• lenaelena

PARGA

Vi funderar på att resa till Parga. Vore bra med några tips på schysta stränder där, prisvärda lokala restauranger och kul utflykter. Gärna oxå prisnivån, och om det är "turistigt" där (med typ inkastare) eller inte.

Vi har även funderat på Turkiet och Bulgarien. Vi gillar gamla genuina mindre städer, med nära till stranden och god mat. Vi gillar inte platser som är är uppbyggda enbart för turism. Kanske har ni några andra tips.

• Svar på tråden PARGA
  • heffaklumpen

Parga är toppen, en liten stad vid havet på grekiska fastlandet. Mer by egentligen, ganska liten och trevlig. Dom är vana vid turister, det finns en del, men dom har typ ett disko, och inga inkastare. Däremot kryllar det av restauranger och små mysiga barer med balkonger/terasser ut mot havet.
    Maten är bra, den bästa jag fått i Grekland, fast Parga är nog lite dyrare än öarna.
    Det finns en hel del att göra, många utflykter och gamla ruienr att besöka om man gillar sånt. Runt Parga finns tre strändar som är enkla (nåja, ganska) att ta sig till. Finns också badbåtar som kan ta er till stränder som bara kan nås från havet, ni kan få en helt egen om ni vill.
    Det bästa vi gjorde var att följa med en motorseglare ut på en dagstur (anordnades av Ving, men man kan även köpa egna biljetter, gå ner i hamnen och kolla på skyltarna vid piren). Vi åkte till Paxos oxh Antipaxos, badade, snorklade, åt lunch, handlade olivolja...
    Parga är rent generellt mer inriktat på turister med lite mer pengar och lite lägre toleransnivå gentemot skräniga partyprissar i 16-årsåldern Perfekt för en kärlekssemester, fast jag skulle inte rekommendera det till kompisgänget som vill parta hela natten...

• lenaelena

Tack för tips!
    Vi var på Naxos förra året, det var ganska dyrt där, och det var mycket sällan vi hittade riklig, god och riktigt grekisk mat där.
    Våra favoriter i Grekland är annars Samos och Skiathos. Men vi tänkte oss något nytt i år.

• NinaO

Parga är det bästa stället jag varit på i Grekland och jag har varit på över 20 ställen. Ett alternativ skulle kunna vara att åka till Tolo på Peloponosos, men Parga är bildskönare. Det är generellt trevligare att åka till fastlandet än till öarna tycker jag.

• På små rosa moln

Jag har bara varit vid medelhavet en gång och var då i Praga. Mycket, mycket turistigt tyckte jag. De flesta som var där när vi var där var turister. Vet inte hur inkasare är men visst var det några som gick och delade ut lappar om olika discon man skulle gå till. Fast det verkade inte finnas så många. Maten varierade på vissa ställen var den riktigt dålig och smaklös, men vi hittade en restaurang som vi gillade och gick till mest. Castello har jag för mig att den hette. Hotellet, kommer inte ihåg namnet, var det sämsta jag bott på i hela mitt liv. Så välj med omsorg och lyssna på rekommendationer. Tips är att köpa solstolar och parasoll när man kommer dit för att hyra var ganska dyrt har jag för mig.

• Fiafria?

Vi har just kommit hem från Parga. Det var en fantastiskt mysig liten stad. Visst var det massor av turister, eftersom det är högsäsong, men de flesta var grekiska så det märker man ju inte på samma sätt som en hop gapiga engelska fotbollshuliganer :)

Jag fick också den uppfattningen att Parga är mer inriktat på lite mer köpstarka turister.

Alla restauranger har ungefär samma pris och meny. Ett tips är dock kinakrogen, som hade jättegod kinamat.

En utflykt ni absolut inte ska missa är en som hette "Det hemliga Epirus" (Apollo). Först besökte vi Nekromandion (ett gammalt tempel där man talade med döda) sedan monumentet Zalongo (410 trappsteg upp). Det hela avslutades med att vi vandrade och simmade i floden Acherons (där Karon var färjekarl till dödsriket) källa! Det var helt fantastiskt!

Kort sagt så kommer vi absolut att åka tillbaka till Parga, och även till hotell Magda, där vi bodde)!

Svar på tråden PARGA