• 79:a

Skall man stå på knä när man förlovar sig??

Hej,

Jag skall förlova mig med min flickvän. Anledningen att jag frågar er "vetande människor" är att jag inte har någon koll på förlovningar.

Vi kommer inte gifta oss än på ett par år.

- Ska man ändå stå på knä när man förlovar sig?
    - Måste man köpa ringar innan eller skall man välja dem tillsammans?

- Har någon något romaniskt tips?

Tack för snabba inlägg

• Svar på tråden Skall man stå på knä när man förlovar sig??
  • Kacci

Jag och min blivande man provade ut och köpte ringarna tillsammans, när vi hämtade dem åkte vi ut på piren i hamnen och förlovade oss. Ingen stod på knä utan vi bara tittade varandra i ögonen och satte varandras ringar på fingret.

• Lagerkranz

Jag tycker att det skall gå till på följande vis:

Han står på knä och friar, DÅ är man förlovad. Att bara förlova sig är fusk!

Om han har ringen är det mycket roligare, särskilt om han känner sin tjej så väl att han vet vad hon vill ha.

Min fästman friade knästående och sedan åkte vi och tittade på ringar. Han gjorde det i vårt växthus med levande ljus, i smutsiga arbetskläder och det var det mest romantiska jag varit med om...

• madelyn

79:a

Jag och min pojkvän har börjat kolla på förlovningsringar och jag tror nog att vi köper dem tillsammans men jag hoppas faktiskt på att min pojkvän ska gå ner på knä och fria för att sen ta fram ringarna och då förlovar vi oss!
    Jag e lite romantisk av mig och hoppas på detta- annars går nog jag ner på knä

• mrsbasse

Jag o min goding hade pratat om det innan. Verkar som ni också gjort det. Jag visste dock inget om att han skulle fria! Det va den bästa helgen i mitt liv:) Vi var ute vid vattnet på kvällen o han gick ner på knä o sa massa vackert till mig sen frågade han om jag ville gifta mig med honom... Jag grät o sa ja..såklart.. Sen dagen efter gick vi o tittade på ringar hela dagen sen på kvällen åt vi på en mysig italiensk restaurang. Jag svävade på moln hela tiden.. Lycka till! Hon kommer bli glad oavsett hur du gör det. Men att gå ner på knä fick mitt hjärta att smälta. E hon lite romantisk så e det ett gott tips:) Kram o lycka till!

• 79:a

Tack för era svar.
    De kommer ske på lördag, vår 3 års dag.

Jag är lika nervös nu som när jag bjöd ut henne för 3 år sedan.

• Diamanten

Jag och min blivande tittade på ringar tillsammans. En sen kväll friade han i vardagsrummet (på knä). Han hadew varit och köpt den ring vi tittat på tidigare utan att jag vetat om det!

• Pyssetroll

Om du inte känner dig säker på vad din flickvän vill ha för ring så köp en vacker "provisorisk" ring i t.ex silver och fria på knä så kan ni sedan gå tillsammans och välja era riktiga ringar.
    Om du ändå väljer att köpa riktiga ringar redan från början, se då till att du antingen väntar med graveringen eller är säker på att du köpt rätt storlek. Lite tråkigt om det blir fel.

• Ayla29

jag vill gärna vara med och bestämma ringen men jag vill helst inte veta när det ska ske!

• Tessie-78

Denna frågan är inte ställd för att provosera. Jag är mest nyfiken på hur ni resonerar.

Appropå att falla på knä när man förlovar sig. Är inte den biten redan avklarad när man bestämmer att man skall förlova sig??
    Blir det inte like kaka på kaka att fråga något somman redan har bestämt??

Antingen förlovar man sig väl för att man har bestämt att gifta sig eller så förlovar man sig för att man skall gifta sig i framtiden och då tar man väl frieriet senare??

Jag antar att ni som vill ha knästående vid förlovningen samtidigt bestämmer att gifta sig inom ett år eller??

Jag trasslar in mig lite i mina funderingar, men det kanske är någon som förstår...

