• lutixa

Yasmin - livet blev ett helvete

Har nu provat Yasmine (P-piller) i snart två veckor. Det var länge sedan jag mådde såhär dåligt psykiskt (och hade så dålig hy). Har inte gått ut på flera dagar, bara gråtit. Jag provar Yasmin för att jag behöver ett preventivmedel och samtidigt vill lindra min PMS.
    Har någon erfarenhet av detta? Blir det bättre eller ska jag sluta med pillren på en gång? (har pratat med två barnmorskor, de säger olika)
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Yasmin - livet blev ett helvete
  • f.d. Svart brud

Det kan bli bättre, men frågan är om man vill vänta och se. Jag blev precis sån där av Trinovum och jag stod ut i tre j-liga månader. Det var en hemsk period. Har aldrig varit så deprimerad i hela mitt liv. Bara grät och tappade livslusten.

Mitt råd är att sluta direkt, kontakta barnmorskan för en ny tid och säga att du vill prova en annan sort.

• Catty

Jag gillade inte heller Yasmin, trots alla lovord. Fick extremt ont i huvudet och tyckte att jag gick upp i vikt mm. Inge kul alls! Sluta med dem och byt till ett annat marke var min barnmorskas ide, eftersom det finns sa manga varianter.

Att jag sjalv sen slutade med p-piller helt ar ju en annan sak- Men jag mar battre an nagonsin!

• citronisen

Där ser man hur olika det kan vara. Jag mådde psykiskt dåligt av Trinovum - till slut nästan som Du beskriver. Fick Follimin utskrivet och gick upp tre kilo på en månad! Var helt uppsvälld och fick jätte-dålig hy. Gick tillbaka och fick Yasmin. De tre kilona försvann direkt, min hy är felfri och jag mår hur bra som helst. Alltså tycks det vara helt olika hur man reagerar på p-piller. Mitt tips är att INTE stå ut! Gå tillbaka och kräv annan sort - till slut hittar Du förhoppningsvis någon som passar Dig!

• safety

Testa minipiller istället, de är nästan lika säkra. För mig försvann alla besvär jag haft av p-piller (huvudvärk, PMS etc) och mensen har minskat till bara några skvätt.

• Kalkfröken

Har också ätit Yasmin, jättebra hy och inga andra problem! Men funkar de ej så byt! Nu äter jag inga piller alls, känns jätteskönt att slippa hormonerna

• Bröllopstokiig

Jag är mycket tacksam för att ni bryr er och ger mig bra råd.

Jag känner mig så besviken eftersom jag väntade i tre veckor på att börja med Yasmin och hoppades så att det skulle hjälpa mig mot min svåra PMS, och kanske också med hyn, och nu är det som att allt blev trärtom.

Jag undrar då, finns det något annat P-Piller som kan hjälpa mot PMS?
    Annars får jag nog söka mig till psykiatrin snart.

Tack för hjälpen!!

• vanessa

Det finns tydligen nån sorts p-ring som man stoppar upp i slidan (det är hormoner i den) och sen är den där i tre veckor, fjärde veckan tar man ut den och sen börjar man om. På så sätt håller sig hormonerna på ett ställe och behöver inte passera genom hela kroppen. Prata med en barnmorska om det. Sen finns ju p-stav och hormonspiral och en mängd andra preventivmedel. Du behöver inte äta p-piller för att ha säkert sex.

• m02thefa

Mådde också jätte dåligt av Yasmin

• nano

Det finns massor av andra p-piller att välja mellan, prata med din barnmorska.

• StinaS

Det finns ju hälsokostpiller också mot PMS. Fast jag har aldrig testat så det kanske bara är skräp. Annars hade man kunnat kombinera annan form av preventivmedel med sådant kanske.

• Mezz

P-piller är ju väldigt individuellt så du vinner inget direkt på att fråga runt vad andras erfarenheter är. Det enda som finns att göra är att testa sig fram.

Själv hade jag Follimin (som gjorde att jag tappade sexlusten och fick grymt ont i brösten), sedan hade jag Trinovum som inte funkade bra på mig heller (otroliga menssmärtor och dessutom blev det aldrig regelbundet fastän jag tog dem i över 6 månader). Nu har jag inga alls, men vi använder kondom.

Så lycka till i p-piller-djungeln!

