• Lina & Gustav

Långresande gäster, hyra buss?

Jag kommer ifrån karlstad och min fästman ifrån Östersund. Det är ju alltså någon familj (och en jäkla massa vänner) som får resa 60mil.
    Tror ni folk tackar nej eftersom det blir bökigt? Borde vi hyra en buss? Eller ska gästerna fixa det själva? Vet att de så klart KAN ta sig ner och att jag KAN fixa buss. Men vad är vanligast i en sån situation.
    / Lina

• Svar på tråden Långresande gäster, hyra buss?
  • Sessie

Jag var på bröllop i Järvsö förra året. Nästan alla gäster (typ 90%) reste dit från Stockholm eller andra ställen. De hade inte ordnat någon buss eller dylikt. Nu vet jag inte om de fick många återbud, men det var mycket folk på festen. Jag tror inte att det är många som tackar nej till bröllop för att de måste resa.

jag hade nog tagit egen bil även om de hade ordnat buss... det är skönt att själv få välja när man vill åka etc.

• Lina & Gustav

inga fler med åsikter?

• Leone

Vi hade tvartom, brollop i Ostersund forra aret, med gaster fran hela landet. Vi ordnade ingen buss eftersom alla ville anlanda pa olika tider, nagon flera dagar innan, nagon samma dag osv sa det var inte praktiskt.
    Daremot fragade vi dem vi visste skulle tex kora bil fran Stockholm om de kunde tanka sig att ta med en extra passagerare, och formedlade mejlkontakter mellan de som skulle kora och de som ville ha lift. Det var nagra som nappade pa det och det funkade bra (vi lade oss inte i hur och nar de skulle samordna skjutsar, det skulle ha blivit alldeles for komplicerat).
    Annars har nog de flesta inget emot att resa sjalva och ordna transport beroende pa budget och tidsramar (en kompis fran Stockholm stannade i Jamtland i tre dagar extra for att det var saa exotiskt och ett riktigt litet aventyyyr... *flin*). Sa man kan inte heller forutsatta att alla kommer att tex vilja anlanda dagen fore brollopet och resa tillbaka dagen efter.

• Leone

Oj, glomde saga: absolut vanligast ar att gasterna ordnar sin egen transport och oftast aven sitt eget boende.

• Lina & Gustav

flyttar upp. vill gärna ha några fler svar

• augusti2005

Håller med Sessie o Leone, tycker gästerna klarar att ta sig dit själva. Vi får en massa gäster från England, och har inte hyrt ett plan åt dem (om man var miljonär kanske...) Det låter som om du kan spara dig själv en massa pengar och besvär genom att strunta i att fixa buss åt dem.

• kateri

Hej!

Vi bor ca 10 mil ifrån min hemort där många av mina vänner bor. Vi har ordnat buss där de själva får betala 100:- och resten kommer vi att sponsra med. Jag vill inte att de ska köra utan kunna dricka vin till maten. Vi bor i en liten by där det inte finns hotell och jag kan inte ta emot alla i hemmet. Det kostar lite men det känns bäst så.

• Sarge

Vi var på bröllop i Linköping förra sommaren (vi bor i Stockholm)...vi tog oss dit själva & ordnade boendet själva med hjälp/rekomendationer från brudparet. Det var inga problem !

• Peppar

Vi räknar alltid med att ordna transport själva när vi blir bjudna på bröllop långt bort, och det får även våra gäster göra. Många har ca 40 mil att åka.

• Fiffa

Var på bröllop förra året. Reste över 60 mil. Vi var säkert 15 kompisar från Göteborg pluss Hans släkt. Vi fick tips om var vi kunde bo. Hotell natten innan men en föreningsgård intill bröllopslokalen efter bröllopet. Kändes jätteroligt att bli medbjuden, tyckte inte alls det var jobbigt eller krångligt.

Svar på tråden Långresande gäster, hyra buss?