• Juvelia

min kille gick inte ner på knä alls, han friade bara.
    sen när vi skulle förlova oss och hade valt ringar tillsammans, så öppnade han asken och friade igen, som på amerikanska filmer ;), fast sittandes i soffan.

• Tessie-78

Har ni bestämt att gifta er inom ett år nu då eller??

Jag frågar inte för att veta hur jag och min sambo skall göra utan av ren nyfikenhet.

Vi kommer (tror jag) göra ungefär som Kacci (längst upp i tråden)

• Juvelia

frågar du mig Tessie ? vi förlovade oss på midsommardan, gifter oss på lördag.
    vi förlovade oss i soffan, kanske inget vackert minne när vi blir gamla, men vi hade ju varma mackor i ugnen som vi skulle äta :D de blev goda ... hihi

• Tessie-78

Juvelia - Ja, jag är lite klantig, glömde skriva att det var till dig.

Jag tycker att alla sätt är bra, utom de dåliga.
    Hoppas att ni får en jättefin dag på Lördag.
    Lycka till

• justine

Romantiskt: Klart att du ska kopa ring forst och ga ner pa kna och fria, det ar liksom det man drommer om (jag antar att hon inte vet att du ska fria??) Da ar ni romaniskt forlovade. Provosoriska ringen tycker jag later toppenbra om man inte har nan koll pa vad hon vill ha. (min man friade med den ringen jag bar idag, pa kna o vi hade aldrig pratat om det men vi bor i hans hemland, 13 manader senare gifte vi oss). Annars blir det en vanlig svensk forlovning, dvs ska vi forlova oss, da ar ju liksom frieriet avklarat. Sa tycker jag och inget pahopp ar det meningen att det ska bli med detta inlagg.

• Gott å Blandat

Hej hej!
    En klassisk fråga här på BT med nästan lika många svar som det finns BT användare!
    Min syn på förlovning och giftermål är denna:
    Den ena partnern frågar den andre om han/hon vill gifta sig. Eller så kommer man överrens om det tillsammans. Har någon väl sagt JA eller enligt gemensam överrenskommerlse så tycker jag att man är förlovad! Med eller utan ring! Jag var fölovad över ett halvår utan ring och sen gick vi och beställde ringar gemensamt och "hittade på" ett datum som vi satte på oss ringarna. För mej är alltså förlovning absolut lika med att man kommer överrens om att gifta sig eller att man svarar JA på ett frieri och inget annat!! Jag skulle aldrig svara JA på frågan: Vill du förlova dej med mej?!
    MVH / Fru gott å blandat

• justine

haller fullstandigt med gott o blandat

• fruSolli

det finns inga givna regler vid förlovningar, man får göra lite som man vill, man behöver inte ens ha ringar! ;)
    men ringar är väll så nära lag man kan komma utan att det finns lågon lag för det!
    förlovning betyder ju att man lovar varandra att gifta sig med varandra så du kan mycket väl stå på knä om du vill. jag och min pojkvän ska förlova oss och då ska han fria, men vi kommer inte hålla den giva ettårs gränsen utan gifta oss sommaren 2006.
    lycka till med att hitta ditt sätt att fria på. :)

• Snigel

Hej!
    Angående att gå ner på knä när man friar: Jag läste någonstans att den som går ner på knä när den friar visar sin underkastelse gentemot sin partner och även att den kommer att fortsätta vara det. Detta är nog en tolkning som tillkommit under jämställdhetsdebatten.

Angående köp av ringar: Vi köpte våra ringar tillsammans och när vi sedan förlovade oss friade vi till varandra, sittandes på varsin hopfällbar stol på en för oss speciell plats, innan vi trädde på varandras ringar. Vi hade redan bestämt att vi skulle gifta oss ungefär ett år efter förlovningen, och det ser ut som om det blir bröllop nästa sommar!

Angående hur andra "ska" göra: Gör som hjärtat säger! Det är ändå innebörden av ringbytet/frieriet som betyder något, inte om det är ur-tjusigt gjort utan darr på rösten eller handsvett så att ringen nästan tappas innan den sätts på fingret..! Go for it!

Svar på tråden Skall man stå på knä när man förlovar sig??