• pucken

snålt att bjuda på smörgåstårta?

eftersom vi nu håller på att göra ändringar i vårt festarrangemang har jag lite frågor. verkar det snålt att bara bjuda på smörgåstårta och bröllopstårta på festen? var kan man få tag på god, billig smörgåstårta för typ 60 pers i Stockholm? kan man ha bordsplacering trots menyn? det verkar inte konstigt eller så? är det någon som har tips på hur man får ihop en billig och bra fest efter vigseln? kan man t o m bara ha lite billig plockmat? helst ska det inte vara för mycket matlagning inblandat, jag fixar allt själv då jag INTE tänker be någon om hjälp efter allt de haft att säga.
    just det, vi gifter oss på vinterna, det kanske är bra att veta =)

tacksam för hjälp
    /pucken

• Svar på tråden snålt att bjuda på smörgåstårta?
  • W2Bsoon

Om ni ska ha bröllopstårta skulle jag nog tycka att det är blev tårta på tårta... Så varför inte ha en liten buffé istället eller kanske en varm gulasch el. dyl med creme fraiche och gott bröd med ost till? Det är gott på vintern.

Men vill du ha smörgåstårta ska du givetvis ha det. Billiga sådan kan du ju alltid höra med restaurangskolor om de kan göra. Annars kan jag göra de (är en gammal avlagd kallskänka, som kan dammas av)

Självklart kan du ha bordsplacering i vilket fall.

• Katt

Vi ville också hålla det inom en rimlig nivå och bjuder in till Konfekt och bubbel som det står i inbjudan. Vi bjuder på mousserande vin, olika sorters praliner (kan man göra själv ett par dagar innan), choklad doppad frukt och väldigt speciella tårtor. Tårtorna har vi beställt men även där kan man ju baka själv.

Annars på vintern så passar ju som sagt soppa alldeles utmärkt, med gott bröd, starkare ost och tårta efteråt.

• pucken

ja, soppa! jag älskar soppa, att jag inte tänkte på det! det borde ju inte vara direkt komplicerat att göra storkok och frysa in! nu blev jag riktigt glad =) gulasch är ju jättegott, och mammas recept har jag ju här hemma nånstans...

och tårta ska jag göra själv, fick ett gott recept på morotstårta här på forumet. eftersom jag alltid bakar tårtor till andras födelsedagar så tänkte jag överraska med nåt "nytt" och göra morotstårta =)

tack tjejer =)

• W2Bsoon

Kul att du tyckte det var bra !! Lycka till nu...

• <:3 )~~~~

Jag tycker att en bra riktlinje för huruvida man ska ha bordsplacering är minst en 3-rätters middag.

Hur du än gör, lycka till!

• Courage

Soppa låter i mina öron lite 70-talsmässigt, lite anti-bröllopssed och lite för "enkelt". Jag skulle kanske inte bjuda på soppa om det är kyrkbröllopp, vit klänning med släp och hela "baletten" men om brölloppet i övrigt är enkelt funkar soppa.

• pucken

courage
    har du nåt bra förslag på vad jag kan fixa på egen hand, som är lätt och inte för dyrt?

vi har kyrkbröllop med halva baletten, om det hjälper =) vi har valt att lägga pengar på resan istället för på festen. det var så många som bara gnällde och klagade, så vi känner att vi hellre drar härifrån och myser med varandra.

• Emiliasmamma

Hej! Jag tycker at du kan bjuda på soppa eller smörgåstårta för den delen. Vet inte bakgrunden till varför du är besviken men jag tycker att du ska göra det som känns rätt för dig!
    Man kommer ändå inte ihåg vad man åt utan man kommer att komma ihåg hur vacker du och din blivande var!!

• Blivande fru ??

Jag tycker att det låter utmärkt med soppa. Fixa lite gott bröd till också, så blir det riktigt bra. Jag tycker även att ni kan ha bordsplacering - bara för att det är "enkelt" behöver det ju inte vara mindre festligt, eller hur?

Jag skulle tycka det var lite festligt att bli bjuden på "soppbröllop" - det är ju onekligen annorlunda. Gulasch är gott - själv hade jag nog valt oxsvanssoppa (mustigt och supergott).

• Courage

Det jag invänder mot soppan är att den inte är så högrankad som huvudrätt, och därför i mina ögon drar ned "festlighetsgraden" på bröllopet. Soppa som förrätt är däremot högrankad men du ville ju ha en enklare framtoning på bröllopsmåltiden och då tycker jag din idé med smörgåstårta är bättre än soppan. Gärna med ett gott vin till.

Ett alternativ till smörgåstårtan skulle kunna vara att göra färdiga tallrikar till alla gäster med tre sorters kött (t.ex. skivad kalkon, skivad pastrami och skivad fårfiol (eller andra köttsorter ni gillar)). Och så bjuder ni på en fin grönsallad och en matig potatissallad/pastasallad/potatisgratäng till köttet. Köttet kan läggas upp på tallrikarna, på med ett garnityr och så plastfilm över och förvaras i kylskåp. Är det många gäster kan man lägga köttet på serveringsfat och så ställa dessa i kylen, och sedan skicka runt faten.

Tårta passar inte ihop med smörgåstårtan, men du kan bjuda på bakelser i stället. En gammal god festdessert är mandelmusslor med sylt och grädde. Om du gillar bufféalternativet funkar ju också tårtan som dessert. Öppna dessertpajer skulle nog också kunna funka.

Svar på tråden snålt att bjuda på smörgåstårta?