• Missen2004

Lägga upp ett par raka byxor?

Jag visste väl att det skulle gå så här.. det är tre dagar kvar innan vi åker till bröllopet och ikväll kommer min sambo hem och säger: "älskling, du kan väl ta och lägga upp mina byxben till på fredag?" Jag var mitt uppe i allt annat, så jag hojtar bara glatt "ja,visst!"
    Efter ett tag kom jag tänka på att jag aldrig gjort detta någonsin förut.

Hur lägger man upp byxbenen i ett par raka kavajbyxor? Det är en rätt så lång bit som ska läggas upp, men jag fattar inte hur man "gömmer" sömmen när man sedan syr.

Så snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden Lägga upp ett par raka byxor?
  • strandbrud

Jag är absolut ingen expert, men är det lång bit som ska läggas upp bör du nog klippa av en bit. Ska sömmen inte synas tror jag du måste fålla förhand.
    Men som sagt är jag absolut ingen expert, men så gör jag och det brukar bli bra.
    Lycka till!

• Audreyette

Brukar lägga upp mina egna byxor..superlätt om sömmen får synas alltså..Om du inte orkar sy har jag kompisar som fuskar genom att limma upp dem med textillim istället.Ska tydligen sitta jättebra och då syns ju ingen söm. Annars får du som sagt sy för hand.

• Johanna = en lat kock

det kostade 150kr att lämna in till en skräddare och få gjort till dagen efter....

annars funkar såna stryka upp band och textillim som nödlösning....

• Veronica2004

köp fållband o fålla upp dom på insidan,, jag gör det även på min sons byxor när dom e för långa,,

• Peppar

Lämna in är ju enklast om du kan. Hur man gör det själv (för hand) är lite svårt att beskriva men enkelt att göra:

Vik in fållen (är nog en bra idé att klippa ner den lite så den bara blir 3-4 cm). Ta en synål med tråd och fäst i sidsömmen på byxbenet. Trä nålen genom fållbiten. Sen, några millimeter framåt, trär du nålen genom bara en eller två trådar på själva byxbenet. Sen fållen igen, sen pyttelitet stygn i byxbenet, etc. Det pyttelilla stygnet i byxbenet bör inte ens synas på utsidan, men det beror lite på hur tjockt tyget är förstås. Det kan bli "gropigt" om man tar för många trådar i det lilla stygnet. Hmmm, undrar om det gick att förstå det där... Fråga annars så ska jag försöka förklara bättre. Prova, vet jag! Lycka till

• citronisen

Jag har t o m "sytt" gardiner med strykband! Min oerhört konservativa och sykunniga mormor har börjat lägga upp byxor med hjälp av dem - det blir mycket bättre än man någonsin kan sy. Dessutom är det hur enkelt som helst - bara att stryka på! Håller även i såväl vanlig tvätt som kemtvätt hur bra som helst!

• justine

jag lagger upp byxor med strykband, enkelt och snabbt

• StinaS

Jag som har korta ben lägger upp mina byxor med hjälp av en typ av klistertråd. Man zickzackar med klistertråden som undertråd, viker och stryker. Blir hur bra som helst. Dubbelhäftande vlieseline eller strykband funkar också bra. Fördelen med tråden är att den är lite lättare att hantera. Nackdelen är att den är svår att få tag på.

• StinaS

Eftersom jag alltid använder mig av klistertråden så kan jag inte uttala mig om hur strykband håller. Klistertråden håller i vart fall för byxor man tvättar i 40 grader. Jag har inte behövt göra om det på något par ännu.

• Missen2004

oj vad många svar - TACK ALLIHOPPA!
    Tror nog att det blir sådant där strykband - låter enklast. Jag har ju hållit på och sytt kläder till mig själv sedan jag 8-åring.. men att lägga upp ett par raka byxor har jag hittills sluppit. Men någon gång ska väl vara den första?

Har för mig att det på vissa symaskiner finns en sömn som inte syns till utsidan, men just den maskinen som min svärmor har (som jag ska sy med idag) har ingen sådan.. däremot hade min mammas maskin haft ett sådant.

Eller man kanske kan vänta tills på lördag innan man lägger upp byxbenen, så kan jag använda hennes maskin istället. Någon som vet hur man syr sådan sömn på maskin eller är maskinen så smart att den känner av att den inte ska sy i tre lager?

• StinaS

När symaskiner har en sådan söm så gäller det att vika tyget väldigt rätt och sedan vara väldigt noggrann när man syr. Sömmen är lite liknande zickzack. Man viker tyget så att en del av sömmen hamnar i fållen och en del i byxan eller hur man nu skall förklara det. Det blir bra, men är lite bökigt.

• Missen2004

Jag vet att jag tidigare (när jag var yngre) har sytt med denna "OverLook"-sömn , men när man blir äldre så glömmer man ju bort en massa sådana saker.

Kanske är det hög tid att lära sig igen.. man kan ju alltid pröva först med en provbit..

• StinaS

Missen - ja herregud vad saker som runnit bort från MITT huvud i alla fall. Vore en enormt klok kvinna om allting fanns kvar.

Svar på tråden Lägga upp ett par raka byxor?