• Jeppson

Vad heter blomman som är som en lila boll??

Vet någon vad den juli-augustiblommande blomman heter som är som en stor, tät lila boll på en enkel stängel?
    Jag trodde det var Afrikas Lilja, men börjar tro att jag misstagit mig...
    Någon som vet?

• Svar på tråden Vad heter blomman som är som en lila boll??
  • Lagerkranz

Är det inte någon form av Allium du menar?
    Jag tror det. Vacker och bra mot sork i trädgården.

• Jeppson

Lagerkranz:
    Jaaa!!!! Letade i Google på bilder av Allium och hittade rätt! Tack för hjälpen!!

Hihi, ja, tistel vore ju flott i buketten. :D

• Lilla Karin

Allium har redan blommat, den blommar tidigare på sommaren, men det kanske finns blomsteraffärer som har sådana ändå.

• Angels

Det finns vita och cerisa "bollar" som är en slags lök. Jättelök kanske den heter. Kanske är det prydnadslök (Allium) Jag är ute efter. Sorry jag surrar.

• Lagerkranz

Jeppsson:
    Vad trevligt att jag kunde vara till hjälp!
    Det finns många olika, från 15cm i diameter till 2cm. Skall du ha dem i brudbuketten? Hur många?

• Jeppson

Hmmm... såg på en blomstersida att Allium blommar juli-augusti och ibland ända in i september. Kanske finns det olika sorter...?

Lagerkranz: Jo, jag tänkte kanske ha det i buketten, men vet inte riktigt hur. Tycker de är så fina. :) Var lite ute efter en enkel bukett med lila kallor, bara några få och med ett band kring stjälken och inget mer, men går nu kanske över till Allium. Tror du det kan bli fint?
    Fast jag lär ändra mig flera gånger. Såg en så fin bukett med Orkidéer idag, så... :D

• Lagerkranz

Jeppsson:
    En alliumbukett blir nog kanon! Man kan spara de lååånga stjälkarna och få en lång bukett.

• Decorist

Problemet med allium är att det är en lökväxt och den kan lukta väldigt starkt, ovh det kanske inte är så roligt om lukten av lök följer med dig hela dagen när du håller buketten...

Använder själv mycket allium när vi har det hemma i affären, men som sagt det kan lukta väldigt starkt... En liten varning bara... =)

Svar på tråden Vad heter blomman som är som en lila boll??