• Stines

Färg på underkläder vid vit klänning?

Jag ska ha en vit, axelbandslös klänning med spets på livet.

Igår var jag och tittade på underkläder. Hon i butiken sade att offwhite/ivory går att ha under vitt.

Vad tycker ni? Syns det inte igenom?

Butiksbiträdet sade att det som syns igenom mest är vita underkläder....

• Svar på tråden Färg på underkläder vid vit klänning?
  • Sessie

Jag köpte en vit klänning för ett tag sedan (dock inte brudklänning) och butiksbiträdet sa att svarta trosor syntes mindre än vita! Jag har inte testat, men det kanske stämmer.

• _augustibrud

Det som syns minst igenom är ju hudfärgade underkläder. Vita har en tendens att lysa igenom. Ivory är ju mer likt hudfärg än kritvitt. (I de flesta fall )

Vanligtvis är väl brudklänningar ganska tjocka i tyget, så det borde väl inte synas hur man än gör?

• Eros

Enligt vad jag har hört är hudfärgat det som gäller, det funkar bäst enligt både sömmerskan och butiksbiträdet. Trosa utan sömmar är också ett tips som funkar.

• Stines

En annan fråga; visst borde jag kunna ha spetsbehå? (har inte fått hem klänningen än så jag vet inte) Det är spets på klänningslivet.

Tack för era svar!!!

• Påfågelbrud

Anthracit (grått) och champange ska vara bra färger under vitt, har jag hört. Om det är spets över hela livet borde du kunna ha spetsbehå.

• Magnus flikka

Sessie

Vilken färg som lyser igenom beror lite på ens egen hudfärg. Således lyser svart igenom mindre för en mörkhyad person än 'hud'färgade underkläder!

• Romantikern

Stines: Det där med spetsbehå måste du nog testa. Beror helt på om det blir "märken" igenom klänningen, då är det bättre om du kan hitta en bh med släta kupor och spets i övrigt så behöver du inte oroa dig för att några sömmar etc syns igenom. Ivory/Champagne blir nog jättebra under vit klänning!

• pigge

Tja...jag har haft stora problem med att hitta bh (har gnällt om det i en annan tråd) och ivory lyste faktiskt igenom min klänning, trots att den har 3 lager tyg. så det enda som gäller är att ta hem o prova.

• vinterbröllop

Bara funderar på en sak, det är ju itne så lätt det där med underkläder när man hyr klänning, för då kan man ju inte bara gå hem och testa? Hur gör ni då, chansar ni på att det inte syns igenom?

• Miranda

Sömmerskan som syr min klänning rekommenderade mig att underkläder i "hudfärg" och utan spets eller brodyr. Gärna utan sömmar oxå. Beror förmodligen på att min klänning kommer att vara ganska tunn (sidentyg + foder) och figursydd (ner till kjolen). Hon menade på att även om man inte ser sina underkläder igenom tyget när man står vid en spegel, så kan det synas på långt håll (alltså ex. i kyrkan, speciellt om solen lyser...

• Augustibrud04

Jag ska ha vita underkläder, de syns inte igenom klänningen. Min klänning är tjock i tyget och så har jag en underkjol.

• Stines

Tack för era svar!
    Jag har en vit, billig (Lindex) bh som är suverän. Jag tycker dock att det är så snyggt med spets och så tycker jag det vore lite roligt med "finare" underkläder en sån här dag.

Får nog vänta tills klänningen kommer (idag eller i morgon) och prova.

• Miranda

Hörde om någon som "snabb-bytte" innan bröllopsnatten skulle inledas (från slätt o praktiskt till spets o sexigt)... hmm, men hur ska man få ihop det?

• julijänta

det är viktigt att din behå sitter bra (silikon är bäst) och får formen på bysten att se naturlig ut (inte spetsig eller toppig form). det är värt att lägga ner lite mera pengar på behån, med tanke på att du ändå betalar så mycket för klänningen... hudfärgad borde ju vara säkrast om klänningen är tunn. jag tycker det är fint med vita underkläder gärna med lite spets till brudklänningen. kul att känna sig lite sexig under...

• Hannita

jag hade jatteproblem med underklader. har en gasnak tunn klanniingen och allt syntes igenom. Hittade ett par hudfargade "langstrumpor" typ, inte sa sexiga direkt, men inget syns igenom. Mste aven kopa hudfragad BH. Skulle inte rekommendera spets, det syns ofta igeom eller sa blir tyget over Bh'n inte slatt liskom.

• Lisa1

Ett bra tips om ni "redan har BH:n" och denna är i vitt - färga den med the! Olika material drar ju åt sig olika mycket, men även en BH i syntetfiber drar åt sig lite av den beige/aprikosaktiga färgen om man låter den ligga i blöt med STARKT the i några dagar. Men observera att olika the ger olika färg...kan vara bra att prova lite på en provbit först. Sedan är det ju lite olika beroende på materialet hur väl BH håller kvar färgen i tvätt odyl. Om man nu vill ge sig in på thefärgning så
    1) prova färgen genom att sticka ned en liten bit vitt tyg i ett material så likt bh-materialet som möjligt
    2) när bh:n fått ligga i det thefärgade vattnet några dagar så tar man upp den och låter den självtorka - VIKTIGT!!!
    3) när bh:n är torr lägger man den sedan i vatten igen en liten stund för att ev. "färgrester" skall försvinna och INTE färga av sig på brudklänningen

Svar på tråden Färg på underkläder vid vit klänning?