• Lagerkranz

Glycerin till rosor

En engelsk B&ärdinna hade alltid fräscha rosor på rummet. När jag sett samma bukett stå perfekt i över en vecka frågade jag henne hur det gick till. Hon sa då att hon hade "glycerine" i vattnet ett tag och att det konserverade rosorna så att de inte behövde vatten men höll sig fräscha ändå.

Finns det någon där ute som känner till denna metod?
    Var får man tag på glycerin? (Är "glycerine" samma sak som glycerin, eller är det kanske glycerol?)
    Hur mycket skall man använda?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Glycerin till rosor
  • svmm

Glycerin brukar finnas att köpa på apoteket fram åt hösten. Då kan man ta in röda, gula löv sätta i vatten och ha i glycerin så står de sig flera månader. Glycerin kanske finns året om, har dock bara sett det på hösten men de kanske flyttar fram de då

• iwanhoe

Det är bara att fråga på apoteket, man kan även blanda det med vatten och diskmedel och få jättefina såpbubblor!! Jag köpte mitt i sommaren förra året. Måste testa med rosor...!

• Lagerkranz

Tack för svaren, båda två!! Men, hur mycket skall man använda och hur länge skall det stå (på ett ungefär)?

• iwanhoe

På flaskan står det: "Glycerol använd bla för bevarande av kvistar och höstlöv. Blanda 1/3 glycerol och 2/3 vatten och sätt ner kvistarna i blandningen."
    Antar att blommorna kan få stå i blandningen hela tiden? Ska testa...!

• Lagerkranz

När kvistarna dragit till sig glycerinet är det meningen att de skall hålla sig fräscha _utan_ vatten flera månader. Så funkade det iallafall med rosorna jag såg.

Sköt om er!

• Lilla_my

Jag testade med Glycerol på ett gäng rosor.
    Nu var jag inte så himla noga med hur mycket jag hällde så det blev kanske för lite, men i allafall.. De gröna bladen var jättefräscha men själva kronbladen vissnade. Nu höll alla blommor väldigt bra, även den bukett som inte fått Glycerol, så jag vet inte om det var bättre egentligen.

Det gjorde ingen klokare! Eller hur? Någon mer som har provat?

Svar på tråden Glycerin till rosor