det var en bra tid.
    När är det ni två ska gifta er?

• Tilde-76

Vi gifter oss i början av juli nästa sommar - längtar enormt

Privat pianist.. ja det är ju en bra lösning. Min gamla mellanstadielärare har varit kantor i området så en reservplan är att fråga honom (nu pensionerad) Kan vara lite kul :)

gm74 - har du några bra tips på Dj, eller hade ni band? Har himla dålig koll på sånt där uppe tyvärr. Vilken fotograf hade ni?? Kommer att ösa alla frågor över dig nu tyvärr

• Tilde-76

Ytterligare en fråga.. Har ni tips på någon bra präst? Vilken hade ni gm74?

• lilla grodan boll

gm74

väntar på att min kära sambo ska fria (mitt initiativ gick inte så bra), så än är inget bröllop planerat. Var vid Boteå kyrka helgen innan och mötte då ett brudpar kvällen innan deras vigsel. Funderade på om det var du, men såg ingen aktivitet alls vid Sockenstugan så jag gissade att du hade ditt kvar.

• gm74

Tilde:
    För att vara krånglig hade vi privat vigselförrättare oxå, en av mina bästa vänner. Som tips finns ju Thylander (fr Styrnäs), Bengt Sandström (Multrå), Lars Ericson (Boteå), Odelberg (kvinnlig präst fr Sollefteå).
    OCH privat fotograf hade vi med oss från Linköping... Vad gäller musik gjorde makens kompis en massa bra CD-skivor åt oss och var vår DJ.
    Ideén om din gamle lärare är ju superkul!

grodan:
    Då håller jag tummarna för dig! Men du är alltså från Ådalen?

• Tilde-76

Bra med vänner som man kan utnyttja till bröllop :)

Har funderat på Odelberg faktiskt, kul med en kvinnlig tycker jag.

lilla grodan boll: fick oxå tjata ett tag på min blivande innan han insåg vilken toppenidé det var att gifta sig med mig
    Tog väl ett drygt halvår tror jag så det var inte så farligt.

• lilla grodan boll

Är inte från Ådalen, men i stort sett hela min släkt på mammas sida bor där (i Undrom respektive Sollefteå) så jag har spenderat alla somrar och lov däruppe. Nu bor jag i Linköping då jag har pluggat här, men är nog på väg tillbaka till Stockholm snart eftersom pluggandet börjar ta slut.

Jag skulle rekommendera Lennart Thylander. Känner honom iofs, men han har begravt min morbror och döpt mina kusinbarn och jag har bara bra erfarenheter av honom. Jag vet dock att det finns dem som inte tycker om honom för att han är populär, men det är främst präster vad jag har hört.

• gm74

Tilde:
    Ja, vet lite vem hon är privat oxå och gillar henne! Annars är ju, som grodan säger,Thylle bra.

grodan:
    Visst har vi fina trakter minsann? *S*

PS: Varför funkar det inte att göra paranteser?

• Tilde-76

Håller med dig gm74 - det är otroligt fint däruppe. Vi har många vänner och då även gäster som aldrig varit norr om Gävle. De är jätteglada att vi valde att gifa oss i Sollefteå i stället för Stockholm. De brukar ju inte få så många anledningar att åka upp :)

Lite därför vi vill ha en tre-dagars fest. Lite middag, kanske brännboll och grillning på fredag och sen bröllopet på lördag såklart och sen avslutar vi med brunch och presentöppning på söndag. Troligtvis hemma hos min blivandes föräldrar.

• Ave Maria

Tips från en präst ang. präster i Ådalen...:)

Alla som nämnst här är bra, Thylle är oustanding. :)

Lycka till!!!

• lilla grodan boll

Även jag håller med gm74 om att det är fint däruppe. Det är lite som ett andra hem för mig (fast jag har lite svårt för det där med att alla känner alla) och liksom Tilde så skulle jag tycka att det var jättekul att få visa det bland annat för svärföräldrarna som mest vet att jag brukar åka till mina släktingar i Norrland med jämna mellanrum

Svar på tråden Tips om Gålsjö Bruk