mousserande vs champagne
Är det snålt att bjuda på mousserande vin till brudskålen vid ett enklare bröllop? Måste det vara champagne?
Har ni några tips på mousserande alt billigare champagner som kan funka?
Är det snålt att bjuda på mousserande vin till brudskålen vid ett enklare bröllop? Måste det vara champagne?
Har ni några tips på mousserande alt billigare champagner som kan funka?
Vi kommer bjuda på mousserande..det är inte superbilligt men inte superdyrt heller, ligger på 90 kr flaskan, supergod. Går nästan inte att känna skillnad på det å champagne. Har ni vin kännare som gäster?
Såklart att du kan bjuda på mousserande vin! Det finns ju mycket bra musserande vinsorter! Det finns ju bra "bubbelvin" även utanför regionen Champagne i Frankrike, men får ju bara heta Champagne om det är gjort där!
Det finns ju både jättegoda tyska sekt-viner och spanska cavas, som är minst lika goda!
Nej vi har inga vinkännare som gäster. Ingen som jag vet i alla fall, men jag tror inte det.
Franska vinkännare säger att ett bra mousserande vin är oftast mycket bättre än billig champange. Ska man köpa champange som smaka bra ska man lägga ut en ganska ordentlig summa.
Visst kan du bjuda på mousserande vin. Okej det skall erkännas att ordet champagne förmedlar en alldeles speciell lyxkänsla även om det finns mousserande viner som smakar lika gott, men steget mellan att inte bjuda på den extra lyxen och att anses vara snål är jättestort.
Dessutom, en vinkännare skall kunna hitta och uppskatta ett bra mousserande vin. Att kräva äkta champagne har inte med vinkunskap att göra, bara med snobbighet.
Ett tips på ett gott mousserande vin som smakar ganska "champagnigt" är Pongracz Brut, kostar ca 120 kronor på systemet. Brukar få höga betyg av vinkännare.
/Guldfisken (som dock älskar att lyxa till det med äkta champagne ibland - för namnets skull)
Kör på mousserande vin, det tycker min vinkännande svärfar är helt okej så då gör vi det också! Han rekommenderar Chapell Hill. Finns på systemet och kostar 59 kr/flaskan har jag för mig.
Tack så väldigt mycket för alla åsikter och tips! Nu vet vi hur vi ska göra!
Förresten så har jag en fråga till! Hur mycket ska man räkna med att det går åt? Hur många personer per flaska???
Moussernade vin går jättebra! Vi hade superbilliga Chapel Hill och ganska billiga (och söta) Asti på vårt bröllop. Inga sura miner för det!
Jag tror att vi hade 18 flaskor på ca 75-80 vindrickare. Det blev över.
Men tar man ett sånt här lite billigare alternativ så kan man ju unna sig att ha några extra flaskor. Köper man dem på Systemet för man väl dessutom lämna tillbaka om det blir över. Eller gör som vi - sälj överbliven "skumpa" i betalbaren om ni har en sån.