Har ni haft buffe på ert bröllop
Hejsan..
Är lite i valet o kvalet, om vi ska hyra lokal med allt inräknat, eller om vi ska ha buffe, eller om vi ska ha catering.. Vad blir bäst, billigast.. Vad hade du?
Några bra tips på buffemat kanske?
Hejsan..
Är lite i valet o kvalet, om vi ska hyra lokal med allt inräknat, eller om vi ska ha buffe, eller om vi ska ha catering.. Vad blir bäst, billigast.. Vad hade du?
Några bra tips på buffemat kanske?
Vi ska ha buffe på vårt bröllop om 3 veckor. Vi ska ha lite pajer, sallader, kallskuret, potatis sallad. Ja, lite allt möjligt. Efteråt ska vi ha ostbricka och exotiska frukter.
Det är klart billigast utan catering. Vi har frågat runt och catering+lokalhyra för 50gäster skulle gå på 30 000kr!!
Så vi tänker hyra lokal för ett par tusenlappar och fixa maten själv.. då kommer man billigt undan, men kvaliten är ju ändå det samma..det blir ju hemlagat!
Vi hade buffé för ca 50 personer, hemlagad (förutom det kallskurna). Två olika potatissallader, två pastasallader, tomatsallad, avocadosallad, rökt skinka, kalkon, rostbiff, lax, tre olika sorters minipajer, tzatsiki, bröd. Vi hade aldrig kunnat komma så billigt undan på något annat sätt. Dessutom var det trevligt med alla komplimanger för maten eftersom jag hade gjort allting själv!
Vi ska ha något så enkelt som exotisk planka på vårt öppet hus, som vi gör själva. Kollade upp var cateringfirmor mm skulle ha för 40 portioner...det blir mycket billigare om vi gör det själva.
Vi hade en caterad buffe och den gick på under 130kr per person. Då valde vi mer än 6 rätter och flera av de dyrare varianterna. Hyrde en lokal som kostade 1200 för helgen.
För oss går catering och lokalhyra på ungefär 20 000 kr. Då har vi hundra gäster och lokalen från fredag till söndag. Vår meny består av skärgårdsbord till förrätt, stek till varmrätt och kaffe + tårta till efterrätt (tårtan ingår också i priset). Dessutom ingår personal som dukar fram maten och dukar ut när allt är klart.
Vi hade buffé på vårt bröllop. Vi lagade den själv (eller rättare sagt så gjorde våra mammor, syskon och min mormor det ) Buffén blev inte billigare än en tre rätters-middag som vi lagat själva (vi räknade på det). Det man sparar pengar på är att göra den själv mot att ha catering.
Vår buffé bestod av bland annat av tjälknöl, renkorv, älgkorv, olika sorters inlagd sill, sillsallad, olika sorters lax, köttbullar, prinskorv, rostbiff, ägghalvor, hembakat tunnbröd, kokt potatis, potatisgratäng m.m. Till detta fick man även grönsallad och ostbricka med kex.
Bröllopstårtan köpte vi däremot. Som vickning hade vi korv i bröd.
Korven på buffén köpte vi, men det mesta gjorde vi som sagt själva.
Ni som haft buffé på era bröllop kanske kan berätta vad man räknar för kostnad per person när man lagar själv? Håller på att budgetera... :) Tack på förhand!
För vår del blir det cirka 100 kr per gäst, inklusive köpt bröllopstårta
Svimmar nästan! SÅ lite! :) Vad kostar bröllopstårtan per bit? Vad har du för rätter i buffén? *nyfiken*
Vår buffe mat gick på 3000:- kocken fick 1000:- killen som hjälpte kocken en Whiskey Och tårtan betalade svärmor(30:-/bit) 70 gäster
jalle
Hur många gäster hade ni då?
vi hade buffé på vårat bröllop för 3 veckor sedan. på buffén fanns diverse italienskinspirerade grönsaker + ostar + bröd. dessutom hade vi en kock utanför som grillade lamm, kamben, kycklinglår och scampispett. priset har jag lite svårt att uppge eftersom jag känner kocken och fick rabatt, men jag tror att de tog 295 per person. Kan säga att det blev hur mycket mat som helst över, så alla gäster (ca 30) fick lammkotletter och grönsaker och annat med sej hem. Dessutom har vi frysen full! Till detta köpte vi en liten "förrätt" som vi åt på spett till välkomstchampangen och dessutom en parfait till efterrätt. vi tyckte buffé var det givna alternativet då jag inte äter kött, men man ändå vet att många av gästerna uppskattar en god köttbit när de blir bjudna på middag. Lycka till!