• Luddelina

Sluta med p-piller

Nu har jag suttit och läst många inlägg om hur det är att sluta med p-piller.
    Många skriver att de får acne!
    Hjälp det vill jag ju inte ha.
    Finns det inga bra sidor med att sluta knapra?
    Eller?
    Har precis slutat och därmed inte märkt några förändringar ännu.

• Svar på tråden Sluta med p-piller
  • Kasse

Jag tror det är väldigt individuellt hur man reagerar när man slutar med p-piller. För min del var det enbart positivt! Jag gick ner tre kg i vikt, mår mycket bättre över lag, känner mig piggare och tycker det är jätteskönt att inte stoppa i sig en massa hormoner!

• bimbim

Jag vet att allt detta med p-piller och hormoner är individuellt men jag har slutat och vill aldrig börja igen.

Jag blev mycket gladare när jag slutade, insåg att det inte var "jag" att storgråta upp till 5-6 gånger i veckan som jag gjort tidigare. Dessutom blev jag av med vestibulit, fick lust, och lärde mig att jag hade en kropp som fungerade dvs jag lärde känna min cykel, lärde mig att känna igen tecknen för ägglossning osv.

Tänk på att det kan ta ett tag innan hormonnivåerna i kroppen återgår till det normala så ge inte upp på en gång.

• eja

Jag har slutat, för typ 1,5 månader sedan. Jag trodde det skulle kännas någon skillnad och var också rädd för acne osv, men det har inte hänt någonting alls. Efter 6 år med piller är det rätt skönt att känna att det var "jag" hela tiden ändå. :)

Jag kommer nog börja igen dock, om några månader, eftersom det är så kort om tid för att hitta något annat innan vi ändå är gifta och kanske känner att det vore trevligt med familjetillskott... ;)

• Missen2004

bimbim:

Jag känner igen mig helt i din beskrivning. Det var så skönt att sluta med piller..det bästa jag gjort hittils. Och jag är inte alls rädd för att bli gravid - det har gått ett år sedan jag lade av med dem och har inte blivit gravid. Ändå så har vi 6 rätt så ofta. Jag tycker bara att det är härligt att slippa proppa i sig en massa hormoner och att äntligen få vara "jag" igen!

• somnia

Jag slutade för ett halvår sedan och ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare! :)

Plus: Mindre magont, huvudvärk, humörsvängningar, bröstspänningar. Ökad lust! Det känns som om jag har blivit mig själv igen.

Minus: Helt klart mer finnar, men som tur är finns det ju hjälp mot det.

Det är först nu (efter ett halvår) som jag har märkt av de flesta förändringarna, så ha tålamod. Det tar tid för kroppen att ställa om sig.

• feb05

Jag vill gärna sluta, men är rädd för att det ska bli som förra gången med en massa finnar till följd...

somnia - vad har du hittat för mirakel för att bli av med dessa?

• somnia

feb05: Mirakel och mirakel... det har ju blivit klart bättre i alla fall. Om det sen är resultatet av hudvården eller helt enkelt en stabilisering av hormonerna vet jag inte.

Till ansiktet använder jag en mild rengöringsgel (L'Oréal Hydrafresh för torr hy) och en dito fuktgel (ACO's parfymerade for fet/blandhy) som inte innehåller några "por-kloggande" ämnen. På kvällarna behandlar jag med Jan Marini Bioclear lotion som innehåller AHA, BHA och azelainsyra. Annars finns det ju en hel uppsjö med receptbelagda och icke recetbelagda medel att testa om man vill.

Ryggen och bröstet (som också har fått sin beskärda del av finnar) skrubbar jag EFTER att jag sköljt ur schampo och balsam med skrubbvante och Clearasil complete Deep cleansing face& body wash med BHA. Efter duschen sprayar jag på lite Clinique clarifying toner nr 3 (som också innehåller BHA.

Det funkar hyfsat för mig, men som allt annat är det individuellt vad man blir hjälpt av. Men till syvende och sist så tar jag hellre lite finnar än att gå omkring och vara olycklig. Hormonfritt rular! ;)

• Fridaaaay

Hej allihopa!
    Jag har också nyss slutat med p piller ( för bara några dagar sedan)efter att ha ätit p piller i mer än 1,5 sen jag fick stadigt.
    men för några dagar sedan kände jag att jag ville tillbaka till det jag hade innan jag började äta dom.
    Innan jag började äta p piller var jag inte alls en känslig person, men när jag började med dom fick jag jättelätt för att börja gråta, tappade sexlusten rätt mycket och fick ibland ont vid sex.
    Så nu hoppas jag att jag kommer "återställas" till mitt gamla, dock vill jag inte bli med barn och min pojkvän tycker att det inte känns något med kondom och att dom sitter för tajta så är det någon som har något tips på en bra kondom så skriv gärna!=)

• Forsfors

jag har också mått mycket bättre sen jag slutade med p-piller, mitt humör är jämnare nu, jag får inte samma raseriutbrott som tidigare, är inte lika ledsen nu och inte lika hungrig. det enda negativa är att jag får mera mens under längre tid, men det känns ändå som att det är värt det.

• titioo

Fridaaay:

Det finns ju andra preventivmedel än p-piller och kondom. gå till din gynekolog och be henne/honom presentera alla alternativ + alla för- och nackdelar.

• Fridaaaay

titioo :
    Ja, jag vet, jag har funderat på mini piller men vet inte riktigt om det komer vara stor skillnad jämför med p piller? Och p stav innehåller ju samma ämne som mini piller..

• Meddelande borttaget
  • MarieCaroline

Hej,
    jag slutade äta p-piller för drygt ett år sedan och det är bland de bästa saker som jag gjort (jag har fått tillbaka min sexlust!).

Visst hade jag lite mer acne det första halvåret men det har blivit betydligt bättre nu. En annan biverkning som jag fått är att min kropp tror att jag är gravid och därför producerar små mängder bröstmjölk. Detta är inget som jag direkt besväras av, brösten har bara blivit lite större. Min gynekolog säger att det inte är helt ovanligt att det blir så.

Sammanlagt tycker jag att det är en otrolig befrielse att slippa tabletterna och lära känna sig själv och sin egen kropp. Det vore dock skönt att hitta ett alternativ till den där förbaskade gummioverallen (kondomen).

• Forsfors

MarieCaroline:

ja, jag tycker att det skulle kännas skönt om killarn akunde äta p-piller, så att man kunde turas om...

• Tvillingmamma

P pillren skyddra ju mot oönskade graviditeter... Men det är jag övertygad om att ni vet redan...*hehe*

När jag slutade efter tio år med Trionetta, blev jag gravid på "första försöket" /ägglossningen.
    Med Tvillingar. *lycklig*

Min läkare nämde att "det kunde bli tvillingar lättare" om man ätit pillren.
    Vad hon menade med det la jag inte större vikt vid, och har inte heller efterforskat vidare om.

Alltså, vad jag ville säga vet jag egentligen inte, men det finns ju mycket bra sätt att skydda sig mot oönskade graviditeter utan att "proppa i sig hormoner".
    Kondom skyddar ju till exempel mot sjukdomar OCKSÅ!

Om de främjar sexlusten låter jag vara osagt...

Svar på tråden Sluta med p-piller