• Miiiaaa

Jag åt Yasmin, det var den fjärde sorten jag provade, efter att ha mått hur dåligt som helst av de tre andra... Och vilken revolution, jag mådde SUPER!! Hur bra som helst-> första halvåret.. Sedan började det, självmordstankar, noll livslust, jag lovar jag sabbade minst tre förhållanden under denna p-pillertid på grund av att jag var ett h*vete att leva med.

Nu har jag kopparspiral och älskar det, och jag älskar livet!
    Aldrig mer p-piller.

Men som föregående talare, man ska inte lyssna så mkt på andra, det är ju så individuellt!

• *Blomman*

Jag blir ju deprimerad av att läsa så mycket dåligt om Yasmin. Har ätit Yasmin i 3½ månad nu och fram tills igår har jag mått underbart. Nu verkar jag ha blivit samma pms-monster som jag var varje dag innan jag började med Yasmin. Om min pms håller i sig så vet jag inte vad jag gör. :(

• f.d. Svart brud

luxita

Jag tar Gestapuran (Gestagen) konstant. Den används för att reglera mensen i normala fall, men tar man den varje dag så slipper man mensen helt och hållet. Jag tog den i 3 år, sedan skaffade jag barn och började direkt med den igen när jag slutat amningen. Jag fick den för att jag hade sådana svåra menssmärtor som inte gick att bli av med ens med värktabletter. Man ger dessa piller även till kvinnor som är i riskzonen för att få blodproppar. Jag skulle tro att svår PMS också skulle vara ett giltigt skäl för att prova denna tablett.

De biverkningar jag märkt är finnar det första halvåret och lite minskad sexlust, inget annat. (Men det är ju olika från person till person)

• Stines

Yasmin har fungerat väldigt bra för mig.
    Har fått bättre hy och gått ner i vikt också...

Har haft problem med andra typer av p-piller.
    Det är ju oerhört olika hur man reagerar av olika
    p-piller. Prata med din barnmorska om annan sort.

• suslof

Jag har testat flera olika sortet, men ingen passade mig..blev helt konstig i psyket, gick upp i vikt mm.. Så till sist orkade jag inte ens prova fler.. (Åt varje sort under flera månader) fick en spiral insatt för 4 år sedan, har aldrig fött barn, men den har fungerat kanonbra!! :)

• Forsfors

Jag har aldrig provat yasmin men har liknande erfarenheter från ett annat p-pillermärke (jag bara grät hela dagarna när jag tog det) och jag åt kartan ut, bytte sen märke och det blev lite bättre, men för mig blev det aldrig helt bra med p-piller som spädde på en redan rejäl pms, så jag slutade helt och har gått över till kondom nu för att jag är rädd för att experimentera med flera hormoner i kroppen. Så jag tycker att du ska byta till ett annat märke och pröva eller hitta någon annan form av skydd.

• Meddelande borttaget
  • Nessii

Jag testade också Yasmin för ett par år sedan. jag märkte inte av några humörssvängningar. Men jag kände att jag var ständigt sugen på saker, trots att min barnmorska sa att hungersug skulle vara mindre... HAHAHAHA.. *skrattar* det stämde inte på mig iallafall.. Så jag härdade ut mitt år med dessa piller men sen bytte jag tillbaks till mina gamla piller som är Desolett.. anledningen till att jag bytte till Yasmin var att man läst så mycket skräckhistorier om just Desolett o blodproppar.. men jag mår kanon med Desolett o jag kommer att fortsätta med dem så länge jag käkar p-piller

• en vacker dag

Intressant att se att så många haft problem med yasmin. Det var de första piller jag hade och var, om jag minns rätt, ganska nya på marknaden då. Eftersom jag hade ganska stora problem med min hy då blev jag rekommenderad yasmin av ungdomsmottagningen. De skulle vara så bra, man skulle få bra hy, inte gå upp i vikt eller bli deprimerad. Jag mådde verkligen piss under de tre månaderna innan jag skulle på återbesök. Jag grät i princip varje dag. Ett under att min pojkvän stod ut med mig då eftersom vårt förhållande var väldigt nytt då. När jag bytte blev det genast mycket bättre. kan ju vara psykologiskt men jag skulle inte tro det...

Svar på tråden Yasmin - livet blev ett helvete