Tilltugg till champagne - som gärna går att göra kvällen innan?
Hej alla! Någon som har tips på tilltugg som man kan ha till champagne och som går att förbereda?? Har total idétorka...
Hej alla! Någon som har tips på tilltugg som man kan ha till champagne och som går att förbereda?? Har total idétorka...
Praliner!!!
Men tror du det är bra innan maten? Jag haåller annars med - det är såååå gott!!! Har tänkt på chokladdoppade jordgubbar också...
fler tips?
Vet inte... en enda lär väl inte hämma aptiten. Man kan ju också göra tryffel (eller vad det nu heter) på mörk choklad, utan socker och med chili i. Det är nog det godaste som finns!!!
Aha! Har du recept?? muuuuuuuuuuums
Hm... inte direkt. Det är min bror som brukar göra dem... Men man ska koka grädde med torkad chili tills man får den hetta man vill ha och sen smälta ner riktigt mörk choklad, ju mer kakao dess bättre. Sen ska det halvstelna och så rullar man små bollar som pudras med kakao... Tror jag. Han berättade för mig men jag minns inte exakt...
Chokladdoppade jordgubber låter super. Kanske man kan ha olika choklad på så det blir lite variation.. Mörk choklad, vanlig.. Vit??? Om det är på sommaren kanske man kan servera olika melonfat... Vattenmelon, honung, nät, galia.... Det är ju ganska friskt o man blir inte så farligt mätt på det heller...
Detta kanske låter lite skumt, men annars kanske man kan ha lite "pinnar" som dessutom fungerar som aptitretare... Lax, mosarella, kräftskärtar, oliver, fetaost.... Men kolla så det funkar med skumpan..
lycka till!
I bland när jag inte vet hur jag ska kombinera mat & dryck brukar jag söka på systembolagets hemsida. Jättebra! Kollade nu och fick upp ett recept på toast med chokladtapenade och getost. Låter ju smaskens! För bästa träff krävs numret eller namnet på drycken. Lycka till!!
Vi ska ha salta pinnar, jordnötter, chips och frukt. Fanns på ett annat bröllop vi var på, enkelt och håller kurret borta, ett tag iallafall.
Mördegssnrror!!
köp mördeg, kavla ut, smeta på tex tapenad eller röd pesto eller nån ostgegga, skär i ca 3 cm strimlor och snurra, sedan gräddar du dem tills de fått färg och fluffat upp sej. Smaskens!!
Tack för tips! Jazzkatten:tror du såna snurror går att göra kvällen innan? Eller blir de så här "soggy" då?? Annars låter det ju smaskigt!! Var lite inne på om man bara kunde göra som smördegshjärtan med typ blå valmo frön på... Kanske blir snustorrt??? Vad tror ni?
man kan ju göra hjärtan istället för snurror jag testade att göra snurrorna och äta en dag senare samt att frysa in dem, och det funkade bra vilket som, bara de inte står fuktigt. Testa vet ja. det är sååå enkelt att göra. testa med olika smaksättningar.
Aha! Bra! Vad gjorde du för smak om jag får fråga? *nyfiken*
Och det blev alltså bra om du frös in och sedan åt de kalla eller? Tack!
jag bara tinade upp dem (tar bara en kvart i rumstemp eftersom de är så fluffiga). Jag testade med tapenad, Zetas har färdig på burk, och med röd pesto (med soltorkade tomater) och en variant med riven parmesan. Alla lika goda. man äter dem rumstempererade altså.
Om man fryser in dem behöver man ju inte göra dagen innan utan när man känner för månaden innan
Takc jazzkatten! Med parmesan måste ju passa till champagne? Mamma ska nämligen göra en tapenade som vi ska ha med små chips-saker och vi har en gäst som är sjukt allergisk mot nötter så pesto vågar jag nog inte. Tack, tack
men vet du... röd pesto behöver man inte ha nötter i, men kan mixa soltorkade tomater olivolja, parmean och lite basilika (tror jag)...
Parmesansnurrorna/hjärtana blir perfekt till champagnen
Ja just ja - så skulle man kunna göra peston men du frestade mig med parmesan *slurp* jag älskar det verkligen!! Så det blir nog parmesan hjärtan, ska hem och prova nu! Hmmm.. undra om man kan ha blå vallmofrön ovanpå parmesanen för att göra de lite finare... *spån, spån* Tack för alla tips!!//Helena
Ehhh - nu blev jag helt plötsligt lite förvirrad... Ska man ha Mördeg eller Smördeg till hjärtan med parmesan på till champagne....?!?!?! Någon som vet?
Halloj igen :)
Inte sån som man gör paj av, utan sån som man kan köpa färdig, som blir frasigt. Jag viste inte heller vilket som var vilket, men frågade min kunniga mor.