• T.B.

Puffat ris/ blomblad - hjälp!!

Ok, jag läste för ett tag sen att puffat ris var bäst om man skulle ha ris, men var hittar man det i affären? Vid risavdelningen eller någon annanstans? Är det någon som har ett märke t o m.? Det skulle vara till hjälp.

Vi funderar nu på att kanske ha blomblad i stället. Hur gör man Färgar de av sig? Bara vita rosor? Köper man dem dagen innan och plockar dem strax inna vigseln eller?.. Hur har ni gjort?
    Tacksam för hjälp.
    T.B.

• Svar på tråden Puffat ris/ blomblad - hjälp!!
  • Modesty-Clara

Använd frystorkade rosblad annars, färgar inte...och du kan förbereda påsarna i förväg...

• bellis

Puffat ris brukar man hitta på flingavdelningen... annars är det väl bara att fråga?

Du vet väl att vanligt ris inte är det minsta farligt för pippifåglarna va? Det är bara en myt!

• Johanna = en lat kock

om det är fåglar du är orolig för så är det en myyyyyyt

kyrkorna vill inte att man kastar ris och sånt för att det drar till sej möss och råttor... inget annat...
    men om det är OK i er kyrka så kör på vanligt ris... det gör visserligen ont men ändå..

blomblad - ta ljusa färger - ser jätefint ut på kort

torkade blomblad är för lätta för att kasta de landar bara framför fötterna på den som kastar...

såpbubblor blir jättefint på kort oxå...

• T.B.

Tack!

Jag är inte oroad för fåglarna. Har läst all information om ris och fåglar här, men vet att det gör ont att få ris kastat på sig och har hört att puffat ris är skonsammare.

Mer tips om just blombladen. Hur gör man med bladen? När plockar man dem och hur mycket behövs minst? Dvs hur många rosor?

• Johanna = en lat kock

1-2 rosor per person - plocka dagen innan och förvara i en uppblåst plastpåse i kylen

• Lime

när jag hör puffat ris så tänker jag på sånt där vårgårdaris som finns i påsar i flingavdelningen!
    Men jag tror att det kletar ganska bra om det regnar ute!

Svar på tråden Puffat ris/ blomblad - hjälp!!