• en som är glad

gurkmeja! hjälp :)

Jag har varit så smart att spillt en thailändsk, curry.gurkmeja-sås på min ljuuuusblå fina kjol...
    jag har blötlagt och använd Y-3 men det syns fortfarande....
    snälla hjälp! inga kommentarer om hur svårt det är att få bort, tack! :( snyft

• Svar på tråden gurkmeja! hjälp :)
  • Pyssetroll

Prova vanish eller super 10.

• Johanna = en lat kock

om det inte är silke eller ylle eller så så funkar vanish och sånt bra...

annars kan galltvål funka

• en som är glad

tack!
    är ni säkra på att det inte bleker/förändrar den ljusblå färgen?

• Tant Pernilla

Galltvål har jag hört ska ta bort "allt"! JAg har faktiskt inte testat själv, men prova!

Blekrent kan kanske funka, men det beror ju på hur härdig färgen är i kjolen och vilket sorts tyg det är. (Jag har fått bort blåbärsfläckar med det.)

Är det inget som funkar kanske du kan färga om kjolen så att du inte blir av med ett favoritplagg?

Lycka till!

• lilla fröken

JAg har fått en galltvål precis. Den tar inte bort någonting. Jättebesviken

• Johanna = en lat kock

lilla fröken

det finns många som kallas galltvålar... men de måste innehålla en ganska stor procent galla för att funka...

funkar bäst på fettfläckar... eller fläckar där färgen binds av fett...

en som är glad

jag hade vanish gel på en vit och rosarandig tröja och den har itne ändrat färg...
    men om du är osäker så ta lite på sömsmånen på insidan...

• Juvelia

Min mamma köpte en galltvål och fick bort fläckar som suttit i ett halvår, så fick jag en likadan, men jag fick inget resultat ! snyft, hon kallade mig klantig då :(

• Cyberbride

Vad är det för sorts tyg? Siden, polyestertyg, bomull eller vad? Med siden måste man vara väldigt försiktig så då är det inte säkert att det går bort. Om det är siden skulle jag prova med något "ta-bort" medel, men inte gnugga utan dutta lätt mot tyget, och trycka med nåt uppsugande material, både på fram- och baksidan. Därefter skulle jag blötlägga hela klänningen i ljummet vatten (så att det inte blir vattenfläck när man sköljer av fläckmedlet). Krama försiktigt ur vattnet och dropptorka klänningen. Förresten, det finns nånslags våtservetter för att ta bort fläckar från sidenslipsar. De kanske funkar. Finns i "finklädesbutiker".

Vid bomull ka man såklart vara mkt tuffare mot tyget, men jag skulle inte använda blekmedel i första taget!

• en som är glad

det är 100% jättefin tunn bomull :(
    tack för alla svar, ska testa galltvål... finns det något bra märke?

• rarasara

Jag brukar köra med vanligt handdiskmedel, typ YES, på fläckar, fungerar för det mesta faktiskt.

• Tant Pernilla

När det är bomull så skulle jag testa med att använda lite hetare vatten tillsammans med galltvål, "ta-bort-spray" eller diskmedel.

Ofta är det ju temperaturkänsligheten som gör det knepigt att få bort fläckar. Bomull tål ju högre temperaturer än siden och högre temperaturer än det står i de ofta rätt fega tvättråden!

Lycka till!

• ingis

Det finns något i en knallrosa burk som ska vara super enl. svärmor. tog bort gamla vinfläckar. Det finns på välsorterade matvarubutiker

• Jema

Kan du inte lämna in den på kemtvätt?
    Annars kanske det är lätt hänt att man tar på för många olika "mirakelmedel" som i sin tur förstör tyget.

Det kommer säkert att fixa sig!

Jema

• en som är glad

jo, kemtvätt vore ett alternativ.. men dom har väl rätt starka saker som kan bleka? :(

Svar på tråden gurkmeja! hjälp :)